Askutrymme mm i Focus PE20

Skriv svar
frazze
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 19:43
Ort: Säffle

Askutrymme mm i Focus PE20

Inlägg av frazze »

Hej på er!

Jag kör Ecotec A3 i en CTC171 och funderar nu på att byta till en Focus PE20 så jag har några frågor om denna:

1. Vet någon hur stor asklådan är i liter?

2. Vissa säger att stående tuber är bättre när man eldar pellets, men är det egentligen några stora problem med liggande som i PE20?

MVH
Frazze i Säffle
Ecotec A3
Focus PE-20
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

"Problemet" med liggande tuber är väl att de behöver ränsas från flygaska betydligt oftare än om man har stående tuber.

Hur ofta beror till stor del på vilken pellets man "kör" med.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Pruttlanda
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 22:24
Ort: Göteborg

Inlägg av Pruttlanda »

Hej,

1. Jag kör PE30 som är lite djupare än PE20. Asklådans/pannans volym har aldrig varit något problem för mig trots toklånga intervall. Det tätnar nog till i kanalerna innan den blir full.

2. Nej några stora problem är det inte. Men jag skulle nog välja stående om jag valde ny panna idag. Flygaskan som lägger sig (i de två) kanalerna isolerar ju och borde ger sämre verkningsgrad. En fördel för liggande kan vara att det är lättare att sota.
Ecotec A3, PE30, Bulk helnöjd
frazze
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 19:43
Ort: Säffle

Inlägg av frazze »

Som alternativ till PE20 hade jag tänkt mig Thermia Biomatic men problemet med den som jag ser det är att man måste ta ur brännaren när man ska tända den manuellt (som jag brukar göra för det funkar bäst) och när man ska peta loss koksen.
Hur är det med PE20, når man Ecotecens brännkopp genom övre luckan??

Tjipp
Frazze
Ecotec A3
Focus PE-20
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

frazze skrev:Som alternativ till PE20 hade jag tänkt mig Thermia Biomatic men problemet med den som jag ser det är att man måste ta ur brännaren när man ska tända den manuellt (som jag brukar göra för det funkar bäst) och när man ska peta loss koksen.
Hur är det med PE20, når man Ecotecens brännkopp genom övre luckan??

Tjipp
Frazze
Combifire/janfire med tidsstyrd spaksotning kansk vore ett alternativ.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar