Kombinera två pannor på ett system?
Kombinera två pannor på ett system?
Håller på att montera in en vedpanna i verkstaden för att få gratisvärme från spillvirke och rivningsvirket som blir.
Har funderingar på att på att koppla ihop denna vedpanna med mitt pelletssystem i huset. Sätta en extra pump och avstängningsventiler så jag kan koppla in och stödelda när det blir riktigt kallt på vintern.
vad kan detta medföra för problem för systemen? Eller det är bara att köra på för fullt?
Har funderingar på att på att koppla ihop denna vedpanna med mitt pelletssystem i huset. Sätta en extra pump och avstängningsventiler så jag kan koppla in och stödelda när det blir riktigt kallt på vintern.
vad kan detta medföra för problem för systemen? Eller det är bara att köra på för fullt?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
men mste jag ha så att jag kopplar bort huvudpanna för att stötta med vedpannan eller kan jag köra så att båda pannorna trycker ut värme i samma system samtidigt?
Min tanke är att koppla bort ett element som är påkopplat och sitter ute i verkstaden, och på denna anslutning tänkte jag då koppla in utgående på pannan för att trycka in den extra värmen där. men måste jag som sagt koppla förbi husets panna då eller kan jag köra med den med?
Min tanke är att koppla bort ett element som är påkopplat och sitter ute i verkstaden, och på denna anslutning tänkte jag då koppla in utgående på pannan för att trycka in den extra värmen där. men måste jag som sagt koppla förbi husets panna då eller kan jag köra med den med?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nej, du kan koppla pannorna i parallell så att de trycker in värme på anläggningen samtidigt. Det är faktiskt det lättaste att göra. Shunten på den enskilda pannan kan då även fungera som avstängningsventil såvida du inte gör en by-pass ventil som gör det möjligt att isolera den enskilda pannan från anläggningen när denna panna inte är i bruk.
Du kan mycket väl koppla såsom du tänkt. All den tid du inte glömmer att det är ett cirkulationssystem, så kommer det att gå bra
Du kan mycket väl koppla såsom du tänkt. All den tid du inte glömmer att det är ett cirkulationssystem, så kommer det att gå bra
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Okej tänkte nog att det inte skulle bli någon konflikt. funderade bara över det, är ju 2 cirkulationspumpar i systemet, så det inte blir på något sätt att dessa motverkar varandra.
Men det ska de ju inte göra om allt är som det ska då ju. Huvudpannan kommer alltid vara i drift, om det inte tar slut på pellets villl säga
Tanken är som sagt att vedpannan ska kunna stöta till extra när det är som kallast.
Nu återstår bara att jaga rätt på en bra ståltub till skorsten och snacka med sotaren i bygden, vad han har för tips
Men det ska de ju inte göra om allt är som det ska då ju. Huvudpannan kommer alltid vara i drift, om det inte tar slut på pellets villl säga

Tanken är som sagt att vedpannan ska kunna stöta till extra när det är som kallast.
Nu återstår bara att jaga rätt på en bra ståltub till skorsten och snacka med sotaren i bygden, vad han har för tips

- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
har i dagsläget en actank på 500 liter. ska förbereda för att koppla in flera om jag får tag på fler i rätt prisklass....
Funderingar över expansionskärl.....????
Jag har två stycken "mindre" kärl, gissar på ca:30l styck. om jag använder båda dessa ersätter dom då ett på ca:60l???? så slipper jag köpa ett nytt
Funderingar över expansionskärl.....????
Jag har två stycken "mindre" kärl, gissar på ca:30l styck. om jag använder båda dessa ersätter dom då ett på ca:60l???? så slipper jag köpa ett nytt