Problem med intrimning av Albin Polar panna med omvänd förbr

Här diskuteras allt kring vedeldning
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Se där ja! Men var går sekundärluften in??? Finns det fler skruvar??
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Inlägg av heka »

Jag tror inte de finns några fler skruvar. Luften för både sekundär och primär luft sugs in via fläkten på pannans framsida.

Värt att nämna är att jag är en lösning på spåren. Ska elda några ggr till ínnan jag tar ut något.
Albin Polar 30 - 70kW
3x500 liter ackumulatortank
Laddomat 21
TigEx50
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Inlägg av heka »

Efter att ha trimmat och skruvat har jag kommit fram till följande....
Jag började med att tillverka några provisoriska turbulatorer enligt denna bild. http://dl.dropbox.com/u/8488043/IMG_0157.jpg
Resultatet blev att jag fick en bättre förbränning.

Köpte sedan en ny dragbegränsare som klarar effekten på pannan.
http://dl.dropbox.com/u/8488043/IMG_0149.jpg

Installerade sedan egenproducerade turbulatorer enligt denna bild.
http://dl.dropbox.com/u/8488043/IMG_0154.jpg
Så här ser de ut i konvektorrören
http://dl.dropbox.com/u/8488043/IMG_0156.jpg

Har sedan justerat längden på turbulatorerna något då rökgastemp var låg, ca 150C
Har även ökat primärluften något.
Nu har pannan gått bra i ca 1,5 veckor med en rökgastemp på 190-200grader. Förbränningen verkar funka ok den med.

Noterade att vindriktningen (ute) är ganska avgörande när det gäller hur mycket drag man får i min panna.
Albin Polar 30 - 70kW
3x500 liter ackumulatortank
Laddomat 21
TigEx50
Lappen 63
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 18 dec, 2012 23:36

Re: Problem med intrimning av Albin Polar panna med omvänd f

Inlägg av Lappen 63 »

Har precis en sån Panna AP 50 och har en del intressanta ideer,jag har haft det problemfritt i ca 10 år och nu är pannan 15 de sista åren har pannan spökat och skjutit rejäla gengas smällar.Min teori är att keramiken där lågan trycks ner har blivit för stor för det spelar fanimej ingen roll hur mycket jag satt och justerade luftskruvarna för 2 år sen nu får jag göra små vedinnlägg :( då fungerar det ,men annars så blir hela pannan full med glöd och det bildas gengas,lågan syns inte genom titthålet men den håller uppe rökgastemperaturen iaf synns lite rött längst bak i askluckan att det värme,hur gick det för dig är lite intresserad så hör gärna av dig och berätta.Mvh Jan Edbom Likenäs
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Re: Problem med intrimning av Albin Polar panna med omvänd f

Inlägg av heka »

Hej,
Det har väl gått sisådär för mig och min panna. Pannan är istallerad 1997. Min keramik är även den ganska sliten. Tyvärr vet jag inte hur stor "springan" ska vara när den är ny men den ser sliten ut. Köpte huset när pannan var 11år. Det jag gjort är att jag lagt i en tjock rosterstång mitt i "springan", vet inte om den hjälper. Precis som du så får jag lägga i små laddningar, 2-3st för att det ska fungera. De jag också kan göra är att lägga i grova vedträd då får jag mindre tendens till glödbädd.
Vet du hur stor springan ska vara när pannan är ny, min är nog ca 8cm?
Att köpa nytt keramik är kanske en ide men om jag inte missminner mig så är de en ganska dyr historia 5000 - 8000kr.
/Henrik
Albin Polar 30 - 70kW
3x500 liter ackumulatortank
Laddomat 21
TigEx50
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med intrimning av Albin Polar panna med omvänd f

Inlägg av Eldvin »

Heka,, Raggar renovering!! Testa lite eldfast sten,eller så syr du ihop springan med eldfast bruk.Bättre än helkass torde va halvkass. :alien:
Lappen 63
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 18 dec, 2012 23:36

Re: Problem med intrimning av Albin Polar panna med omvänd f

Inlägg av Lappen 63 »

Hej ja då är din keramikspringa minst 5 cm för stor,det enda som kan ha hänt med min panna är ju just att keramiken är borta har inte gjort några förändringar eller att det skulle ha hänt nåt väsentligt annars.Ja keramiken är dyr tror det priset stämmer som du angett.Löhr Montage AB tror jag ska ha keramik telnr 0435-20009 annars så pratade jag för några år sen med en Sören Selberg 0706468001,092314690 tror det är han som är Mr till pannan vi diskuterade en del och så skulle han återkomma när han fick tid men sen hörde jag inget mer av honom,känns lite olustigt att lägga ner så mycket pengar om det inte skulle fungera,men visste jag att det fungera då skulle jag bytt för länge sedan.Har själv ca 3200 liter att värma byggt om oljetanken till ack och jävlar vad jag var nöjd när det fungerade 2 ilägg sen klart inga gengassmällar bara och lägga i sen kunde man åka bort.Ha det bra å God Jul kanske skulle önskat mig keramik i juklapp.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Problem med intrimning av Albin Polar panna med omvänd f

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
heka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 okt, 2008 15:17
Ort: Örebro

Re: Problem med intrimning av Albin Polar panna med omvänd f

Inlägg av heka »

Det stämmer. Keramiken på bilden stämmer troligtvis med de som sitter i min panna. Priset ser riktigt bra ut om man jämför med det jag fick för 2 år sedan. Frågan är bara om ett byte skulle lösa mina problem med att det brinner för snabbt/skapar glödnädden. Är det någon som vet om det är svårt att byta keramiken själv?
/Henrik
Albin Polar 30 - 70kW
3x500 liter ackumulatortank
Laddomat 21
TigEx50
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med intrimning av Albin Polar panna med omvänd f

Inlägg av Eldvin »

Svårt å svårt?? Beror på dig,Men i stora drag så knackar man ur den gamla keramiken ,städar ORDENTLIGT å sätter i den nya å håller koll på passformen. Kan behöva kilas med träkilar för en bra passform.Kilarna försvinner sen av sig skälv.
Skriv svar