Offerter, Thermia och Ecotec

Skriv svar
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Offerter, Thermia och Ecotec

Inlägg av TidlundNKPG »

Damp ner tre stycken offerter (alla från samma firma) i brevlådan idag.

Alla med dragbegränsare, installation (inklusive håltagning i vägg då förrådet ej ska placeras i pannrummet), elinstallation och förråd.

Enligt följande:

Thermia 12D: 28 670:-
Thermia 15D: 30 670
Ecotec A4: 32 870:-

Till Thermia 12D är det plyfaförråd, men de andra två är med "minisilo" i plåt. Antar att inte minisilon passar om inte skruven går ut 45 grader.

Efterbesök ingår inte, det kostar 900:- extra om man vill ha det. Installatören trodde inte att det behövdes.

Min direkta reaktion var ju att Ecotec inte tillför något extra, förutom högre pris.

Prisskillnaden mellan 12D och 15D är inte speciellt stor. Det tål att fundera på.

Kommentarer tack! :)
- - -
Nibe Pellux som huserar en Bequem 15D.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Valet ser inte så svårt ut.. :wink:

Jag har hört samma sak från flera installatörer att med en ny panna är det inte försvarbart med ett andra besök.. Inte då det gäller justering iaf..
Kan väl va bra om du har frågor el nått som inte går få svar på här.. :wink:

Om du tänker ta thermia så ta 15D då pris skillnaden inte va större..

Se även till så du får nya programvaran om du väljer thermian..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Korrektion

Inlägg av TidlundNKPG »

Ecotec-offerten skall vara 31 885:- och inget annat, men det ändrar ingenting egentligen.

Valet står alltså mellan 12D och 15D. Egentligen kommer jag aldrig ha någon nytta av att ta en 15D istället, och 2000:- är ju faktiskt pengar att köpa nåt kul för.

Nåja, får fundera en stund till.....
- - -
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

jag har en 12D liggandes i källarn som väntar på inst. Jag resonerade som du...så jag hoppas jag valt rätt :D ....trodde dom skulle instalera i veckan men har inte hört nått....hoppas dom kommer till veckan annars får man slå en pling
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Korrektion

Inlägg av André »

TidlundNKPG skrev:
Valet står alltså mellan 12D och 15D. Egentligen kommer jag aldrig ha någon nytta av att ta en 15D istället, och 2000:- är ju faktiskt pengar att köpa nåt kul för.
Ok.. Du har inga funderingar på bulkförråd i framtiden??
Om inte så kan du spara 2000:- med att köpa 12D.. Men ska du bygga bulk blir det billigare i längden o köpa 15D..

Hur som vilken du väljer så se då till att du får nya programvaran.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

På onsdag får jag brännaren installerad. Det blev en 15D tillslut. Bestämde mig för att det nog var det klokare alternativet.

Ska bli spännande att ser hur det fungerar. :)
- - -
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TidlundNKPG skrev:På onsdag får jag brännaren installerad. Det blev en 15D tillslut. Bestämde mig för att det nog var det klokare alternativet.

Ska bli spännande att ser hur det fungerar. :)
Äntligen.. :wink:

Är den efterlängtad.??

De ska bli kul att höra vad du tycker o man kanske får ångra att man inte köpte en pellux... :)
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

Javisst är den efterlängtad, har ju förberett det här i ett par års tid. :)

Tur att vädret varit som det varit med tanke på att jag har kört med elpatron tills nu.
- - -
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

Nu är de här och installerar. Installatören gör klart det sista och har startat skruven för att fylla den. Grannen borrar efter bergväme just idag också, kanske läge att diskutera uppvärmningskostnader nån dag. :)
- - -
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TidlundNKPG skrev:Nu är de här och installerar. Installatören gör klart det sista och har startat skruven för att fylla den. Grannen borrar efter bergväme just idag också, kanske läge att diskutera uppvärmningskostnader nån dag. :)
Även installation, matrial, räntekostnader måste diskuteras.. 8)

Återkom med mer info när den är igång..
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

Nu är den igång. Installatören åkte just. Vi behöver ju inte skvallra för sotaren, han ska ju egentligen komma och besiktiga först. :)

Imponerande hur tyst den är, är van vid den gamla oljebrännaren....
- - -
asaob
Frö

Inlägg av asaob »

Tror inte att du behöver oroa dig för mycket för sotaren.....

Jag ringde till honom innan vår installation, blev en Biomatic20+ förresten, och han sa att de brukar inte bry sig om att kolla innan, utan gör en inspektion med rökgasmätning och allt efter installationen är klar.

Intressant det där med grannen och bergvärme, höll själv på att köra rakt in i sidan på deras borrlastbil på vägen hem.... :wink: :D
Skriv svar