Fläkten varierar i varvtal

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Fläkten varierar i varvtal

Inlägg av AndersJ »

Hej.
Har fått ett konstigt problem. Spänningen till fläkten har börjat variera 15-20 volt, vilket ger usel förbränning. Är det någon som varit med om något liknande?
Ska tillägga att processorn är ganska ny och ska vara den med 20 graders hysteres, men det blev inte mer än tio graders hysteres även med denna processor.
Tror ni det kan vara fel på processorn? Problemen började när jag fintrimmade dosering och fläktvarvtal efter att årets leverans av Stora Enso Pellets verkar vara av en annan kvalitet!!
Jag kan tillägga att jag kopplat bort halvfarten förra året.
Det skulle kunna vara oxid i potentiometrarna, har någon varit ute för det?
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Fläkten varierar i varvtal

Inlägg av psau »

Hellu,
Hur menar du variera?
Varierar den upp och ner ca 15-20 volt medan du mäter eller varierar det mellan gångerna du mäter?
Hur låter fläkten kan det vara något lager som börjar tröttna på tillvaron?

Är fläkten ren och rullar fint skulle jag gissa att du har lite oxid i pottarna det brukar dock oftast visa sig som att det är svårt att ställa in volten till fläkten och inte som att den varierar när den är inställd.

Jag har svårt att tro att det är styrchippet som skulle orsaka ell dylikt fel, men inget är omöjligt.

Skulle tro att du som många fler fått fel chipp när du beställt, bara att returnera och vänta på omleverans....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Re: Fläkten varierar i varvtal

Inlägg av AndersJ »

Den varierar medan jag mäter och lagren i fläkten är bytta.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Re: Fläkten varierar i varvtal

Inlägg av AndersJ »

Hej.

Jag motionerade potentiometern för fläkt högeffekt och nu varierar den ett par tre volt, så det troliga var nog oxid.
Får se om jag får något svar från pelletsbilen.se ang fellevererad processor. Hittills har det varit knäpptyst.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Fläkten varierar i varvtal

Inlägg av psau »

Tror tyvärr att det kommer fortsätta vara tyst, det finns rätt många som är missnöjda med den leverantören....
Beroende på din egen nivå kan du komma runt problemet och fixa en ställbar hysteres till brännaren med rätt små medel, sök på "hållkrets" i forumet så hittar du en finfin beskrivning på hur du gör en egen termostat med reglerbar hysteres.
Denna kopplar du till ingången till PX21:an, när termostaten är sluten går brännaren och när den är öppen så tror brännaren att pannan är uppe i temp och stannar.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar