Ectotec mini Q 25Kw. Någon som har erfarenhet?

ratman
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 24 maj, 2011 00:12

Ectotec mini Q 25Kw. Någon som har erfarenhet?

Inlägg av ratman »

Hejsan. Jag la in ett nytt ämne för ett tag sen angående utbyte av pannan. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=

Jag har sen dess haft kontakt med en installatör som har kollat på och berättat att det inte finns nånstans att koppla in en dragbegränsare på den befintlig anläggningen :(
Då har jag undersökt möjliga alternativ. Eftersom vi är så många i husen (7 pers i 200Kvm och 3 pers i 150Kvm) så är vv behovet hyfsat stort. Jag vill vara lite framtids säker och har tänkt att en tekniktank är en bra lösning eftersom det går och koppla på solvärme senare för att försöka hålla ner vv kostnaden på framför allt sommaren. Installatören rekommenderade följande lösning;

Flytta vv beredaren upp till gårdshuset och behålla kulverten till hetvattnet (elementen).
Ta bort befintlig panna (jag kan fixa den delen själv)
Installera en Ecotec MiniQ 25Kw panna och brännare
Installera en Effecta 750L BBS Tekniktank

Han har lämnat offert på jobbet där han installera den nya anläggning och koppla på befintlig matarskuv.
1st panna
1st brännare
1st tekniktank
2st elpatroner
1st effektvakt
1st laddomat 11-30 med bakventil
1st rökgastermometer
isolering mellan panna och tank
1st Reglerautomat Evr
1st ventilkombination
1st cirkulationspump
1st dragbegränsare
rör och elinstallation

Pris ink moms 119952:-
Rotavdrag 12900:-
Pris efter rotavdrag 107052:-

Skulle gärna vilja veta;
1 Om just den Pannan/brännaren är något att investera i eller om jag skall kolla på andra fabrikat. Jag vill ha bra kvalité för ett hysat pris :lol:
2 Om det här lösningen är det mest ekonomiska/lättsköt/miljövänligt. (Jag har kollat på ved också men det verka vara tidskrävande och det måste fungera även om vi inte är hemma eftersom vi har hyresgäst i gårdshuset)
3 Om offerten verka rymligt
4 Finns det möjlghet att köpa lösa delar och installera själv med hjälp av en elektriker (och ni ;) ) Skulle jag spara pengar eller är det klokare att anlita de som kan
Alla synpunkter är mottagen med glädje eftersom jag är novis på det här med villavärme.
Tack så länge
Ratman
ps. Jag har runt 100000:- till det här
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om det inte finns "någonstans" att koppla in en dragbegränsare är det dags att byta installatör! Värre skitsnack finns knappast!

OK att det kan bli pilligt eller att man måste tänka till lite men att det "inte går" är att likställa med "oduglig installatör"!!!

Ska du nyttja solvärme är det inte en tekniktank du ska ha, då är det en ackumulatortank! En tekniktank kopplar man till pannan för att öka systemvolymen så att pelletsbrännaren hinner med att tutta på ordentligt innan duschen blir alldeles för kall.

Det ska med extrem sannolikhet gå att göra detta i steg och bara förbereda i nuläget. Ett par kulventiler för senare anslutning av 4-vägs shunt + tank är enkelt att lägga till nu och använda senare.

Men som sagt: jag skulle inte röra den installatör med en lång pinne ens...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det finns flera olika sätt att koppla in dragbegränsare:
  • 1 På rensluckan på rökröret
    2 På själva rökröret
    3 Inmurad på murstocken före eller efter rökrörsanslutningen
    4 I sotlucka på murstocken
Kontakta olle45 här på forumet, så hjälper han dig med den biten. :wink:
Och jag håller med Icecap i att en installatör som inte ser möjlighet att koppla in dragbegränsare, bör vi inte röra ens med en lång pinne :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ratman
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 24 maj, 2011 00:12

Inlägg av ratman »

