hur funkar min combifire panna?

snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Nej, en BioMatic/BeQuem är inte svår att ställa in.
Jag har precis gjort en fabriksåterställning av min och sen satt tillbaka de parametrar som passar mig. Det hela tog ca. 3 min.
Sen finns det en massa inst. för den som vill gå på djupet, tur är väl det. Värre är när man saknar möjligheter.

En fördel med ett menysystem som (BeQuem) är att det är digitalt. Man behöver inte skruva på potentiometrar etc. utan man
ställer in exakta värden. I övrigt ett mycket lättskruvat system för den som vill göra service själv.
Jag har aldrig haft problem med att få tag i delar till min BeQuem. Har även fått väldigt bra service av min Ariterm ÅF kontakt hittills.

Alla tycker vi olika om systemen, de jag känner som kör Värmebaronen idag, säger att de kommer välja någon
annan tillv. nästa gång, utifrån deras erfarenheter. Så är det, olika beroende på vem man lyssnar på.

Det är dock intressant att veta om det finns någon riktigt modern panna/brännare på marknaden som verkligen slår alla
konkurrenter på fingrarna i det mesta. :roll:
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

En vinkelslip kan man väl kasta och köpa en ny.
Men för de som är beroende av värmen och inte vana vid avancerad felsökning är det inte så roligt att bli stående om det är kallt ute.
Som att flyga till London med Ryanair och bli stoppad av att det inte finns plogbilar till startbanan i Stanstead när det snöar.

Jag menar nog att återförsäljarsystemet med feta provisioner har givit pelletseldningen ett välförtjänt dåligt rykte. Nu menar jag inte att SVEP maffian är bättre men till en värmepump kan man göra just ingenting själv.

Vid krångel med min första pelletsbrännare ringde jag upp Torsbyugnen och fick direkt online firstline premium support av dirren till företaget utan betala en krona.
Min nuvarande brännare har aldrig direkt stannat men vid undringar om inställning och liknande har jag också där fått direkt online firstline premium support av både Mårten och Mats på Bionordic och av Johan på Energibiten där jag köpte brännaren.
Beställde ett reserv tändelement hos Pelletsteknik klockan 11 en onsdag, dagen efter klockan 11 låg tändelementet i brevlådan.

En del tillverkare har till och med lagt in hemliga koder i systemet som bara en återförsäljare kan komma förbi. Då är återförsäljaren garanterad förtjänst. Pressar detta tillverkarna att få fram felfria produkter?

Skulle kundsupporten vara noll till en viktig värmegrej vad skulle man göra? Köpa en komplett brännare och ha som reserv.

Verkar bara bli sämre också. Hörde att Kenny:s supersupport till KMP brännarna nu har flyttats in i den allmänna aritermsupporten och blivit dålig.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
zZackEe
Ungskog

Inlägg av zZackEe »

Så, nu har jag kommit hem efter jobbet och förväntade mig att pannan ska stå på ca 50 grader, det är då el patronen ska starta, men då jag kollar på tempmätaren så visar den 80grader???
Kan det vara så att elpatronen är trasig och kör på fullt och då man eldar med pellets så går det för "lätt"?

Nu har jag justerat elpatronen igen och ska vänta ett tag och se om det blir någon skillnad.
Combifire janfire minor
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Torsten: Du tog orden rakt ur munnen på mig :wink:
Tack! :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
zZackEe
Ungskog

Inlägg av zZackEe »

Nu tror jag att jag har hittat problemet.
Jag ringde runt lite igår kväll och fick hjälp med bla termostaten på pannan. Han sa att den kunde fastna eller erga ihop lite då man bara justerar den lite grann så jag vred den fullt ut åt båda hållen ett par ggr och sedan ställde jag den på ca 80grader.
Sen så stängde jag av elpatronen helt och nu håller pannan stadiga 80grader och rökgaserna ligger på 200grader då jag håller från tempen på 30grader.

Men jag undrar om elpatronen är kopplad fel för när jag vred den till 50grader så höll pannan 80 och vred jag elpatronen till 70grader så gick pannan ner.
Sen om jag vrider el patronen till max (80grader) så klickar det i proppskåpet och när den är avstängd och man vrider på den så klickar det till då jag vrider förbi ett visst gradantal, som en termostat ska låta.
Jag tror jag ska ta dit en elektriker som får kolla på det.
Combifire janfire minor
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Ja, den elpatronen lever tydligen sitt eget livBild

Jo, det är bättre att ta hem en behörig elektriker att titta på det. Bra att du fick ordning på termostaten på pannan. Får du brännaren att tuffa på ett tag till, så kanske du kan byta den till sommaren när det kan göras i lugn och ro. Att hålla på med sådant mitt i vintern suger purjolök.

Rökgastemperaturen är i varje fall tillräcklig för att hela murstocken skall vara varm, och innanför det som Janfire rekommenderade för denna panna och denna brännare. När du får monterat shuntstyrningen du införskaffat så kommer du att få en värmekomfort som är helt fantastisk. Jag har shuntstyrning och vill inte vara det förutanBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Torsten: jag förstår att du vill bortförklara men för många är bilen mycket viktig för att deras vardag ska hänga ihop något så när varför din "kasta-och-köp-ny" knappast har förankring i verkligheten.

Visst är värme i bostaden viktig, ingen snack, men att man därför ska skita i att försäljaren har ansvaret för varan oavsett om försäljaren är tillverkaren eller inte håller helt enkelt inte!

Men tyvärr är det ju som en del föräldrar: vissa borde inte ha rätt att skaffa barn och vissa försäljare borde inte få sälja saker de inte fattar!

Och DÄR kommer tillverkarna in: klaga till tillverkaren om ÅF inte håller måttet! Förklara att den specifika ÅF ger märket ett dåligt rykte osv.

Jag är ganska säker på att alla tillverkare som inte inför omedelbar konkurs skulle ta tag i detta, formulerar man sig väl kommer hjälpen att komma, ingen snack! Antingen direkt från tillverkaren eller från ny ÅF som ska kunna.

Men att gnälla direkt till tillverkaren utan att involvera ÅF när ÅF har fått provision för att ta hand om evt. strul ger bara kunden ett "bråkmakare"-stämpel.

Om man anlitar ett märkesverkstad till bilen och det ett flertal gångar gör fel är det dags att gå ett steg upp i kedjan och dokumentera felen och ifrågasätta verkstadens märkestillhörighet, kommer det nog sådana klagar kommer det att hända något positivt för kunderna.

Men ska man ha fixat en grej och kontakter tillverkaren direkt för detta får man som bäst en lista med märkesverkstäder...

Att vissa tillverkare ha support är ett val de gör, det har betydelse för priset på brännaren och i mina ögon är det lite tvetydigt: antingen är deras produkt så svårt att få till att fungera att de inte kan få någon ÅF att förstå det hela, annars ids/kan de inte utbilda ÅF på deras produkt och har allmänt en misstro till ÅF i gemen.

Båda scenario är besvärliga för kunden, tyvärr har inlägg i detta forum visat mig att misstron till ÅF i gemen nog inte är helt utan orsak. Men självklart finns det kunnigt folk inom ÅF-kåren! Bara synd att det är så pass långt mellan dom.

Så är ÅF okunnig: klaga till tillverkaren men ska man ha gjort något är det ÅF som ska fixa det. Man dokumenterar såklart vilka problem man har, vilka kontakter man tar och när, likaså vilka åtgärder som görs och när. Visar det sig att fungera illa får ÅF väl få en chans mer och är det fortfarande skit är det väl dags att berätta allt detta för tillverkaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar