kan tändelement kortsluta PLC

Skriv svar
sänkan
Entusiast!

kan tändelement kortsluta PLC

Inlägg av sänkan »

Har läst lite här om tändelement som kan bli kortslutna när de går sönder.

I min Altbergs EP18A brännare sitter samma typ av tändelement som i bl.a. Eurofire och PX21.

PLCn är en Millenium III med 8A utgångar.
Skruvens utgång går vidare till ett relä men utgången till tändelementet går vad jag kan se direkt till tändelementet.

Om tändelementet går sönder och kortsluter går då hela PLCn sönder eller har utgångarna på PLCn något sorts snabb automatsäkring.

Kan jag sätta en snabb glasrörssäkring på sladden till tändelementet för att skydda PLCn. Elementet är på 430 W, hur många A ska lämpligtvis säkringen vara då. Eller borde man sätta dit något relä?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det finns två versioner, en med transistor utgångar och en med reläutgångar, om den går direkt till tändelementet så är det en med reläutgångar du har, och i så fall är det 8A eller 10A max last på utgångarna, minns inte vilket så då kan ju en 8A eller 10A säkring vara vettigt, matningen till reläerna går knappast genom PLC'n (men dom sitter ju monterade på samma kretskort skulle jag tro) så den "bör" inte ta någon skada av en kortis men om det bara blir delvis kortslutning så kan det ju tänkas att eländet brinner upp om man har otur, men någon form av säkring bör ju finnas i PLC'n tror jag, oavsett vilket så är det ju aldrig fel att smälla dit en säkring till tändelementet.

PS: Alla inkopplingsschema verkar ang att en säkring ska sättas före PLC'n så det är inte alls säkert att det finns någon säkring i burken.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Säkringar på reläutgångar i en PLC är synnerligt sällsynta! Jag har sett en del PLC (o jobbat med dom också) och aldrig sett säkringar i PLC'n men väl utanför.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Tack. Ja det är reläutgångar. Då borde man känna sig rätt säker men sätter dit en säkring ändå.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Skriv svar