Ok. Först vill jag vara lite rättvis mot installatören. Han sa att det inte finns nånstans att koppla in en dragbegränsare på den befintlig anläggningen. Om jag har förstått er rätt så är det enda sättet man kan göra det på min anläggning är att mura in det i skorstens pipan. Det finns alltså ingen inspektions/sotnings lucka varken i skorstenen eller anslutnings pipan. Anslutnings pipan är väldigt kort och det finns ett spjäll där som ta upp en större del av pipan. När jag sotar pannan så är jag tvungen att ta bort en gammal dragbegrensare lucka som är typ 100X120mm på högersidan av pannan längst bak precis innan pannans anslutningsrör och spjället. Luckan har en skruvlucka på för att justera drag men den är inte automatiskt. Den här har jag alltid haft stängt. Förra förra ägaren till kåken sa att det skulle vara så. Jag bara tror att det är nån slags dragbegränsare annars vet jag inte vad den är där till.
Icecap - Tekniktank är det som någon annan här på forumet har kallat den tanken som man behöver om man skall ha solvärmeslinga inbyggt i själva ackumulatortanken. Fackspråket i detta område för mig är begränsad men summan av kardemumman är att tanken jag har kollat på är förberedd med en solslinga och jag hade tänkt köpa en laddpanna som bara har 60L vattenvolym så då behöver jag "öka systemvolymen" så att laddpannan har nånting att ladda. Jag trodde att tekniktank var en ackumulatortank förberedd med solslinga, my wrong :?
Anledningen bakom beslutet att köpa laddpanna och acktank är att våran vv behov är ganska stor (5 barn och 5 vuxna varannan vecka) om ni tycker att det finns en bättre lösning så dela gärna med mig, som sagt jag är novis på det här. Våran befintlig anläggning har krånglat vi tändning på våren (se länken i första inlägget). Det och faktum att pannan är 40 år gammal och pellets brännaren är väldigt basic så tänkte jag investera min arv i ett nytt hjärta till mitt nyinköpta hus innan den ballar ur mitt under vinterns hårda tider där det kan vara svårare att hitta en installatör som har tid att fixa det på momangen. Jag kanske är feg och lite dum i mitt resonemang. Övertyga mig om nån annan lösning om ni vill :D
Tack för era inlägg hittills
Ratman
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Du har förstått rätt beträffande tekniktank: Det är en acktank som är försedd med flera alternativa ingångar för att kunna fungera som centralenhet i ett system där man kombinerar flera energikällor som till exempel sol+pellets, sol+ved, LVP+pellets, LVP+sol+pellets etc.

Ditt resonemang är faktiskt rätt i tiden eftersom många idag kombinerar flera förnyelsebara energikällor för att dels ha fler ben att stå på, dels för att kunna utnyttja det som passar bäst för just säsongen och även ha möjlighet att anpassa det hela till den aktuella livssituationen.

När den nya pannan kommer på plats, så borde det inte vara något problem med att montera dragbegränsare eftersom man kommer att montera ett helt nytt anslutningsrör mellan nya pannan och skorstenen. Då vill man kunna montera dragbegränsaren på detta utan besvär. Det är i och för sig inget besvär att mura in i murstocken hellre - det är bara att välja det som passar bäst i förhållande till pannan, och pannrummets beskaffenhet.

Som du säger, så finns det flera pannor på marknaden som skulle kunna göra jobbet - frågan är bara vad som finns för handen där du bor. Många här inne kan tycka att man borde välja ett annat märke, men i slutändan så bestäms valet vi träffar av vad som finns i lokalområdet. Marknaden för VVS produkter i Sverige är mycket heterogen, så det är ingen självklarhet att man får tag på samma saker från en landsända till en annan. Men om det finns flera leverantörer i ditt område som du kan ha förtroende för, så inhämta ett par till offerter så att du har jämförelses underlag. Det viktigaste är dock inte att spara ett par tusenlappar idag, men få en anläggning som går problemfritt de kommande 15 - 20 åren. Så tala med grannar, vänner, släkt och om nödvändigt: Fiender för att få en bild på vilka installatörer som är bra och vilka man inte skall vidröra med en pinne.

Då får jag bara önska lycka till med installationen. Du kommer att känna dig lite vilsen de första par månaderna med nya anläggningen, men efter hand blir du mer och mer "på förnamn" med den och klurar ut vad som förorsakar vad. Läs manualerna noggrannt så har du en bra utgångspunkt. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tycker din ide är helt riktig.
Som jag förstår har du två hus. Gårdhuset är det mindre och i andra huset finns panna och acktank.
Vore det då bra att komplettera gårdshuset med en mindre tank bra isolerad och försedd med vvslinga eller plattvärmeväxlare?
Då skulle du ladda den tanken från huvudtanken vid behov och slippa kulvertförluster resten av tiden?

Räkna på solvärmen innan du köper. Har svårt att se att någon förbrukar så fantastiska mängder varmt tvättvatten på sommaren att det någonsin går med plus. Tvättmaskinen värmer med el. Är det varmt i gammal träkåk på sommaren vill man duscha svalt för att få ned temperaturen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Du missar oss med källare och pool, vi älskar solvärme eller snarare "gratis värme"
Källaren vill jag ibland värma lite för att få ut fukten samt poolen som äter energi.
Själv kommer jag installera solpaner isamband med en utbyggnad nästa år, samt en acctank. Då kommer min fina gula brännare få vila sommartid och jobba längre pass vintertid ;-)
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
ratman
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 24 maj, 2011 00:12

Inlägg av ratman »

Tack goda folket för bra ord.

