Accu tankar ???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
TMGhost
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 24 apr, 2011 21:58
Ort: Lerum
Kontakt:

Accu tankar ???

Inlägg av TMGhost »

Hej !

Håller på att renovera huset, och skall köra 4 solfångare..

Men till detta skall jag ha 2 accu tankar, men jag kan inte bestämma mig om jag skall serie eller paralell koppla dom :? Dom kommer att blir ca 70cm bred x 200cm hög styck.. problemet som jag inte fattar hur jag skall lösa är ju att om jag lägger sol slingan i accu 1 så får ju inte 2'an nån värme, utan då måste jag väll ha en cirk pump mellan tankarna för att jämna ut så att dom blir lika varma ?? = rätt ??

MVH Christer
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Nja...

Med en parallelkoppling fyller du och tömmer hela volymen på en gång, med en seriekoppling fyller du först den ena tanken sen den andra. Du får dock problem, beroende på tappvarmvattenutrustning, att tömma andra tanken vid endast varmvattentapp i seriekopplingen.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
TMGhost
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 24 apr, 2011 21:58
Ort: Lerum
Kontakt:

Inlägg av TMGhost »

Men om jag inte sätter dom i serie, så måste jag ha en värme växlare från sol slingorna samt en cirk pump som laddar båda accu tankarna, låter knöligt ??

Och om jag sätter dom i serie, med sol slingan i den första accu tanken, så laddas den, men ingen värme går över till accu tank 2, om jag inte sätter en liten crik pump mellan dom, men då sabbar jag ju skickningen ???

Det här e ju skit svårt !! :roll:

Låter som det bästa hade varit å bara ha 1 tank ...

Hur gör ni andra ?? 1 stor tank, eller flera mindre ??

MVH Christer
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Du har missat själva grundtanken när man sätter ihop tankar, självcirkulationen! Varmt vatten stiger och kallt sjunker, parallelkopplingen kopplar ihop topp med topp, botten med botten samt mitten med mitten och systemt utjämnar sig själv. Dock får du en ganska stor volym så laddningen med solkretsen får du fundera över. Likaså är det intressant att veta hur du tänkt att tappvarmvattnet ska produceras...

I serie kopplas botten på första tanken med ett grovt rör ihop med toppen på den andra. Returer går in i andra tanken. Ev kan solkretsen bara vara i första tanken då.

Med rörbitar och kulventiler kan man få en koppling där du själv betämmer parallel eller serie beroende på säsong och behov. Vad kommer att värma tankarna när inte solen lyser?

Det finns litteratur att köpa/låna på bibliotek. Du kanske ska prata med en firma också...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Jag har 4 acc tankar nu, 500+500+750+750

I första tanken (500) har jag solvärme, vedpanna, varmvattenberedare etc etc.

Sedan har jag en kulventil mellan varje tank, så solen (eller pannan) kan ladda 1, 2, 3 eller 4 tankar beroende på hur man vill ha det.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Bäst är nog en enda stor tank om man skall se till värmeförsluster, flera mindre tankar har större yta som kan "tappa" värme.... Men ibland har man inget val med tanke på att tankarna skall komma in i huset också.

Själv körde jag in min tank på bottenplattan innan väggarna runt omkring murades upp. Idag skulle jag inte kunna få in tanken i pannrummet utan att göra hål i ytterväggen. Skall man ha en stor tank så bör man ha värmeväxlarladdning med olika inlopp i tanken eller dubbla solladdningsslingor för att kunna få VV utan att behöva ladda hela tanken varm för att det skall bli varmt vatten i kranen. Har man flera mindre tankar kan man öka volymen allt eftersom det behövs. Så det finns nog för och nackdelar med båda lösningarna, stor tank eller flera mindre.
Senast redigerad av Roli den tis 26 apr, 2011 08:58, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
TMGhost
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 24 apr, 2011 21:58
Ort: Lerum
Kontakt:

Inlägg av TMGhost »

Hej !!

TACK för alla svar !!!


Så om jag kopplar toppen på första tanken, till botten på andra tanken
så kommer värmen från första tanken att automatisk gå över till den andra
om den första är varmare ?, men jag har för mej att jag läste nån stans att varmattnet inte hjärna vill gå "ner neråt" för att komma in i botten på andra tanken ??

Jag hade tänkt att bara ha solslingan i den första tanken. och ha en dubbel slinga i tank 2 för tapp varm vatten, som sedan går in på inkommande i min varmvatten beredare, som jag då kan använda som stöd värme om det behövs

en slinga på 15mm på 15 meter i botten, samt en lika dan i toppen som är serie kopplade.

Golvvärmen hade jag även den tänkt att ta ut i den sista accun, men det kaske är fel ?

MVH Christer
TMGhost
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 24 apr, 2011 21:58
Ort: Lerum
Kontakt:

Inlägg av TMGhost »

lite mer info..

och som stödvärme i huset har jag en pellets bras kamin. den ger bara varm luft
och är inte kopplad till accu tankarna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du bör nog satsa på att göra endast en tank till tekniktank, dvs där all laddning och uttagning av VV och värme sker. De övriga blir då "tomma" tankar som ökar eller minskar totalvolymen.

Det du beskriver i ditt kopplingsförslag är seriekoppling av tankar och där kommer inte värmen att förflytta sig automatiskt mellan tankarna (pump krävs). Parallell koppling är det som nog kommer att fungera bäst.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
TMGhost
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 24 apr, 2011 21:58
Ort: Lerum
Kontakt:

Inlägg av TMGhost »

Sant, låter bäst.

Då låter jag sol slingan gå in i tank 1, och sedan kopplar jag ihop
toppen och botten på tank 1 och 2.. skall jag även göra en koppling på
mitten eller sabbar det cirkulationen mellan tankarna ?

Skall jag sätta slingorna till varmvattnet i tank 2, eller skall jag göra allt i
tank 1 och bara ha tank 2 som en volym utökning ?

och även ta värmen till golv värmen från tank 1 ?

MVH Christer
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Från toppen i tank 1 till botten i tank 2 har ju ingen pratat om och så ska du absolut inte göra...

Vad kommer att värma tankarna när inte solen lyser, ganska viktig info för att få det hyffsat rätt! De dubbla slingorna ska du ha i tank 1 där även solkretsen ska vara. Koppla ihop mitten också inkl kulventiler på alla tre ställena.

Ett hett tips är att läsa på lite mer, inget är så förödande för verkningsgraden som ett taskigt acksystem...och pengar kostar det också...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
TMGhost
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 24 apr, 2011 21:58
Ort: Lerum
Kontakt:

Inlägg av TMGhost »

Joo, sant, e därför jag ventilerar det här :D

Lite fel skrivet av mej...

Jag tar 2 tankar på 70cm i diameter x 200cm i höjd.

Kopplar Topp till Topp

och ?? Mitten till Mitten

Botten till Botten

Med 1" Rör (Räcker det ?) Samt sätter kul ventiler på alla rören.

Och i den första tanken:
Sedan sätter jag 20 meter 15mm koppar rör i botten, går in i botten och ut från botten, upp till toppen av tanken på utsidan, och sedan in 20 meter igen (15mm rör) och ut vidare till inkommande på varmvatten beredaren. Denna slingan skall jag använda till tappvarmvattnet

Anledningen till att jag går via min varmvatten beredare är att om solen inte räcker så kommer beredaren automatiskt att fixa det.

Hade sedan tänk att koppla en lite cirk pump mellan beredaren och toppslingan för varmvattnet så att den i första han, om temperaturen skulle sjunka i beredaren, men vara varnare i toppen på tank 1, starta pumpen och höja värmen i beredaren utan att använda el patronen.

Jag har redan byggt en sån här lösning en gång innan, och det fungerade finfint, men då hade jag bara en tank, mitt grundproblem nu är å få 2 tankar att fungera ihop.

Det enda jag skall avänta tankarna till är solvärme. ingen sol = ingen värme i tanken. och då kan jag tänka mej att det kan vara bra att under vintern kunna stänga av tank 2, för att maxa värmen i tank 1 så några kul ventiler låter bra.

MVH Christer[/img]
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

OK, det du gör är alltså en varmvattenberedare endast! Ha allt i första tanken, helst utdragna slingor, koppla på andra tanken topp-topp, mitt-mitt, bott-bott med kulventiler så du kan justera vattenmängden beroende på hur bra solen ger. Kommer du ha en solslinga eller hur gör du på solsidan?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Gjorde en enkel snabb skiss i paint på vårat system.

Bild

Svarta är vedpannan.

Acc tanken närmast pannan är första tanken, "tekniktanken" 500Liter
I den tanken finns solvärme (gula)
På högersidan uttag för radiatorslingan med retur i botten, 3-vägs shunt samt kamrör för tillverkning av varmvatten i kranen (in/ut på vänster sida)

Dom övriga 3 tankarna står bara där på sidan av. 500/750/750 Liter
På redurledningen har jag 3 kulventiler (grön fyrkant) där vi kan stänga av dom tre tankarna var för sig, (stänger jag den närmast pannan så stängs alla dom tre extra acc-tankarna av från systemet.


(har inte tagit med laddomat, cirkpump osv nu)


Tänk dig nu att alla 4 tankarna är uppvärmda och pannan har brunnit ut.
Värme till huset tas från tekniktanken, den tanken blir nu kallare, det kallare vattnet i denna tank blir tyngre och åker neråt.
Tyngdkraften gör att det varmare (lättare) vattnet i dom andra tankarna kommer att fylla på tekniktanken ovanifrån och tekniktankens kalla vatten kommer att fylla på dom andra tankarna underifrån.


Allt klart? :) :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
TMGhost
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 24 apr, 2011 21:58
Ort: Lerum
Kontakt:

Inlägg av TMGhost »

:D TACK :D

Då borde det se ut så här ungefär ??

Bild


Vilken storlek skall jag ha mellan tankarna på rören ? 1" ?

och när det kommer till sol slingan, räcker 25 meter ? jag skall ha 4
paneler på taket 140 x 160 cm tror tag dom var.

Den förra accu tanken jag gjorde hade jag lite problem med skiktningen
i tanken, när crik. pumpen för golv slingorna gick för fort så blandade den allt vatten i tanken, så den här gången tänkte jag fylla den första tanken med skikt plåtar för att minimera turbules av golv pumpen.

MVH Christer
Skriv svar