Ny skorsten eller ej?

Skriv svar
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Ny skorsten eller ej?

Inlägg av Alpha »

Har ju skrivit lite i olika trådar här om mitt kondensproblem med min pelletskamin som eldas i befintlig rökkanal som dock påkostades med ny glidgjutning i samband med installationen, rörinsats rör fick dock ej plats då installatören ej ville gå under 110mm.


Igår var sotarn här och jag passade på att frågade om lite tips om en lösning och tydligen så kan jag gå ned i dimension till 80mm eller så finns alternativet att knacka ned skorstenen till under nock då jag kommer att byta ut taket antingen nu i höst eller till våren, och då dra en ny skorsten.

Imkanalen används ej mer än frånluft(självdrag) och har ju vanliga väggventiler så jag tror jag klarar mig utan den.


Nästa vecka kommer en annan installatör hit och ska kika i pipan med kamera för att se hur pipan ser ut invändigt men vore intressant och höra hur ni hade gjort i mitt fall.


Kan väl tillägga med att jag har endast en rökkanal samt hade tänkt att plåtbekläda toppen vid takbytet och med ett nytt skorstensrör sparas ju den kostnaden men då får man ju ett utvändigt rör längs muren invändigt + håltagning genom mellanbjälklag samt tak.

Alltså dra nytt insatsrör 80mm ibefintlig kanal(om det nu går)
Eller en ny utvändigt rör 100mm?(ifall man vill byta till en vedkamin)?

Om man nu drar en ny skorsten 100mm som jag utgår ifrån är isolerad undgår jag då kondensproblem eller är arean för stor tror ni?

Tyvärr har jag ingen fri ytterväggsplats annars hade ju kmp drag givetvis varit ett enklare val då kaminen är en ariterm.


Jaja tacksam för era synpunkter iaf.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag skulle i ditt ställe valt en 80 mm insats eftersom volymen annars blir så stor att du åter får kondensproblem. Eftersom kaminen har såvitt låg effekt, så måste man göra det trängre åt avgaserna så att de behåller lite av sin temperatur tills att de kommer ut ur skorstenen. Skorstensarean måste alltså stå i förhållande till eldstadens effekt, samt skorstenens höjd där låg höjd+stor effekt=stor skorstensarea, och hög höjd+låg effekt=mindre skorstensarea. Nu finns insatsanordningar som har dränering för kondensvatten. I Tyskland är sådana anordningar standard på nya prefab skorstenar och skorstensinsatser :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Tråkigt att du ska behöva dra en ny skorsten när du redan har en..
Om jag inte minns fel så var den ganska så nyligen glidgjuten.

Vad jag inte förstår är varför en instalatör inte vill gå ner i dimension på instatsrör till Ø100mm. Det fungerar väll till en pelletskamin om nu inte skorstenen är väldigt kort.

Du skriver att du redan har väggventiler. Men är inte dessa för tilluft. Dvs du får in friskluften genom väggventilen och sedan går frånluften genom imkanalerna. Jag kan ju ha fattat fel.

Jag skulle nog behållt skorstenen och dragit ett insatsrör. Det bör ju bli billigare än att dra ett nytt brevid. Är man lite händig/har ork och lust kan man ju dra instatsröret själv. (http://www.soliduct.com/paketerbjudande ... -sjalv.htm)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar