Som det är har mitt liv fått en del mer rutiner än jag har haft ett tag. Det medför att jag bara behöver varmt vatten en gång/dygn men det har min termostat svårt att fatta.
Jag kan ju börja med att programmera in det i brännaren men det kändes lite väl ambitiöst.
Men nu kom jag på det: jag vill börja dagen med en dusch men det finns ingen anledning till att ha VV resten av dygnet, därför tog jag ett digitalt kopplingsur från Biltema och kollade lite i det.
Det finns 3 ledningar till kretskortet som har med 230V att göra, en "nolla", en "fas in" och en "fas ut". Tog bort kontaktdonen som sitter i kapslingen o lödde i 3 ledningar av lagom dimension.
Brännaren har ju termostat via den PT100-sensor som sitter i ett dykrör men man kan ju kombinera detta med ett gammaldags termostat (om man vill) som då är det viktigaste.
Nu har jag kopplat uret så att det bryter termostatsignalen när uret är av, då kan jag ställa det till en skaplig tid i morgon bitti som pannan ska starta på och när jag kommer ner finns det VV.
Skal bli spännande att se om det faktisk fungerar korrekt...
Lite kommer det att spara men viktigast är att jag kan få synkroniserat brännaren med livet så att säga. Fungerar det bra kommer jag nog att bygga timern ihop med termostaten på pannan så det ser ordentligt ut.
Satte på en timer
Satte på en timer
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!