Fläktmotor Flex-a hjälper det att smörja?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Fläktmotor Flex-a hjälper det att smörja?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Tänkte jag skulle plocka ner fläkten och smörja och göra rent. Är det lönt och är det någon som gjort det? Smörjer ni med olja eller fett? Fläkten låter så torr då den går.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har för mig att det är sinterlager i den fläkt och då ska det till olja. Och med "olja" menas INTE 5-56. Jag hade använd symaskinolja men då jag inte har en sådan brännare är det inte aktuellt för mig.

Det kan mycket väl vara någon annan olja är bättre än symaskinolja.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja då var fläkten smord. Verkar vara ett kullager i fläktmotorn som är integrerad med fläkthjulet. Jag har en olja som jag använder till akvariepumpen som har hög viskositet. Denna olja har jag använt i drygt trettio år och pumpen går fortfarande dygnet runt (270 000 timmar!). Köpte den innan genom Eheim, men så fick jag inte tag i den, så nu blandar jag själv. Lika delar fin motorolja (Valvoline SAE 30-40 eller 10-40) och STP oiltreatment. Perfekt till mycket har jag märkt. Någon som skiftat kullagret på fläkten? Kan ju vara bra att veta. Verkade inte helt omöjligt vad jag kunde se. Jag plockade ner allt och gjorde rent men det behöver man inte göra. Dock var det mycket damm på fläkhjulet och i fläkthuset. På ovansidan fläkten sitter ett plastlock löst bara att peta ut detta och slå några droppar olja så går det in i lagret då man kör. Det var en Öbergsfläkt någon som köpt direkt från dem och gemfört priset. Och komplett fläkt verkar onödigt borde räcka med reservdelar för oss gör-det-självare. Priset borde inte vara 1100 kr! Kul att höra era åsikter och erfarenheter.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar