Har köpt en Uno som ska hämtas och installeras om ett par veckor. Har kört en "oduglig" panna nu i 5 år med en Bionordic B16GL brännare som i princip aldrig fallerat. Bytte första tändelementet nu för några månader sedan och jag skulle definitivt vilja sätta denna brännare i Unon istället. Tittar man här i forumet så är det väldigt sällan något skrivet på "mitt Bionordic forum" om min brännare medans de flesta andra har mer eller mindre bekymmer med sina olika fabrikat.
Någon som är insatt i om detta skulle gå? jag har ju som sagt inte fått hem pannan än så jag vet inte hur styrningen sker mer än vad jag utläsa ur manualen jag laddat hem från Aritherm. Min brännare är oxå tryckluftsuraskad fast mina inställningar sker vi en plc på väggen istället för ett styrkort direkt på brännaren.
Skulle man kunna använda den inbyggda kompressorn som då även verkar styra sotningen och sker denna sotning då i kombination med styrningen av brännaren?
Någon som är mera insatt i ämnet?
Viking Nordic i KMP Uno
Viking Nordic i KMP Uno
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Re: Viking Nordic i KMP Uno
Finns väl stor risk för att hålet i pannan bara passar för ett runt rör.
En EBK med runt rörfäste i ena änden och övergång till brännarens fyrkantiga del kan du nog få ihop av cortenplåt från den gamla pannan men frågan är hur länge sådan plåt skulle hålla.
En EBK med runt rörfäste i ena änden och övergång till brännarens fyrkantiga del kan du nog få ihop av cortenplåt från den gamla pannan men frågan är hur länge sådan plåt skulle hålla.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hållbarheten är nog det minsta problemet tror jag. Luckan jag gjort idag har varit med nu i fem år och uppvisar inga tendenser att behöva justeras eller bytas dessutom tar min lucka idag dubbelt stryk då jag tvingar lågan att gå tillbaka via bafflar och plåtar och vända mot den. eller hur menar du att den skulle ta stryk?
Jag ser på kopplingsschemat att det finns en kabel som går från brännaren med 220 volt in i pannan till magnetventilerna och då kan man undra om panna stur dessa impulser om tryckluften eller brännaren.
Om brännaren styr detta borde det vara enkelt att koppla in sig på reläet som öppnar för luften på brännaren och koppla till till magnetventilerna som "sotar" tuberna.....
Jag ser på kopplingsschemat att det finns en kabel som går från brännaren med 220 volt in i pannan till magnetventilerna och då kan man undra om panna stur dessa impulser om tryckluften eller brännaren.
Om brännaren styr detta borde det vara enkelt att koppla in sig på reläet som öppnar för luften på brännaren och koppla till till magnetventilerna som "sotar" tuberna.....
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Om inte KMP varit lika smarta som Ulma och gjort ett hål i pannkroppen som bara passar till ett runt eldrör så är det knappast några problem att få dit brännaren.
Du får klura ut om pannans sotning behöver en lagom lång impuls för att sotning ska ske eller om det räcker med att styrledningen blir hög.
Du får klura ut om pannans sotning behöver en lagom lång impuls för att sotning ska ske eller om det räcker med att styrledningen blir hög.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Bara en fråga: Jag har för mig att brännare ingår när man köper en KMP Uno?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jodå men min Bionordic verkar vara en helt annan klass än KMP.. en.. det kan vara så att KMP är bra men ett fåtal har inte fattat hur den ska ställas och då funkar ingen brännare. Säljs det sen mer KMP än Bionordic så blir lätt statistiken fel
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
För vad det är värd: Pannan har en helt vanlig fyrkantig lucka så det bör inte vara något problem att stoppa dit Bionordic' en 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25