Till min förvåning hade inte elpatronerna kickat in som jag trott att de skulle. Efter lite bläddrande i menyerna & lite Googlande så är jag fortfarande inte helt 100 på hur allt är tänkt att fungera. Kanske någon som har bättre koll kan hjälpa?
I manualen till gamla modellen (som jag har) står bara:
” Start stödvärme. Antal grader under inställd panntemperatur som elsteg kopplas in. Inställbar 10-40˚C ”
I manualen till nya modellen förklaras det lite mer utförligt:
” Med inställningen Start stödvärme bestämmer man, hur mycket pannvattnets temperatur ska sjunka under den inställda temperaturen innan elpatronen kopplas in (Bränsle: pellets+el). Om brännaren har stoppats på grund av en störning, fungerar elpatronen som en reservvärmekälla. Om endast el har ställts in som uppvärmningssätt, strävar elpatronen efter att hålla pannvattnets temperatur vid det inställda värdet.
Exempel: Elpatronens temperaturdifferens har ställts in till 20 °C, varvid elpatronen kopplas in vid 58 °C, om pannvattnets inställningstemperatur är 80 °C. När elpatronen har värmt upp vattnet till 62 °C, stängs den av. Inställningar: Bränsle: pellets+el och El steg = 1. ”
EDIT: Eftersom det ändå blev en dag i pannrummet så kunde jag inte låta bli att experimentera med inställningarna.

SVAR: Övertolkning. Funkar även med El steg 2 & 3.
Jag har ställt in El steg =3 för jag vill ju att pannan ska kunna brassa på med 9 kW elpatron om det behövs. Säkringar & ledningar finns så det räcker för 9kW & jag har ställt in 25A huvudsäkring i pannans inställning Ström. Samt ställt in Bränsle: Pellets + el.

Jag har hittills haft Diff tank= 20, Panntemp börvärde = 85 & Start stödvärme = 25.
Om stödvärmen enbart tittar på skillnad mellan bör- & ärvärde för panntemp så borde elpatronerna gå in kring panntemp < 85-25 = 60 (driftområde 58-62).
Men om det dessutom tar hänsyn till tankdiffen så startar det inte förrän vid 85-25-20 = 40 (driftområde 38-42).
Vilket gäller?
Det spelar ju en viss roll eftersom shunten stänger om panntempen går ner under 55....
SVAR: Det tar hänsyn även till tankdiff. Dvs Start stödvärme = X grader under panntemp börvärde minus tankdiff. I mitt fall alltså ingen hjälp från elpatronerna förrän vid 38 grader, dvs. långt efter att shunten stängt... Har nu ändrat till Diff tank = 15 & Start stödvärme = 10, så att elpatronerna börjar stötta vid 58 grader.

Det verkar inte som att pannan vill aktivera det tredje steget för elpatronerna, jag har hittills bara sett att den gått på El 1 och El 2. Under Test utgångar går det dock att starta alla tre stegen.
Någon idé?
EDIT: Nu när jag var nere i pannrummet såg jag att den faktiskt gick på Driftläge El 3. Verkar dock som att det tar ett bra tag innan den växlar mellan olika el-lägen upp eller ner.
Tacksam för varje liten hint som kan peka mig i rätt riktning

Tacksam ifall någon med bättre koll upptäcker några fel

Måste passa på att gnälla lite på Thermia/Ariterm. Varför kan de inte skriva utförliga manualer?