Att kunna göra detta är ju inga problem om man använder sig av någon form av el uppvärmning.
(för det skulle vara guld när man far bort)
Men vad finns det för alternativ om man har vattenburen värme.
Sedan tidigare sitter det en CBJ för att reglera värmen.
Det fanns tidigare någon form av natt sänkning till den, men den slutade att tillverka efter vad jag har kommit fram till.
En brännarstyrning från e-kontroll finns ,
Så är det kört eller.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Jag har samma tanka faktisk. Och jag jobbar på att fixa en lösning men jag har inte sett någon färdig.
Min tanke är i första steg att brännaren ska kunde kommunicera med ett GSM-modem, då kan den sända SMS vid fel. Den delen är klar, jag får SMS med evt. fel i klartext, iaf. om jag kopplar modemet till brännaren, just nu har jag det till test av de sista delar.
Jag vill även att den kan ta emot SMS med kommandon i, typ "start", "stopp" osv, alltså de mest basala kommandon. Detta är nästan klart men det finns lite småsaker som ska fixas.
Nästa steg är att jag ska bygga en styrning till hela värmesystemet, det ska kunde byggas ut med individuell styrning av varje element (när/om jag får råd med den delen) och modemet ska då flyttas dit och den styrning ska sedan prata med brännaren för att uppnå samma funktionalitet.
Då vill jag kunde styra värmen i huset, shunten kommer att vara automatisk och den ska kunde styra pumpen (av/på) osv. Jag har tänkt mig att den styrning även ska kunde styra utebelysningen, motorvärme osv, detta ger möjlighet att styra dessa med ett SMS vilket jag skulle gilla.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Men om CBJ är rätt injusterad, behöver man ha något ytterligare..??
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag gissar att du har en rumsgivare med inställnings möjlighet. Om man monterar en parallell givare, eller bara inställnings pott som man kan växla mellan med telefon, så skulle det kunna funka.
rod02: helt rätt, kruxet är bara säkerhet och att ha en server på 27/7 kostar en del ström. Men jag skulle gärna ha den möjlighet...
Är inte PK!
Sätt datorn på timer. Ex 10 min/timme. Så kanske det spar en del. Även timern kan fjärrstyras. En box som startar om datorn om den hänger sig kan också vara bra. Utveckla "säkerhet" lite mer.
Allt som kopplas till internet kan alla komma in på. Lösenord och dylikt vet man ju kan knäckas.
Även SMS kan man luras med, om man t.ex. lägger in en funktion som kollar vilket mobilnummer ett SMS får komma ifrån kan detta redan nu fuskas fram.'
Jag skulle inte vilja att någon stänger av brännaren om jag är borta ett par veckor mitt i smällkallaste vintern, det kan bli dyrt i sprängda vattenrör osv.
Är inte PK!
Den felsäkerheten vill man absolut ha. Att systemet aldrig tillåter rums eller framlednings temperatur under 10°C tex. Det oavsett kommandon utifrån eller att en dator lägger av.