Nybörjare behöver hjälp med pellets och panna.

Skriv svar
Marie.1981
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 aug, 2011 11:51
Ort: Boxholm

Nybörjare behöver hjälp med pellets och panna.

Inlägg av Marie.1981 »

Hej!
Det är så att ja har en äldre panna som jag har en pellets brännare till. Den är också äldre så ja funderar på att byta ut mot nyare, och helst byta pannan med.

Jag som är tjej och inte vet alls mycket om sånt här behöver råd och tips vad ja ska göra.

Vilken pellets brännare är bra, tycker ni? Behövs panna OCH pelletsbrännare?
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Att vara tjej är inget handikapp om man inte gör det till ett...

Först vore det bra att få veta vad du har idag, steg två är att fundera på vilken egen arbets insats du själv vill lägga framförallt under tiden EFTER installation.
Spontant skulle jag nog rekommendera en modern driftsäker kombo som har långa sotningsintervall om man inte tycker det är kul att pilla med skrot alternativt inte värderar sin egen tid speciellt högt :-)

Ser man det som en sport att hålla priset på ett minimum och tycker att sotning en gång per vecka är ok samt att man kan skruva själv finns det en uppsjö brännare och pannor.

Spontant skulle jag nog iaf råda dig till att ta kontakt med ett par olika installatörer i NÄRHETEN av där du bor och be om förslag och offert.

Dryfta gärna dessa här på forumet för råd och rekommendationer...

Jo både panna och brännare behövs i de flesta fall det finns en del pannor med integrerade brännare men där brukar inte prislappen vara lika kul...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag ställer mig bakom psaus rekommendationer, och vill tillägga: Det finns idag bara två - tre pannor som är lättskötta, och där man som ägare inte behöver böka med hyppiga sotningar/uraskningar, och de är:
  • Ariterm Biomatic
    CTC EcoFlex
    NIBE Pellux 200
Övriga pannor och brännare kräver större egeninsats både i form av arbete och kunskap. Dessa tre har så långa sotningsintervall att man kan låta sotaren sköta böket :wink:

De är dessutom utrustade med klimatstyrning som gör att de styr värmen automatiskt eftersom utomhustemperaturen varierar. En sak att tänka på: Be installatören kolla skorstenen. Har den större area än den som rekommenderas för pannan, bör han inkludera insatsslang/rör i offerten eftersom risken för kondens är stor om man har för stor skorstensarea i förhållande till pannan. Rätt area ger även bättre och säkrare drift av pannan genom att det hjälper till med att säkerställa rätt drag.

När det gäller förbrukning av pellets, så skiljer det lite mellan de moderna pannorna, så att du kan tryggt välja den panna som du själv känner dig trygg på. Gå in på de olika sajterna och ladda ner manualerna till pannorna och läs genom dem - utan att bli överväldigad av alla menyer och sådant mera, men se på hur pannan är byggd och vad du som ägare behöver göra för den dagliga driften. Du måste känna att denna pannan talar "mitt språk". Pannan skall vara till för dig - inte tvärtom. Var kritisk och ställ frågor och begär svar.

Lycka till :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Varför ska du byta ? är det något fel på prylarna som sitter där idag eller är du ute efter något bekvämare och mera underhållsfritt ?

Som sagt, berätta gärna vad som sitter där idag och vad det är du vill ha ut av de nya prylarna jämfört med det som sitter där idag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Inlägg av brattne »

en granne skall flytta och säljer sin nyinköpta mini-q + 650 liters soltank för 25000:- (utan brännare)
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Marie.1981
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 aug, 2011 11:51
Ort: Boxholm

Inlägg av Marie.1981 »

Tack för alla svar :) , nu har jag kollat upp lite information om pannan och brännaren.

Jag har en "diom"panna ifrån 70-80tal, den fungerar men varmvattenberedaren är trasig sen läcker det rök ur pannan på flera ställen främst när jag tänder brännaren och en stund efter.
Allt går väl att laga, men jag anser den ganska gammal.
Pelletsbrännaren (den heter janfire och går att ställa i några olika lägen 4-18kw. Kör den mest på 4, vintertid ibland 9) fungerar jättebra, men tycker det är tråkigt att behöva aska ur och tända med tändvätska.

Aska ur någon gång i månaden är okej, jag är ju van med mer nu. Men helst så få ggr som möjligt. Nu bär jag in pelletssäckar som som kommer på pall utanför huset, det är inte så långt så det går bra, men smidigare att få det i lösvikt.
En kompis hade en brännare som tändes och släcktes av sig självt och ett stort förråd med pellets, det var då jag funderade på en nyare brännare.
Men enligt honom är det inte bara att köpa en ny brännare utan man ska köpa en brännare som passar ihop med pannan.

Det var därför jag vände mig till er experter på detta forum :)

Tanken från början var att köpa en begagnad panna och brännare, men det finns ju en anledning till att det säljs :roll:

Ytan som ska värmas är 115kvm+källare på 70kvm

brattne "mini-q med soltank" det säger inte mig så mycket. Är det en panna med vattenberedare och solskivor till? som behöver kompletteras med en brännare?

Hälsningar//Marie
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om pelletsbrännaren är blå ska den ha automatisk start! Då är det en Janfire Flex-A.

Men 4kW är inte standard på den version, alltså är den sannolikt ännu äldre och gul. Tror att den heter Minor - och den är gammal!!!.

Om pannan annars är OK är det mest ekonomiska att skaffa en ny och modern brännare. Då en Janfire tydligen passar skulle jag rekommendera en Janfire NH.

Jag har en sådan i en "trång" panna, den har elektrisk start, askar ur brännaren automatisk och hos mig kan jag aska ut pannan varje månad under eldningssäsongen. Skulle det bli konstigt kan jag dra uraskningen till var 1800kg pellets men det är gränsfall.

Med många andra brännare i samma panna är det tydligen vanligt att aska ut varje vecka...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Marie.1981
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 aug, 2011 11:51
Ort: Boxholm

Inlägg av Marie.1981 »

Den är gul som du säger.
Pannan läcker rök, det kan väl sotaren täta men sen vet jag inte om det är en ekonomisk(?) panna.

Tex om jag köper ny brännare till min panna så kanske det går åt 5 ton pellets men om jag köper en nyare panna+brännare kanske det bara går åt 4 ton vilket är ungefär 2000kr i skillnad.

Det kostar på att elda med en brännare som hela tiden måste matas med pellets. Det borde gå åt mindre med en brännare som tänder när den behöver. Men då ska jag ha en panna som fungerar till den brännaren.

Kollade på Ariterm den ser jättebra ut vore en dröm att ha en sån apparat som verkar sköta det mesta själv, men kostade närmare 80 000kr det är inte vad jag har. Jag hade tänkt lägga max 30 000kr, där faller allt nytt bort :cry:

Är det bättre att använda den de grejer jag har och spara till en ariterm än att köpa något begagnat.
Finns många pannor+brännare+ förråd för mellan 15000-30000kr på blocket.

Tack för svar, jag ska fundera vidare, det finns mycket att läsa på detta forum.

Direktcitering borttagen, använd inte "citera" knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, använd "svara" knappen. Forumet blir så svårläst och oöverskådligt när citeringarna används ofta och utan redigering. / Roli moderator
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Låter som om du ska satsa på något bättre och pensionera både panna och brännare.
Här finns 3 användbara pannor, men det gäller att vara snabb. Om ett par dagar är bara skrotet kvar.

http://www.blocket.se/stockholm/Thermia ... ?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/vastmanland/Combi ... ?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Pelletsp ... ?ca=10&w=3

Känner du inte någon som kan göra en del av installationen?
En fackman tar omkr. 10000 för installationen, Om den gamla pannan är bortplockad blir det billigare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

EcoTec Mini Q är en såkallad laddpanna - en panna som är avsedd att eldas mot ackumulatortank. Soltank är en ackumulatortank som är försedd med en värmeväxlarslinga för anslutning av solpaneler på taket. Dessa tankar är "rätt i tiden", vilket reflekteras i priset.

brattnes förslag innebär 25 000 för tank + panna, till det tillkommer brännare för ungefär lika mycket (om du skall ha ny), samt veckoförråd och skruv - så räkna kallt med kring 60 000 plus installationskostnad och frakt från Värmland.

Det råd jag skulle vilja ge dig är detta: Släng inte bort dyra pengar på det skrot som finns på Blocket nu för tiden. Har du 30 000 kronor, så har du en bra grundplåt. Skaffa fram offerter från olika leverantörer, och gå till banken. Kolla dessutom om det finns billiga energieffektiviseringslån att ansöka om (detta kan kommunens energirådgivare svara på). Pannan du har är gammal och dålig, och givetvis bör det vara en högprioriterad uppgift att byta den - men om sotarn bedömmer att den kan gå i vinter, och du inte kan/får låna till nytt, så spara pengarna tills att du har kring 60 000 kronor. Då vill du kunna köpa en ny anläggning med ny brännare. Det är inte top notch, men det kommer att vara nytt, lättskött och ha garanti :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Läs denna tråd innan du vänder ut och in på plånboken http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ur+billigt . Vad man väljer är upp till var och en. Nytt, modernt och installation är dyrt. Men lite extra får man när man dränker värmesystemet i pengar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Pannan läcker rök, det kan väl sotaren täta men sen vet jag inte om det är en ekonomisk(?) panna.
Det är nog inte pannans fel att det ryker in, speciellt på sommaren kan det vara väldigt dåligt drag i skorstenen när brännaren inte gått på en stund och då kan det ryka in vid uppstart, inte så jätteroligt men det är inget större problem och inte pannans fel, det brukar sluta på hösten/vintern.

Att vv beredaren är trasig är ju synd men den kanske kan bytas ?

Att pannan är gammal i sig betyder inte att den är slut, så om du vill sparar pengar så kanske det går att fixa till för en relativt liten peng, så kan du lägga pengarna på en ny bra brännare, du kan alltid byta pannan längre fram och bara flytta över brännaren.

Men det kan ju vara lämpligt att se om det finns någon i närheten som kan kolla upp i vilket skick pannan är innan du skrotar den, se upp med rörkrökare och liknande bara för dom kommer antagligen att säga att pannan är rena skiten och ska skrotas omedelbart (dom erbjuder sig i samma ögonblick att installera nytt till ett bra pris givetvis).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fredrik s
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 21:16

Inlägg av fredrik s »

bergatorparen skrev:Jag ställer mig bakom psaus rekommendationer, och vill tillägga: Det finns idag bara två - tre pannor som är lättskötta, och där man som ägare inte behöver böka med hyppiga sotningar/uraskningar, och de är:
  • Ariterm Biomatic
    CTC EcoFlex
    NIBE Pellux 200
Övriga pannor och brännare kräver större egeninsats både i form av arbete och kunskap. Dessa tre har så långa sotningsintervall att man kan låta sotaren sköta böket :wink: Redigerat / Roli moderator
Har sett en hel del rekomendationer för ULMA just pga underhållsfriheten, har du en avvikande åsikt?

När du använder "citering" redigera då det inlägg som du citerar annars blir forumet svårläst och oöverskådligt när citeringen tar upp nästan hela inlägget och svaret endast en rad........ (citeringen redigerad) / Roli moderator
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

ULMA pannan kanske är lättskött, men brännaren ger jag inte mycket för. Den har, om de inte åtgärdat det, samma problem som Viking Bio: Innerrör som spricker - bara med en skillnad: Röret är dubbelt så dyrt som Värmebaronens. DET är huvudskälet till att jag inte rekommenderar ULMA. Att ständigt behöva kolla status på brännarröret är något man blir less på - kan jag säga utifrån egen erfarenhet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar