Hej,
Nybliven ägare av en 15D, och måste säga att jag är väldigt nöjd över att hittat detta forum...
Hsh, har försökt söka på det här med "min" inställningen på effektmenyn här, och det verkar råda delade meningar om denna skall användas eller ej, är det av anledningen att man får låg rökgastemp som denna ej används av folk med tegelskorsten då man är rädd för kondens?
Vidare undrar jag om det är rimligt med följande inställningar på Hög och Låg:
Hög matn. 70% / 36% fläkt
Låg matn. 64% / 34% fläkt
min matn. 0%...
Sedan har jag även läst om att det finns en ny programvara, är denna värd att satsa på om man inte har en extern ackumulatortank, (för att få längre gångtider) ?
Tack för ett bra forum!
Min-effekt Bequem 15D och lite övriga undringar
Min-effekt Bequem 15D och lite övriga undringar
CTC 265K - 69
Thermia BeQuem 15D
Thermia BeQuem 15D
Använd "min" om du vill ha 3 effektlägen. Lägsta verkliga effket sägs vara 8-9 kW inmatad. Nu har du inte så stor skillnad mellan "hög" och "låg", så det kanske är lika bra att stänga av "låg" också för att bara behöva ställa en ett läge.
Du ska väga hur mycket pellets som går åt på en viss tid för ställa in en effekt med matning %.
Sök sedan inlägg av André där han anger uppmätta fläktvärden för olika effekter. Icecap har nog skrivit om optimal effekt i din panna.
Du ska väga hur mycket pellets som går åt på en viss tid för ställa in en effekt med matning %.
Sök sedan inlägg av André där han anger uppmätta fläktvärden för olika effekter. Icecap har nog skrivit om optimal effekt i din panna.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är en smaksak om du vill köra på 2 el 3 effektlägen, 265:an bör inte köras på så hög effekt så då kan det ju iof kunna vara ide att ställa läge hög på 15 kW o låg på 11/12 kW o min på 8/9 kW..
Har du hushållsvåg??
Effekten får du fram genom att mata brännaren o se hur mycket vikt den förbrukar under t.ex 10 min.. Så här skulle de kunna se ut för dej då..
Hög 15 kW 520 gram/10 min fläkt 33%
Låg 12 kW 410 gram/10 min fläkt 29%
Min 9 kW 310 gram/10 min fläkt 24%
Med programvaran som gör att du kan välja startstopp kommer brännaren gå på endast läge hög men den går ju ställa på typ 11/12 kW då..
Har du hushållsvåg??
Effekten får du fram genom att mata brännaren o se hur mycket vikt den förbrukar under t.ex 10 min.. Så här skulle de kunna se ut för dej då..
Hög 15 kW 520 gram/10 min fläkt 33%
Låg 12 kW 410 gram/10 min fläkt 29%
Min 9 kW 310 gram/10 min fläkt 24%
Med programvaran som gör att du kan välja startstopp kommer brännaren gå på endast läge hög men den går ju ställa på typ 11/12 kW då..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd