Jag är ny har på forumet och har en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att besvara. Jag bor tillfälligt i ett hus med en Parca Norah 3000 där oljebrännaren är borttagen och som nu värms med elpatron. Det finns inga tankar till pannan så att elda med ved är inte att tänka på.
Jag har läst runt på forumet och ser att de flesta brännare kan installeras i pannan och dessutom pratat med värmebaronen om deras Viking Bio.
Nu undrar jag hur man enklast modiferar hålet på luckan. Diametern är 95mm och för Viking Bio ska det vara 130mm. Hur gör jag?
Finns det alternativt någon annan brännare som har rätt diameter?
Här är en bild på luckan där oljebrännaren tidigare satt
Om du köper en Nymo brännare så kan luckan va kvar. För övrigt är den pannan inte den bästa för Pellets.Å ved ska du inte tänka på! Då beredaren sitter på sidan.
Jag hade tagit vinkelslipen och "justerat" luckans öppning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eldvin skrev:Om du köper en Nymo brännare så kan luckan va kvar. För övrigt är den pannan inte den bästa för Pellets.Å ved ska du inte tänka på! Då beredaren sitter på sidan.
Tack. Jag vet att pannan suger men att byta panna finns inte på kartan just nu
En vinkelslip får du för 200 och att ta upp ett fyrkantigt hål till en normal brännare borde inte vara svårt.
Brännarens fästplåt skruvas fast helst med ett mellanlägg så brännaren inte sticker in så mycket i pannan då förbränningsrummet sägs vara litet.
Nymo 150 passar direkt men då måste du köpa en ny och det blir dyrt.
Det är väl gångjärn på luckan,så då borde den gå att ta bort.
När du väl bestämt dig för brännare,så kan du låta en smidesverkstad tillverka en ny lucka som passar din brännare.Det är inte lätt att jobba med gjutjärn.Tag med din lucka som mall.
Senast redigerad av Taxen den lör 03 sep, 2011 11:22, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Taxen skrev:Det är väl gångjärn på luckan,så då borde den gå att ta bort.
När du väl bestämt dig för brännare,så kan du låta en smidesverkstad tillverka en ny lucka som passar din brännare.Det är inte lätt att jobba med gjutjärn.
Om man tar luckan till en verkstad, tror ni inte att de kan borra/svarva upp ett större hål?
Såklart de kan! Det kan man själv med en bågfil och ett borr så det är knappast raketteknologi.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Gjutjärn är ett mycket lättarbetat material (självsmörjande).
Borra ett större hål i varje hörn och såga med tigersåg eller sticksåg därimellan går också bra.
Lägg pengarna för verkstadsbesöket på brännaren i stället.
Brännare med runda brännarrör ska du undvika då de är svårinställda (vridpotentiometrar) och i allmänhet åsamkar sina ägare mer problem än nödvändigt.
votiv skrev:
Jag har läst runt på forumet och ser att de flesta brännare kan installeras i pannan och dessutom pratat med värmebaronen om deras Viking Bio.
Nu undrar jag hur man enklast modiferar hålet på luckan. Diametern är 95mm och för Viking Bio ska det vara 130mm. Hur gör jag?
Finns det alternativt någon annan brännare som har rätt diameter?
Verkar vara bra saker men (och det är ett stort men) de finns inga begagnade och 14 000kr svider lite väl mycket... Speciellt som man måste köpa skruv och förråd
votiv: Det kan jag förstå - i synnerhet som det är ett tillfälligt boende. En annan lösning som passar pannan, är PellX 20 kW. Den finns att köpa begagnat för några få kronor, och den kommer med en anslutningsstos som även säkerställer att brännaren kommer in lagom långt i brännkammaren. Strunt i om "alla" gormar om att det är en skitbrännare - därför att det är fler här på forumet som har sådana brännare - och som har haft de i många år. Fråga Taxen och Skalman65: De har båda haft sina PellX brännare sedan de var nya för 11 respektive 6 år sedan. Kruxet med andra brännare är att där får man köpa till förlängningsstosar/stycken för ofta rätt dyra pengar. Det slipper man på de av många så hatade PellX, KMP PX2*, SWEBO PB20 och Effecta Supra.
Det ända du behöver göra, är att vidga hålet så att brännaren går genom. En sticksåg klarar det fint - även om det nog kommer ta lite tid eftersom luckan ser rejäl och välgjord ut
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jo det enda som saknas på Nymo är en egen termostatstyrning. Priset på nytt roster var också någonting i hästväg.
Men får gubbarna ordning på de sakerna också så är båda nymomodellerna på banan och köpvärda.
Nu finns det inga begagnade Nymo och kosta på en ny brännare på en så dålig panna är knappast motiverat.
5000 kan man fortfarande få en skaplig brännare för om man ligger på lite.
Med lite tur följer också förrådet med.
Är det bara tillfälligt boende så är det väl dumt att engagera sig i alla uppgraderingar, varmluftständningar, startdosproblem och potentiometerproblem som Pellx kräver när en del andra beg. brännare
är enklare att komma igång med. Tid är också pengar.
Ett fyrkantigt hål är enklare att åstadkomma än ett runt så varför skaffa sig problem i onödan?