Visst ämnet har diskuterats i många trådar.
Men alla har efter vad jag sett utgångs punkten att pannann är igång under natten.
Under vårkanten eldar jag med enbart ved under helgerna och brukar då natt sänka till ca 17-18
vatten temperaturen i tanken är då ca 50 på morgonen
skulle jag inte natt sänka så har jag ca 20-30 i tanken och normal värme inne på morgonen
Vad jag funderar på vad är smartast för mitt fall går det åt mer energi att värma vattnet från 20-30 grader eller att värma upp huset de grader som saknas efter nattsänkning .
Eller går det på ett ut.
Natt sänkning eller inte
Natt sänkning eller inte
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Om man nattsänkar kan man spara lite. Det hela beror på husets värmetröghet om det är lönt.
Om du har 20°C under 18 av dygnets timmar och 18°C under de resterande 6 timmar har du egentligen en dygn-snitt temperatur på 19,5°C.
Om det är 0°C ute sparar du då 0,5°C/20°C = 2,5%.
Besparingen i % räknas som sänkningen i grader delad med skillnaden mellan den "höga" inomhustemperaturen och utomhustemperaturen.
Ju värmare det är ute ju fler % sparar man alltså.
Sedan kan vissa hus vara tröga att värma upp igen, andra är lätta men det enda som det betyder är att det kan behövas längre tid att sänka åt gången för att det ska ge märkbar vinst.
Och sedan är det ju så att om du håller konstant temperatur i vissa rum och nattsänkar andra kommer vinsten vara att beröra dom som sänks.
Sedan kan man diskutera om det kostar mer att elda upp värmen igen och då vill jag påstå att det kan bero på anläggningen men med ackumulatortank ska det knappast vara skillnad.
I vintras, då det var riktigt kallt, sparade jag en hel del (är arbetslös) vid att vrida ner alla termostat (förutom på toa & badrum=tvättstuga samt pojkens rum i källaren) så att huset höll 7-8°C. Detta gjorde jag när barnen inte var här, alltså varannan vecka.
Och satan vad det kostade pellets att få upp värmen igen, brännaren gick på 12kW i 1½ dygn innan rörsystemet var uppe i normaltemperatur och jag har ändå trähus.
Om du har 20°C under 18 av dygnets timmar och 18°C under de resterande 6 timmar har du egentligen en dygn-snitt temperatur på 19,5°C.
Om det är 0°C ute sparar du då 0,5°C/20°C = 2,5%.
Besparingen i % räknas som sänkningen i grader delad med skillnaden mellan den "höga" inomhustemperaturen och utomhustemperaturen.
Ju värmare det är ute ju fler % sparar man alltså.
Sedan kan vissa hus vara tröga att värma upp igen, andra är lätta men det enda som det betyder är att det kan behövas längre tid att sänka åt gången för att det ska ge märkbar vinst.
Och sedan är det ju så att om du håller konstant temperatur i vissa rum och nattsänkar andra kommer vinsten vara att beröra dom som sänks.
Sedan kan man diskutera om det kostar mer att elda upp värmen igen och då vill jag påstå att det kan bero på anläggningen men med ackumulatortank ska det knappast vara skillnad.
I vintras, då det var riktigt kallt, sparade jag en hel del (är arbetslös) vid att vrida ner alla termostat (förutom på toa & badrum=tvättstuga samt pojkens rum i källaren) så att huset höll 7-8°C. Detta gjorde jag när barnen inte var här, alltså varannan vecka.
Och satan vad det kostade pellets att få upp värmen igen, brännaren gick på 12kW i 1½ dygn innan rörsystemet var uppe i normaltemperatur och jag har ändå trähus.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Det är då en kamin skulle kunna göra under
Som sagt kan ju vara räddaren i nöden vid strömavbrott...Tänk en morgon utan kaffe" 

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Prövade en ny variant , som jag inte testat tidigare.
Normalt så har vi endast 19 19,5 grader inne.
Nu prövade jag höja på kvällen så jag fick närmare 21 grader.
samt värma tankarna till 85-87 grader innan man gick o la sig
Då jag samtidigt satte en nattsänkning till ca 18 grader.
När jag sedan steg upp på morgonen så hade jag fortfarande 60 - 65 grader i tanken.
Så nu gick det förhållande vis fort att få upp värmen igen
Normalt så har vi endast 19 19,5 grader inne.
Nu prövade jag höja på kvällen så jag fick närmare 21 grader.
samt värma tankarna till 85-87 grader innan man gick o la sig
Då jag samtidigt satte en nattsänkning till ca 18 grader.
När jag sedan steg upp på morgonen så hade jag fortfarande 60 - 65 grader i tanken.
Så nu gick det förhållande vis fort att få upp värmen igen

Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!