Oj oj oj...

Mikkeg
Gallringsobjekt

Inlägg av Mikkeg »

Skit samma .... jag håller mig till källaren och
umgås med pannan: min nya kompis...

:lol:
slaskman
Fröträd

Inlägg av slaskman »

Köpte en B16 av energibiten. På plats på en dag och inga driftstopp sen jag trimmade in slangkröken till att bli så rak som möjligt.
Är riktigt nöjd efter den gångna vintern
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Vore intresserad av vad dom sa om pannan calmar b2-96 kan få en sån pm jag vill
/Mattias
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Jag köpte en B16 GL för några månader sen som skall installeras i helgen.
Vad jag fastnade för var renblåsningen som finns i denna och att det verkar lätt att justera via plc
Hade även kontakt med några stora tillverkare men dom ville inte ens höra talas om självinstallation och då jag är nyfiken av mig så är det det enda alternativet!
Fick även tag på en 2.5 år begagnad Värmebaronen Star för en spottstyver som också skall monteras i helgen.
På måndag kommer sotaren och sen skall det eldas (hoppas jag) :D
Det verkar inte så bökigt att installera brännaren när man väl lusläst manualen.
Återkommer och berättar hur det gick när det är klart.

Mvh Pete
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Pete skrev:Fick även tag på en 2.5 år begagnad Värmebaronen Star för en spottstyver som också skall monteras i helgen.
PåÅterkommer och berättar hur det gick när det är klart.

Mvh Pete
Det ska bli intressant, jag är mkt beundra över B16 ihop med Värmebaron.
Luck to :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Mikkeg
Gallringsobjekt

Inlägg av Mikkeg »

Pete skrev:
Det verkar inte så bökigt att installera brännaren när man väl lusläst manualen.
Återkommer och berättar hur det gick när det är klart.

Mvh Pete
Bra !!!! Ser fram emot att läsa om installationen..är snart där själv...
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Innan du slår till - kolla så att B16 klarar mottrycket i din panna MED alla turbulatorer monterade. Det är nästan inga brännare förutom Viking Bio som gör det (utan turbulatorer så tappar du rejält i verkningsgrad).

Det är inte kul med en brännare som löser på överhettning eller - som min Iwabo gjorde - brinner bakåt så slangen brinner upp och smälter sönder... Min skorsten var en elak rackare, förmodligen pga ett stort platt tak och rökgång i vinklar. Iwabon funkade nåt så när - när pannan var tömd på turbulatorer. Med Viking Bio så hade jag alla turbulatorer i, totalt över 1, 5 meter. Inga utlösta överhettningsskydd på över tre år, funkar enligt nuvarande ägare till huset fortfarande utan problem.

Men har du en "snäll" skorsten som inte ställer till nåt fuffens när det t ex blåser rejält ute och för övrigt har ett jämnt bra drag så går det nog bra. Är du osäker, låt en installatör mäta draget innan du slår till. Du vill inte hamna i en sån situation som jag hade med Iwabon, jag garanterar, inget trevlig upplevelse (inget fel på den brännaren i övrigt, den var bara monterad på fel panna med fel skorsten).
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag har en Värmebaronen Star med en Biona 2000, 6-7 m skorsten, 113 mm rör i skorstenen, alla fyra turbolatorer som dessutom är 75 cm istället för 45 cm som standard. Funkar året runt, även på sommaren.

Det säger ju inte att B16 skall fungera, men att andra brännare än Viking Bio (jmf manin) verkar fungera.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Bionan kräver väl mycket drag om jag förstått rätt, jag kollade mina tubulatorer och dom är 75cm långa, hade tänkt börja att köra med en uttagen men om den funkar med alla fyra i med bionan så kanske min klarar det också..

Manin kör du med alla tubulatorer i ?
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hej Pete!
Japp med 45 cm :wink:
Må gott
//Manin
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Mikkeg
Gallringsobjekt

Inlägg av Mikkeg »

snubblaren skrev:Innan du slår till - kolla så att B16 klarar mottrycket i din panna MED alla turbulatorer monterade. Det är nästan inga brännare förutom Viking Bio som gör det (utan turbulatorer så tappar du rejält i verkningsgrad).

Men har du en "snäll" skorsten som inte ställer till nåt fuffens när det t ex blåser rejält ute och för övrigt har ett jämnt bra drag så går det nog bra. Är du osäker, låt en installatör mäta draget innan du slår till. .
Hoppsan ! Mycket att tänka på...Det sitter iof en fläkt monterad mot/ i rökgången , den borde väl kunna minska ev. kraftigt mottryck ? Sotaren kommer och besiktigar skorstenen..kan han mäta draget tro ?

( Förmodligen dumma nybörjarfrågor, men jag chansar..)
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Pete skrev:Bionan kräver väl mycket drag om jag förstått rätt, jag kollade mina tubulatorer och dom är 75cm långa, hade tänkt börja att köra med en uttagen men om den funkar med alla fyra i med bionan så kanske min klarar det också..
Vilken årsmodell är de på pannan (min är en 98 ) ? Har för mig att de nyare har bara 3 turbolatorer (jämfört med mina fyra). Hur lång är skorstenen och vilket material (tegel/insatsrör) och diameter?
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Ibland går det snabbt, ser att du har fyra turbolatorer.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
slaskman
Fröträd

turbolatorer

Inlägg av slaskman »

Kör med 5 av 6 turbolatorer i min. När man tänder första gången och skorstenenen är helt nerkyld kom det lite rök under tändningen. Det gick över så fort det blev fyr i pannan
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Rök under upptändningen är oacceptabelt.
I alla fall för mig, bränt barn skyr elden heter det ju...

Vad händer den dagen brännaren ska tända och det t ex blåser storm ute? Jag valde Viking Bio efter mina upplevelser med bakbrand delvis pga av att den mäter mottrycket i skorstenen innan den tänder, och det gör den vid varje uppstart. När Gudrun var i farten så löste den och larmade för övertryck istället för att försöka starta. En mycket bra säkerhetsfunktion! Tror knappast B16 eller någon annan brännare överhuvudtaget har en sådan finess. Som egentligen borde vara självklar! Till exempel:

I min bekantskapskrets finns några pelletseldare. Samtliga hade problem under stormen Gudrun. För någon så hade brännaren överhuvudtaget inte startat (förmodligen hade draget varit blivit kraftigt) och de fick rensa brännaren från massor av oförbrända svartnade pellets, andra hade problem med inrykning och rökgaspuffar. Hur trevligt känns det att inte kunna lita på sin brännare när man t ex är bortrest? Eller att komma hem till en rökfylld källare? Jag vet - det är inte det minsta roligt! Det finns mycket kvar att göra säkerhetsmässigt med många pelletsbrännare enligt min uppfattning... Läste t ex här på forumet om Bionabrännare som brinner bakåt upp i pelletsslangen så den blir alldeles svart! Och ändå fortsätter man att köra brännaren! För mej är det fullständingt obegripligt.

Stormar det - eller kajorna har byggt bo i skorstenen så ska inte brännaren försöka starta med inrykning och rökgassmällar som följd (det är def. inget ovanligt problem). Problemet med kalla skorstenar har Värmebaronen löst med en mycket försiktig start på tändningen, ungefär som man själv gör för att skapa drag i en kall skorsten med en liten försiktig brasa till att börja med.
Skriv svar