Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

H4z3
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 14:27

Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av H4z3 »

Tjenare,

Ja det är säkert världens dummaste fråga, och jag har testat att söka, men vet inte riktigt vad jag ska söka efter för att få mitt svar.

Köpt en Baxi Bonus 30, med Viking Bio från 2010.

Allt var kopplat och klart, men eftersom jag är som jag är måste jag veta hur det sitter ihop och fungerar innan jag törs mig på att använda det.

Eldat med ved de senaste månaderna men nu ska jag bort till veckan så måste köra pellets.

Jag kör normalt mot 1500 l acktankar, men stänger av och kör bara mot tekniktank 500 l när jag kör med brännaren..

Använder en laddomat 21 också, med 72 graders termostat i nuläget.

Hur som helst, vissa envisas med att säga att jag ska sätta givaren till pelletsbrännaren i ett dykrör i pannan !?

I min värld blir det HELT Fel då pannan inte har nån varmvattenberedning eller nåt.
Beredaren sitter ju i tekniktanken..

Borde man inte ha givaren till brännaren på returen på acktanken då?
Det är ju den temperaturen som är intressant och inte pannans?

Även om pannan är 70 grader tex så betyder ju inte det att tanken är det. Eller tanken kommer INTE vara det rättare sagt.


Så min fråga till er experter är, ska givaren till pelletsbrännaren sitta i acktankens retur eller i pannan trots att pannan inte har varken elementvatten eller vvb så att säga?

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av Roli »

Nu kan jag inget om Viking Bios givare. Men vill ändå påstå att givaren skall sitta i tanken.

Fungerar den sedan som min givare till EcoTec Bioline 20 så beror placeringen på hur mycket du vill värma av tankens volym. Om du vill värma hela tekniktanken placerar du givaren lågt och om du "bara" vill värma en del av tanken så placerar du den på den höjd som du vill ha varm (delen över givaren).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av danei »

Du bör ha två givare i acktanken. En i toppen för start och en i botten för stopp.
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av Mats Pyssling »

Givaren, om det är den jag tror att det är, ska sitta i toppen av pannan. Alltså, pelletsbrännaren behöver "veta" när den ska starta och stoppa och då är det så att den normalt styr på panntempen. Så om den här aktuella givaren sitter ihop med brännaren så är det riktigt att sätta den i panntoppen.

Pelletsbrännaren kan inte förväntas styra laddning/urladdning av tankar. Den går på en temperaturhysteres som du ställer in. Start vid en viss panntemp och stopp vid en annan. Om du sätter givaren i acktanken istället för i pannan finns det en liten risk att du kokar pannan.

Jag har inte samma grunkor som du, men jag har ställt temp-hysteresen så här (när jag vill acka pelletsvärme, eldar med ved annars):

Panntemp under 40 grader => Brännaren startar
Panntemp över 95 grader => Brännaren stoppar

Det lirar bra ihop med hur min laddomat är inställd:

Panntemp över 90 grader => laddning
Panntemp under 45 grader => urladdning

Så tänker iallafall jag.
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
H4z3
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 14:27

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av H4z3 »

Tack ska ni ha för svaren.

Olika svar var inte vad jag hade önskat dock :)
Blev ännu mer konfunderad nu.

Men vad jag vet är att det blir svårt att ha en i toppen och en i botten eftersom brännaren är konfigurerad med EN givare.

Men jag tycker det logiska ändå borde bli tanken
Jag ser vad du skriver, men förstår ändå inte :) Min panna står ju i regel i 70-80 grader tills nästa dags eldning, och då har ju tanken svalnat.

Är ni med på hur jag menar?

Pannans vatten används ju inte efter avslutad eldning, utan det bara står och självsvalnar.

Jag är intresserad av att ha varmt i tanken hela tiden.... Och även om pannan är 80 grader, så behöver ju inte tanken vara det..
Sven69
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 14 jan, 2008 18:41
Ort: Hässleholm

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av Sven69 »

Givaren skall sitta i tanken.
Mitt system= I tanken har jag 2 termostater (givare) en i toppen och en på mitten plus ett relä. När termostaten i toppen kallar på värme startar brännaren och när den har gått så att rökröret börjar bli varmt ger rökgastermostaten signal till ladomaten som startar laddningen. Nedre termostaten bryter när inställt värde har uppnåtts och brännaren stannar. Termostaterna skall matas över överhettningsskyddet.
Detta är ett hemmabygge men det finns färdiga system att köpa.
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av danei »

Lösningen som Sven69 har låter vettig. Men styrningen av laddomaten skulle jag nog inte göra så. Men det beror lite på vad det är för typ av laddomat. Överhettnings skyddet ska naturligtvis sitta i pannan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av Roli »

Har man en tekniktank där VV och värme hämtas så skall givaren sitta där och inte i pannan. Om man sedan skall ha en eller två givare beror på hur givaren är kontruerad samt hur mycket man vill att brännaren skall gå.
Lång gångtid med få starter ger två givare placerade högt=start och mellan/lågt=stopp av brännare. Vill man bara köra hysteres på en givare så får man mindre gångtider och fler starter. Den ensamma givarens placering beror på hur mycket VV reserv man vill ha. Högt placerad lite VV och lågt mycket VV.
Överhettningsskyddet skall som tidigare skrivits placeras i pannan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av Doc »

Jag har också tekniktank och laddomat 21. Självklart sitter givaren i tanken och som Roli skrev bestämmer höjden hur mycket varmvattenreserv man vill ha. Det går dock att få långa gångtider med enbart en givare så länge man väljer en sluttemperatur som ligger en bra bit över laddomatens öppningstemperatur.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Sven69
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 14 jan, 2008 18:41
Ort: Hässleholm

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av Sven69 »

danei skrev: Men styrningen av laddomaten skulle jag nog inte göra så.
Hur skulle du gjort styrningen, jag tycker min styrning fungerar bra. Det är en laddomat 10 jag har.
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av danei »

Jag tänkte på en laddomat 21. Din lösning är nog bra.
Jag skulle i vilket fall inte ändrat på den om den fanns.
Vill man komma bort från en givare kan man gå på brännar styrningen.
H4z3
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 14:27

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av H4z3 »

Ok, liten uppdatering av läget då.
Kom gärna med synpunkter :)

Kontaktade Baxi och dom sa att givaren mycket riktigt skulle sitta i tanken.

Jag gjorde såhär.

Jag satte givaren ungefär på mitten av acktanken, en liten bit nedanför VVB.

Jag ställde in brännaren på värdet 70 grader.

allt fungerade, fick fin rökgastemp, bra verkningsgrad och det gick väldigt fort att elda upp 500 liter faktiskt.
Så den biten är jag riktigt nöjd med.

MEN... Brännarn verkar inte vilja sluta bränna.. Så när panna och tank var uppe i 90 grader ryckte jag strömmen ur matarskruven.
Detta trots att tanken var 90 grader där givaren sitter.

Är det helt enkelt så att givaren kan vara trasig? Eller vad kan detta tyda på?

Max termostaten/överhettningsskyddet sitter givetvis i pannan.. Men det löser ju inte ut förens vid över 100 grader så..

Men givaren borde ju känt att det var över 70 grader och avslutat eldningen ellerhur?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av danei »

Är det inte en vanlig lös termostat som styr eller? Det var vad jag hittade när jag googlade på viking bio.
H4z3
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 14:27

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av H4z3 »

Ja alltså det är ju en liten kontakt i brännaren, med en lång sladd som går till en liten givare som jag satt en bit nedanför VVB i tanken.

Men den stannar inte, och har testade sänka brännarens ratt till 50 grader, men den stod och eldade för fullt trots 90 grader vilket inte känns helt ok!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?

Inlägg av ronald »

Har för mig att man får komplittera med en egen givare just till v-bion? (dom som har den brukar köra på pannans (inbyggda)givare för start stop av brännaren (brukar få då 5 C Hysteres (olja)). Så många har gjort egna kopplingar/givarinstall!!...Finns nog att köpa av V-baronen också?...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar