Hej felfinnare!
Jag har problem med återkommande oförklarliga stopp. Första start går bra men efter några lyckade sekvenser så stannar systemet och jag får det klassiska felmeddelandet med dubbla blink. I brännarkoppen ligger då bara oförbrända pellets. Har kollat fläktvolten, bytt tändspiral, kollat dragbegränsaren, ökat lufttillförsel i rummet, rengjort matarskruvens lager. Har provat på läge 1 och 2.
Nu har jag vid två tillfällen varit på plats vid felhändelsen och kunnat konstatera att det inte kommer några pellets inför uppstarten. Det som sedan händer är korrekt: Spiralen tänder och de korta fläkttillslagen funkar (100 V) Sen slår spiralen ifrån och fläkten kommer igång och pellets matas fram. Småningom känner flamvakten av den uteblivna värmen och stoppar förloppet.
Vad göra?
Inga pellets inför omstart
Inga pellets inför omstart
Snart f.d. :Flex-a 2005 Nya boxen, Norrahammar 2203, KW 05, TK1A, Solett.
Re: Inga pellets inför omstart
Förstår jag rätt: den kör inte startdosen fram alls?
På en Flex-A är den ju "fast" så om inte startdosering dras fram men att all annan dosering är OK måste det vara processorn som mår illa.
På en Flex-A är den ju "fast" så om inte startdosering dras fram men att all annan dosering är OK måste det vara processorn som mår illa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag hade samma problem. Bytte till den nya styrboxen och har inte haft några problem efter det.
M.v.h
Magnus
Janfire Flex-A
Biosolpanna
Magnus
Janfire Flex-A
Biosolpanna
Hej igen och tack!
Provar just nu den nya boxen och det funkar utmärkt!
Eftersom det inte är speciellt kallt så verkar till och med läge 1 ge för hög effekt! (jag producerar bara värme till radiatorerna, alltså inte varmvatten) Tänkte nu att jag ska ställa ner pellets-doseringen med 20%. Vad säger ni om det? - ska man ställa ner fläkt-volten oxå?
Provar just nu den nya boxen och det funkar utmärkt!
Eftersom det inte är speciellt kallt så verkar till och med läge 1 ge för hög effekt! (jag producerar bara värme till radiatorerna, alltså inte varmvatten) Tänkte nu att jag ska ställa ner pellets-doseringen med 20%. Vad säger ni om det? - ska man ställa ner fläkt-volten oxå?
Snart f.d. :Flex-a 2005 Nya boxen, Norrahammar 2203, KW 05, TK1A, Solett.