Är det någon som haft bekymmer med för liten mängd varmt tappvatten? Har en avkännare som ska skicka signal till en pump, som lära kalka igen. En kompis påstår att man enkelt kopplar förbi avkännaren genom att tvinna i sladd mellan avkännare/ pump, med en tomte?
Har någon haft bekymmer med för liten mängd varmr tappvattenmoch hur har ni isf åtgärdat detta?
Julbadaren
Svalt tappvatten, Biomatic 20+
Re: Svalt tappvatten, Biomatic 20+
Vi har väl lite "problem", tror det beror på klena rör.
Problemet är att om man duschar och drar på hett vatten i köket blir det ganska kallt i duschen...
inte gjort något åt det än då vi håller på och gör om alla våtutrymmen i huset.
Problemet är att om man duschar och drar på hett vatten i köket blir det ganska kallt i duschen...
inte gjort något åt det än då vi håller på och gör om alla våtutrymmen i huset.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Får du ut mer än ett par tre liter varmvatten så är det inte fel på flödessensorn. Om något kalkar igen så är det snarare värmeväxlaren. Det finns ingen anledning för kaklet att sätta sig just i sensorn. Jag har nyligen demonterat en som suttit i 15år. Den såg fin ut invändigt, jag har visserligen väldigt mjukt vatten. Det går nog att "koppla förbi" sensorn med en magnet, så slipper man pilla med elen.
På min biomatic finns det en strömbrytare med en vattenkran på. Om du slår på den så ska den interna pumpen gå hela tiden. Då kan du i alla fall prova om det är givaren som krånglar.
Men jag röstar också på värmeväxlaren.
Men jag röstar också på värmeväxlaren.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kollat så det inte bara är luft i pannan/vvx kretsen?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Frö
Idag var killen som installerade pannan för felsäkning. Har provat de knep ni tipsat om, tack, men inget gav effekt. Installatören gav rådet att ta hit en VVS och byta ut blandaren som skickar ut tappvatten, trodde den kalkat igen? Vi har haft pannan i 5-6 år. Bor i skåne och har kalkrikt vatten, men låter lite klent att den redan skulle vara igensatt av kalk!?
För en glad amatör är det väl bara och följa expertens råd.
Ska bli skönt med en varm ducsh eller tom julbad
För en glad amatör är det väl bara och följa expertens råd.
Ska bli skönt med en varm ducsh eller tom julbad
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Kalket ska man nog ha respekt för... Vi har hårt vatten (12° dH) och det fick elpatronen i vår VVB att packa ihop efter 2½ års drift. Det låg drivor med utfällt kalk i cisternen när jag öppnade för att byta.
Vad exakt menar du med "blandaren"? Är det = blandningsventilen som ska begränsa VVs maxtemp? Den borde väl gå att kalka av om du kan göra ledningen trycklös & lossa på klämringskopplingarna. Om den nu sitter med såna, förstås...
Vad exakt menar du med "blandaren"? Är det = blandningsventilen som ska begränsa VVs maxtemp? Den borde väl gå att kalka av om du kan göra ledningen trycklös & lossa på klämringskopplingarna. Om den nu sitter med såna, förstås...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]