Jag har ringt till ett par andra installatörer, en som kan erbjuda Trebema Calmar OPEX (men den är väl ingen laddpanna?Dessutom är den Olja/Pellets :? . Han snackade om att inte ha nån värmeslinga i den och ha Acktank istället men med en vatten volym på 175L så har jag svårt att förstå hans resonamang). Jag behöver nog den långa pinnen med förlängning för den installatören :lol: Den andra företaget har ecotec och jag skall prata med en kille därifrån som kan mer om pelletsanläggningar på måndag. Annars har vi ett hyfsat brett sortiment i Karlstad 3 mil bort som kan erbjuda;

Viessmann, Ariterm, CTC, Effecta och Neova. Ibland önskar jag att jag bodde i Cuba...Behöver du el det kostar så här mycket :lol:
Nåväl. Som sagt jag har 100000:- att lägga ut och då vill jag få så bra kvalité som möjligt. Kan ni skena lite ljus på de olika fabrikat för att jag skall kunna fatta ett bra beslut. Finns det nån forum guru i närheten av mig (Molkom trackten) skulle jag kunna bolla direkt. Som sagt jag är nyinflyttad och känner ingen i stort sätt.
Tack igen
Ratman
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Utbudet av laddpannor är litet. Du har ju den långa skalman tråden där allting gicks igenom. Var väl bara Ecotec och Biocomfort alternativen som var riktiga laddpannor.
Att det sedan i alla sammanhang tjatas om de gamla brandfarliga P21, PX21, P22, PX22 brännarna får man ta med en nypa salt. Swebo gör visst någon fejk laddpanna med P21 och stor vattenmängd så det gäller att inte bli lurad här.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
ratman
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 24 maj, 2011 00:12

Inlägg av ratman »

Hej igen.
Jag har kollat på Skalmans lista över laddpannpor (som är super hjälpsam) och har då en fundering. Det finns vissa som jag har pratat med som tycker att jag skall ha en effekt på 25Kw (antagligen för att klara av vv behovet?)och när man tittar på laddpannor är de flesta max 20Kw. Funderingen är; räcka det med en effekt nånstans mellan 12 - 20Kw om jag skall ladda en acktank på 750 liter? Min oro är att vv ta slut om vi har 4 duschar som går samtidigt. Worst case scenario är att alla 4 duschar går i typ en halv timme om alla skall duscha efter varandra. Kommer den effekten räcka till? Nu är det så att man kan styra över familjens duschtid men hyresgästerna måste kunna duscha hur dem vill. Börja fundera på om pellets är verkligen svaret :?
Ratman
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

När det är verkligen kallt klarar mitt hus sig med strax under 12kW (inte Kw). Så länge du har mer effekt än huset gör av med när det är som värst klarar du dig.

Med en ackumulatortank på 750L ska alla duscha MYCKET innan den går i knä så hela saken gäller egentligen: är 20kW nog till hela huset i snitt?

Om det går åt 18kW (i snitt över ett antal timmar) när det är som griskallast kommer 20kW att räcka, så enkelt är det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

I huvudsak borde det vara tankens storlek som avgör hur många som kan duscha samtidigt. En värmepanna på 160 liten brukar bli för liten om 2 personer ska duscha. Kanske kan du ta en 1000 liter tank.
Om elpatronerna sitter i tanken så kan de gå in först innan brännaren och laddpumpen startar om man justerar brännaren till måttlig hysteres.

En plattvärmeväxlare kan tömma tanken på värme snabbare än en kopparslinga.

Men visst finns det Blackstar pannset på 30 kW hos Biocomfort?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
ratman
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 24 maj, 2011 00:12

Inlägg av ratman »

visst msh16 blackstar har en 30kw variant men hur effektiv blir den på sommaren när het vattenbehovet är noll? Värma den acktanken och vv fortare bara eller går det åt mer förlust energimesigt? Jag ser att den har en effektspann mellan 5 - 30kw. Hur effektiv är den? Vilken område jobbar den mest effektivt i? Sen läste jag att man har en begränsad utbud med brännare som passar till blackstar pannan. Finns det nån som kan elaborerar?
Tack
ratman
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 24 maj, 2011 00:12

Inlägg av ratman »

Icecap. kW blir det fr.o.m nu :lol:

Under den kallaste perioden så gick effekten på ca. 50% på min TB Mini brännare, dvs typ 12kW. Den värmde båda vv och hv och klagade aldrig. Jag har en vv beredare på 200L som pannan värmer och i pannan sitter en slinga som är en okänd mängd vatten till mig, (CTC 453B från 1971, om nån kan det så hojtar gärna till). Om alla duschade så tog vv slut men om jag förstår rätt så beror det på att båda fills på med kallvatten och pannan hinner inte värma upp tankvattnet fort nog. TB mini är en enkel brännare med manuell inställning på effektläge och jag undra om det skulle gjort skillnad om jag ställde in den på max effekt innan vi duschade? Sen att det inte går och får fart på brännaren på våren kanske kan beror på att fläkten är igendammat har en installatör föreslagit. Han sa också att det kan beror på mycket spån i pellets pga bulkinlastning som jag kan verkligen tror på. Problemet var att den brann bakåt uppför matningsslangen :shock: det blev gasexplosion vid ett tändnings tillfälle. som skrämde skiten ur mig :shock: :shock:
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Effektbehovet blir samma bara att en kraftigare brännare går en kortare tid för att ladda tanken.
Att man inte kan ha vilken brännare som helst på Blackstar pannan är inget problem. Bra bara att inget klåfinger kan sätta dit en brännare som inte passar. En laddpanna köper man komplett med brännare.
Men en del ska bara göra problem av allting. :)
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Skriv svar