Är ganska ny på detta med pellets..
Konverterade själv min ctc265 från oljebrännare till pelletsbrännare för att få stöd till en alltför klen bergvärmepump (förra ägarens investering).
Frågan är hur noga man måste sota ur och hur ofta ?
Brukar få aska ur brännarutrymmet var 14e dag när det är kallt ute, då är askan så hög att brännaren löser på bakbrandsvakten, kanske inte konstigt när brännare badar i aska..
Men när jag askar ur så brukar jag även skrapa pannväggarna i hela pannan med en spackel, sota ur kanalen mellan skorsten och panna osv så det nästan är kliniskt rent, detta tar ändå en stund, 30min får man räkna med minst.
Funderar på hur noga det verkligen är, min panna får ett gulaktigt lager på pannväggarna som är någon mm tjockt på denna tid, på vissa ställen lägger sig flygaska i drivor vilket är lätt att ta bort, men är det normalt att sota så noga varje gång ?
Eller hade det räckt att lyfta ur brännare en gång i veckan o bara ösa ur askan i brännarutrymmet och i den andra eldstaden och köra vidare, tar väl 10min. .. och sen sota pannan noga betydligt mer sällan ?
Hur noga är ni ?
Hur noga / ofta ska man sota respektive bara aska ur
Hur noga / ofta ska man sota respektive bara aska ur
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Jag brukar rensar pannan efter runt 800kg-1200kg. Ibland kan det gå längre, upp emot 1800kg, men då brukar brännaren gnälla över mottrycket.
Detta långa intervall beror på att min brännare mekanisk trycker in askan i utrymmet.
När jag väl askar ut skrapar jag väggarna, inte med en spatel men med en T-format pinne jag svetsade ihop till detta. Skrapar väggarna osv. ända upp till skorstenen. Jag är dock inte nere på plåtrent, det lösa skit faller av.
Skyfflar såklart ut askan också.
Tar runt 20 minuter med det hela.
Detta långa intervall beror på att min brännare mekanisk trycker in askan i utrymmet.
När jag väl askar ut skrapar jag väggarna, inte med en spatel men med en T-format pinne jag svetsade ihop till detta. Skrapar väggarna osv. ända upp till skorstenen. Jag är dock inte nere på plåtrent, det lösa skit faller av.
Skyfflar såklart ut askan också.
Tar runt 20 minuter med det hela.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Har funderat på o skaffa en sug o suga ut ur locket man kan lossa på min brännare, men frågan är om det är värt det då det inte tar många minuter o lyfta ur den heller..
Men du brukar mest skrapa bort det som ligger löst och släpper lätt m a o ?
jag får lyfta ur brännaren 3 ggr om jag ska elda 1,5t pellets, minst, men askan lägger sig också väldigt poröst och lite blåser över till kokspannan, har märkt att ganska mycket lägger sig bakom baffeln, men det borde blåsa ner om det blir för mycket innan det sätter igen.. är ganska stor area innan baffeln.
Tycker ganska mycket lägger sig i trumman mellan panna och skorsten, borde nästan ha en askfälla här ? Har kollat på en stor panna i MW klassen gissningsvis, de hade cykloner på rökgaserna och återförbrände detta men detta kanske kräver rökgasfläkt ?
Men du brukar mest skrapa bort det som ligger löst och släpper lätt m a o ?
jag får lyfta ur brännaren 3 ggr om jag ska elda 1,5t pellets, minst, men askan lägger sig också väldigt poröst och lite blåser över till kokspannan, har märkt att ganska mycket lägger sig bakom baffeln, men det borde blåsa ner om det blir för mycket innan det sätter igen.. är ganska stor area innan baffeln.
Tycker ganska mycket lägger sig i trumman mellan panna och skorsten, borde nästan ha en askfälla här ? Har kollat på en stor panna i MW klassen gissningsvis, de hade cykloner på rökgaserna och återförbrände detta men detta kanske kräver rökgasfläkt ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Om du har aska så långt upp låter det för mig som att du kör för hög effekt.
Jag har testat olika effekter i min 265'a och dessa test visar att pannan fungerar bra från 6kW till 12kW, under 6kW kanske pannan är OK men brännaren har svårt att göra det vettigt och över 12kW börjar rökgastemperaturen att sticka iväg.
15kW är inte speciellt effektivt och vid 18kW smälte min rökgastemperatursensor som annars tål 300°C... Jag testade inte 23kW som du kanske förstår.
Så det effektiva effektområde i en CTC 265'a är ung. 6 - 12kW och detta räcker fint till mig o mitt hus, även när det är kallt på riktigt. Dock är min brännare ganska speciell och byter till modulerande drift när det blir kallt nog, då kör brännaren 24 timmar i dygnet med kortare avbrott för askskrapning.
Men ja, jag skrapar av det lösa, ett drag med min skrappinne räcker fint men jag gör det på alla ytorna.
Jag har ingen asksug och behöver det inte heller, en skrapare, en liten skyffel (jag gjorde den av en bit bilplåt o en stump rör) samt en 10L hink räcker fin till mig.
Jag har tillverkat en förlängning till den befintliga baffelplåt, det gav runt 25°C lägre rökgastemperatur så det var inte helt fel.
Brännaren i sig gör jag aldrig ren, den ska klara det själva ju.
I hålet mellan olja-delen och koks-delen vill askan gärna lägga sig, det är där det blir problem vid baktryck. I min pannan rensar det alltså inte sig själv.
Jag har testat olika effekter i min 265'a och dessa test visar att pannan fungerar bra från 6kW till 12kW, under 6kW kanske pannan är OK men brännaren har svårt att göra det vettigt och över 12kW börjar rökgastemperaturen att sticka iväg.
15kW är inte speciellt effektivt och vid 18kW smälte min rökgastemperatursensor som annars tål 300°C... Jag testade inte 23kW som du kanske förstår.
Så det effektiva effektområde i en CTC 265'a är ung. 6 - 12kW och detta räcker fint till mig o mitt hus, även när det är kallt på riktigt. Dock är min brännare ganska speciell och byter till modulerande drift när det blir kallt nog, då kör brännaren 24 timmar i dygnet med kortare avbrott för askskrapning.
Men ja, jag skrapar av det lösa, ett drag med min skrappinne räcker fint men jag gör det på alla ytorna.
Jag har ingen asksug och behöver det inte heller, en skrapare, en liten skyffel (jag gjorde den av en bit bilplåt o en stump rör) samt en 10L hink räcker fin till mig.
Jag har tillverkat en förlängning till den befintliga baffelplåt, det gav runt 25°C lägre rökgastemperatur så det var inte helt fel.
Brännaren i sig gör jag aldrig ren, den ska klara det själva ju.
I hålet mellan olja-delen och koks-delen vill askan gärna lägga sig, det är där det blir problem vid baktryck. I min pannan rensar det alltså inte sig själv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag har aldrig haft över 200 grader i rökgastemp som det är nu.
Höjer jag 10% så får jag fet förbränning.
Eftersom det är en brännare med konstant fläkt och matning med tidmodulering får jag välja en lagom effekt för rätt förbränning.
Jag matar 50% som det är nu, tror brännaren lämnar 15kW en bit under 100% matning vid normal pellets, jag kör jem&fix med 5,3kW/kg..
Höjer jag 10% så får jag fet förbränning.
Eftersom det är en brännare med konstant fläkt och matning med tidmodulering får jag välja en lagom effekt för rätt förbränning.
Jag matar 50% som det är nu, tror brännaren lämnar 15kW en bit under 100% matning vid normal pellets, jag kör jem&fix med 5,3kW/kg..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Min Ctc är ju lättare att sota med svängarm ..Men själv så nyser jag i pannluckorna och sen så tar jag fram grovisen och suger ur 

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag askar/sotar ur varannan vecka på vintern. Jag skrapar av ytorna med orginalrakan som kom med pannan en gång i tiden och kör rent i rökgången med en viska med böjligt skaft. Om man har fast monterad rökgastermometer så kan man välja att sota ytorna när man tycker att tempen stigit tillräckligt man jag tar de minutrerna extra när jag ändå askar ur.
CTC 171 B med Torsby Mini .