Flamvakten försämras

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Flamvakten försämras

Inlägg av NRG »

Hej!
Är inne på min andra flamvakt. Nu märker jag att den tappat ca 1V i känslighet (ger 1 V mer spänning vid drift än vid installation). Den ger 3-3,5 V vid normal drift och över 4 V vid lågfart.
Rengörning verkade inte påverka.

Är detta någon annan också märkt? Byter ni flamvakter med jämna mellanrum?

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Aldrig bytt på 5 år....går som på räls :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Min brännare är från -00 och jag har aldrig behövt byta.Du har inte för varmt mot bakkant av brännarröret?Brännaren för långt in i pannan så hela röret blir för varmt?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Bytte min på garanti 2001.
Original flamvakten som byttes ut var helt oskyddad, dvs saknade den skyddande "glaskupan" som den som nu sitter monterad har.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Min flamvakt har glas runt sig. Om den sitter för varmt har jag ingen aning om. Kan nog hålla med om att hela systemet är ganska så varmt (lite svalare efter sotning) men om det sitter för långt in eller inte vet jag inte. Brännaren är monterad med svängarm i originalluckan på pannan.

Kan jag se om brännaren är för långt in på något sätt? Om så är fallet måste ju hela paketet inkl svängarm flyttas utåt med någon distans.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

B-röret skall väl sticka in i pannan så lite som möjligt...
Du kan ju börja mäta hur djup förbränningsrummet är.....

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

NRG skrev:Min flamvakt har glas runt sig. Om den sitter för varmt har jag ingen aning om. Kan nog hålla med om att hela systemet är ganska så varmt (lite svalare efter sotning) men om det sitter för långt in eller inte vet jag inte. Brännaren är monterad med svängarm i originalluckan på pannan.

Kan jag se om brännaren är för långt in på något sätt? Om så är fallet måste ju hela paketet inkl svängarm flyttas utåt med någon distans.

/NRG
Har du kontrollerat draget på din skorsten? Om draget är dåligt kan du få ett undertryck i pannan, brännaren får svårare att tända samt så blir det lätt varmt bakåt i brännaren. Du kan också ha för lite tilluft så att brännaren tar mer varm luft ifrån pannrummet.

Eller så har du för stor startdos och kör på för hög effekt på brännaren, då tar allt stryk med tiden. Känn även på fallrörets nedre del om detta blir väldigt varmt, det ska bara vara lite ljummet, eller kroppstemperatur.

Allt detta kan förosaka att du får slitage på grund av värme, om du förstår min förklaring.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

ANG. Flamvakt till PX20-21
Tyvärr är kvaliten på flamvakterna inte särsklit bra, det kan variera från givare till givare, dock brukar det sällan vara stora problem.
Givitvis kan en flamvakt försämras med tiden, men det vanligaste problemet är att det blir tjärbeläggning på glaset. Denna tas bort med en gröt av flygaskan som finns i pannan. Har man tillgång till mätinstrument skall spänningen mellen de vita kablarna på plinten vara omkring 3 V DC vid bra låga. Det rek. också från KMP att BORRA ETT EXTRA HÅL i bakgaveln på brännarröret , 7-8 mm mitt i mellan hålet för tändning och det hål som optovakten ser lågan igenom. Alla nya rör har detta extra hål.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Tack Karla och kurre!

Får gå igenom systemet lite till. Förstår dock inte hur undertryck skapas av dåligt drag (borde väl vara tvärt om eller om draget är för stort). I min sinnevärld borde ett för högt övertryck i pannan vid eldning få värmen att gå bakåt (då beroende på för dåligt drag som gör att det man matar in inte kommer ur skorstenen fort nog).

Hur kan ett extra hål hjälpa? Är det för att ge mer luft till förbränningen?

Ser ingen tjärbeläggning på flamvakten men har inte gjort någon skrubbning av den än.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Tips ang. flamvakt

Inlägg av AndersJ »

Huruvida det stämmer att flamvakten åldras har jag ingen åsikt om. Jag kan bara konstatera att originalet från 2001 sitter kvar i min brännare.

Mitt tips för bibehållen funktion är att polera givaren och väggarna i utrymmet där flamvakt och tändelement sitter med kromglans(autosol) när man misstänker felaktig signal från givaren, t.ex. att brännaren stannar trots att man hör att det brinner.
Själv har jag bara behövt göra detta 2 ggr sen 2001 men jag kan tänka mig att om man kör med för högt mottryck, t.ex.för många bafflar i, så blir ytorna runt vakten snabbare smutsiga.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Jag har bytt flamvakten en gång. Den nya känns inte som glas. Snarare fet plast. Mycket lätt att få ren, med fuktig trasa.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
tornugglan
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 04 dec, 2010 19:45
Ort: Dylta Bruk

Inlägg av tornugglan »

Monterade ny flamvakt för ett par månader sen,den gamla mätte konstant 5v den nya går ner under 2v när man mäter.

Enligt firman jag beställde av så blir dem sämre med tiden och i mitt fall verkar det stämma.
Brännare:Kmp px21 inst-06 chip 7.0
Panna:Albin Futuric+
Dbg:Tigex 25
RGT:Tigerholm
manna
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 09 okt, 2008 09:51
Ort: klintehamn

Inlägg av manna »

orginal sen 2001 inga bekymmer med flamvakten har alldrig
polerat bara torkat av den i samband service och byte av tändelement

//janne
ctc 1100 fam 1997,pellx brännare 2001,varmluft chipp px21 7.5. 90 vacumrör 60°lut mot söder 750l skiktrörstank.laddomat 11-30 72° patron solstyrning sr868c8 tigex 25 kedddy spisinsats.
blandat element och golvärme 160 m3 boyta 40 m3 biyta
Skriv svar