Lägre panntemp = bättre värmeöverföring= bättre ekonomi ?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Självklart! Sot är synnerligt poröst!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Med bara lätt skrapning , lyckas jag inte få plåtrent.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Sedan en gammal rörläggare en gång på 70-talet sa att gå inte under 80 grader på pannan så slipper du rostskador har jag hållit mig till det. Och min CTC-panna från 1974 är fortfarande i fint skick. Jämför med avgassystemet på en bil, där bildas också vattenånga vid förbränningen och bakersta ljuddämparen som går kallast rostar alltid upp först.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Avgassystem- de begriper jag.och därmed är definitivt hystersesen förseglad mellan 70-80 :) Elpatron fortsätter med 60 dock.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Daggpunkten är en funktion av luftfuktighet och temperatur och varierar därför rätt kraftigt.

Finns fina instrument för att hitta daggpunkten.

Ju högre absolut luftfuktighet desto högre temperatur kan daggbildning förekomma under, men när luften blir mättad fälls daggen ut, men ju varmare luft desto mer fukt bär den ...

Eftersom förbränning genererar en hel del vattenånga är det inte svårt att förstå varför det kan bli kondens vid relativt höga temperaturer (under vattnets kokpunkt vid normalt lufttryck givetvis), dessutom förekommer endel andra ämnen vid förbränning av t ex pellets som är aggresiva i kombination med vatten och påskyndar rosten, kan tänka mig att askan inte är någon höjdare i kombination med vatten för plåtytor ? Borde innehålla en del salter.. (smaka på korven som legat i askan när ni grillar vid brasa i skogen ;) )
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Salter bildas när syror neutraliseras Då bildas salt+vatten. Askan består av en rad föreningar, men mest dominerande är natriumhydroxid och kaliumhydroxid, som löst i vatten utgör natronlut respektive kalilut - i gamla dagar kokade man askan i vatten och silade av askan. Därefter fick det hela koka ner till lagom koncentration. Askelut kallades denna häxbrygd, och användes till grovrengöring i kök, och även till annan svår/tung tvättning. Den användes även till lutfisk

När du neutraliserar CO2 med natronlut, så bildas natriumkarbonat - även känd som "målarsoda". I sotet hittar du trevligheter som svavelsyrlighet, fosforsyra och även salpetersyra kan förekomma, varför alla skorstenar får frätskador. När du eldar kolväten, så skiljer surt och basiskt lag. Askan blir basisk/alkalisk, medan rök och sot blir surt. Därför kan en välsotad och noggrant eftersett panna leva länge, medan motsatsen börjar läcka efter några år.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar