Nibe Pellux 200 har 6 st vertikala rökkanaler. I varje rökkanal sitter turbolatorer - skrapor, som en gång per dygn skrapar kanalerna rena från sot.
Men, om det bildas en aning tjära, så är toleransen så liten mellan turbulator och väggen i rökkanalen att det lätt bränner fast. Har nu 6 st halva skrapor i kanalerna. Rökgaserna håller ca 160-170 gr.
Min fråga är, hur rengör man kanalerna och varför bildas beläggningen? Den sitter fast ordentligt. Tubborsten förmår inte putsa rent. Har nu köpt en snedställd skrapa, som har rätta rundningen. Den är f.ö köpt från Sotarverktyg, som har all tänkbar utrustning för ändamålet.
Många pannor har rökkanaler liknande Pellux, så erfarenheten är nog stor hos forummedlemmarna.
Hoppas på svar, så det lättare går komma till rätta med problemet. F.ö inga problem med Nibe:s panna.
Leire
Nibe Pellux 200 - fastbrända turbulatorer.
Re: Nibe Pellux 200 - fastbrända turbulatorer.
En del tjäror är vattenlösliga. Stoppa din panna och låt den svalna en stund så det går att röra tuberna utan att du bränner dig. Prova sen på ett åtkommligt ställe att torka bort tjäran med en våt trasa. Skulle metoden fungera, så kanske du kan placera ett öppet kärl under tuberna inne i eldstaden och med måtta spreja vatten i tuberna uppifrån så turbolatorerna lossnar. Har själv framgångrikt använt mig av denna metod för att skölja ned tjära i min skorstens säsongsgamla insatsrör. I mitt fall misstänker jag att brännarens underhållsfyr var orsak till tjäran, eftersom den därvid ofullständiga förbränningen gör att rökgaserna innehåller höga halter av PAH samtidigt som rökgasernas temperatur och hastighet är låg.
TMV E20 + Janfire Flex A
Re: Nibe Pellux 200 - fastbrända turbulatorer.
Det var bra förslag, det skall testas nästa gång det är dags knacka ur koksen i brännaren. Jag har EcoTec A 3 och det är nog underhållsglöden som bidrar till problemet. Speciellt då vår och tidig höst, när det är litet värmebehov. Det finns också sprayen - Spisrent, som löser beck och sot. Bl.a är det suveränt på luckor i braskamin. Det innehåller - tror jag - kaustiksoda. Kan vara fel, men skall undersöka detta. Tyvärr finns sprayen inte i större förpackning.
Tack och God Jul!
Leire
Tack och God Jul!
Leire