problem med matarskruven
problem med matarskruven
Hej!'
Har en Thermia+ och en Bequem 15 som strular. Matarskruven drar inte runt som den ska. Prövade att tömma ur pelletsen där och då snurrade det på fint igen - säkert en timme...
Det är kedjedrift på den här varianten och kedjan snurrar men inte hjulen (eller vad det nu kallas...är ny på det här med pelletspanna)
Kan det vara så att det matas in för mycket pellets som då kilar fast skruven? Och vad gör man åt det? Pannan är analog så det finns ingen display att knappa på.
Har en Thermia+ och en Bequem 15 som strular. Matarskruven drar inte runt som den ska. Prövade att tömma ur pelletsen där och då snurrade det på fint igen - säkert en timme...
Det är kedjedrift på den här varianten och kedjan snurrar men inte hjulen (eller vad det nu kallas...är ny på det här med pelletspanna)
Kan det vara så att det matas in för mycket pellets som då kilar fast skruven? Och vad gör man åt det? Pannan är analog så det finns ingen display att knappa på.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag hänger inte riktigt med på hur du menar..
Kedjan går runt runt då. Men inga hjul snurrar?
Det stora platta hjulet med piggar (4st) snurrar inte den (doserhjulet)? Den sköter slussen (med slussvingar) som doserar ner rätt mängd pellets till matar skruven.
Slussvingarna kan du se om du skruvar bort den blåa slangen som leder ner pellets ner i brännaren. Töm det på pellets så ser du vingarna.
Under den stora platta hjulet (doserhjulet) så sitter det ett kugghjul till, den driver matarskruven.
Du kan snurra på doserhjulet när brännaren är avstängd. Det ska gå trögt (med handkraft), men du ska kunna snurra på doserhjulet.
Skulle du ha stopp någonstanns så borde inte kedjan gå runt överhuvudtaget.. för visso kan den ju ha hoppat av, men det borde du kunna se.
Kedjan går runt runt då. Men inga hjul snurrar?
Det stora platta hjulet med piggar (4st) snurrar inte den (doserhjulet)? Den sköter slussen (med slussvingar) som doserar ner rätt mängd pellets till matar skruven.
Slussvingarna kan du se om du skruvar bort den blåa slangen som leder ner pellets ner i brännaren. Töm det på pellets så ser du vingarna.
Under den stora platta hjulet (doserhjulet) så sitter det ett kugghjul till, den driver matarskruven.
Du kan snurra på doserhjulet när brännaren är avstängd. Det ska gå trögt (med handkraft), men du ska kunna snurra på doserhjulet.
Skulle du ha stopp någonstanns så borde inte kedjan gå runt överhuvudtaget.. för visso kan den ju ha hoppat av, men det borde du kunna se.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Men Per-Erik: Hur är dessa hjulen fästade till axeln? Är de beroende av att setskruven är intakt för att inte bara slira på axeln eller har de ett hål med en platt medbringarsida som tvingar hulet att följa axeln i vilket fall som helst?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Det sitter en kil (medbringarsida heter det nog på fackmannaspråk) på axeln (som på vissa båtar har på propelleraxeln). Denna kil kan man ta loss sitter i en ficka på axeln.
Kilen gör att Kugget snurrar runt.
Om det inte så att själva kilen har gått sönder. Men det tvivlar jag på den är ganska tjock av järn.
Sexkantskruven hindrar bara kuggen från att "glida" av axeln. Man kan lossa på den & hjulet snurrar änndå.
Så fungerar det iallfall på Matarkugghjulet (det som sitter under doserhjulet). Doserhjulet har jag inte lossat på.
Kilen gör att Kugget snurrar runt.
Om det inte så att själva kilen har gått sönder. Men det tvivlar jag på den är ganska tjock av järn.
Sexkantskruven hindrar bara kuggen från att "glida" av axeln. Man kan lossa på den & hjulet snurrar änndå.
Så fungerar det iallfall på Matarkugghjulet (det som sitter under doserhjulet). Doserhjulet har jag inte lossat på.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag satt och tänkte på en annan sorts hjul där hålet har form som bokstaven "D", och där axeln har korresponderande form så att hjulet tvingas följa med runt. Men om doserhjulet inte snurrar, så kan det vara kugghjulet på slussaxeln som är boven i dramat. Då vill kedjan snurra, men både slussen och doserskruven står still. Om det inte är fullt haveri, så finns det väl bara en förklaring: Kedjestrammaren har släppt så att kedjan är fri att ta enklaste vägen: Att hoppa över alla kugghjul som är mindre än det som driver den. Bara en tanke
En annan tanke: Sådana kilar/sprintar som verkar som medbringare, de har ett syfte till som många inte tänker på: De är gjorda för att brista om vridmomentet blir för högt. De har med andra ord två funktioner: Som medbringare och säkring. Syftet med detta är ju att se till att om något kärvar, så skall skadorna minimeras
En annan tanke: Sådana kilar/sprintar som verkar som medbringare, de har ett syfte till som många inte tänker på: De är gjorda för att brista om vridmomentet blir för högt. De har med andra ord två funktioner: Som medbringare och säkring. Syftet med detta är ju att se till att om något kärvar, så skall skadorna minimeras
Senast redigerad av bergatorparen den ons 02 mar, 2011 01:10, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Kedjestramaren, verkar vara en mycket enkel grej.
Det är motorns 4 skruvar som ser till att kedjan är lagom spänd.
Motorn kan man flytta åt vänster om man säger som så säkert minst 5mm kan man flytta på den. Då spänner man kejdan.
Slussen har ett kugghjul & doserskruven har ett annat kugghjul iallfall på min Digitala från 2005.
Det ser ut att vara samma konstruktion. Så bägge dessa kugg borde inte drabbas av samma fel.
Kan ju vara så enkelt att kedjan behöver spännas eller kortas av. Brännaren har ju några år på nacken som sagt var.
Det är motorns 4 skruvar som ser till att kedjan är lagom spänd.
Motorn kan man flytta åt vänster om man säger som så säkert minst 5mm kan man flytta på den. Då spänner man kejdan.
Slussen har ett kugghjul & doserskruven har ett annat kugghjul iallfall på min Digitala från 2005.
Det ser ut att vara samma konstruktion. Så bägge dessa kugg borde inte drabbas av samma fel.
Kan ju vara så enkelt att kedjan behöver spännas eller kortas av. Brännaren har ju några år på nacken som sagt var.
Om det skulle ta stopp totalt (jag har varit med om det). Så testar den att köra ett tag. Sedan kommer "pellets blokerad" larm på min Digitala. Å den går över på el.
Det som händer skulle jag tro är att fiberdrevet (se länk) går sönder först. Den sitter i nr9 på bilden (drivmotorn).
http://www.mobilblogg.nu/Riddarn/2008/0 ... drev_.html
Obs ej min bild.
Men det är som sagt var spekulation..
Det som händer skulle jag tro är att fiberdrevet (se länk) går sönder först. Den sitter i nr9 på bilden (drivmotorn).
http://www.mobilblogg.nu/Riddarn/2008/0 ... drev_.html
Obs ej min bild.
Men det är som sagt var spekulation..
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det är väl det som är anledningen till att man använt ett fiberdrev där, ja. Annars tror jag med att en stramning av kedjan kanske är ett bra första steg. EcoTec brännaren har en excentrisk kedjestramare som kedjan går emot och som håller den stram. Men det är en helt annan best 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25