Nybörjare med en Ecotec BioLine 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
subwar
Frö

Nybörjare med en Ecotec BioLine 20

Inlägg av subwar »

Vi köpte ett hus för ett år sedan som har Ecotec BioLine 20 monterat på vad jag förstår är en gammal vedpanna. Tidigare ägaren körde med Neova 8 mm pellets så det blev ju att vi gjorde det med. Jag tittade lite på priser när det var dags att beställa i oktober och fann då att Stora Enso var ca 1800 kr billigare för 3 ton än Neova och de flesta på nätet verkade nöjda med Stora, så beställde det. Vad jag kunde se skulle smältpunkter, effekt mm vara samma så nybörjare som man är gjorde jag inget utan lät det tugga på. Nu har jag fått endel problem med att pannan stannar med vanligtvis 4-6 dagars mellanrum, "ingen låga" står det. Det jag märker som skiljer nu från Neovatiden är att innan var askan i botten på pannan som mjöl, Storas är mer som brända trärester, ligger och glöder i botten när det är sotningsdags. I skålen märker jag att det är endel brända rester kvar i koppen och även på kanten av skålen, "ögat" är rent dock och vad jag antar är lufthål täpps igen och kräver mycket kraft för att få rena igen med bågfil, nästan som om det smälter ihop. Något som tror sig ana vad som är galet?

Vad jag kan se under inställningar i panelen så är det inte så mycket jag kan påverka tycker jag förutom det uppenbara som drifttemperatur. Dessa menyer finns att ändra på:

Drift meny
Drift temp. 75°C
Matningsjust. 0%

Vila meny
Gångtid 0,0 s
Stopptid 20 m
Eftergångtid 30 s

Extern matn
Gångtid Ext 30 s
Start Extern Nej
Manuell tid 1 m

Givare
Optovakt bör 30
Optovakt är xxx
Nivåvakt bör 78
Nivåvakt är xxx

Ovan är från handboken och är inte det som jag har inställt, tanken var att visa vad jag verkar kunna påverka. Vad bör jag göra, finns det fler inställningar någon annanstans som jag missat, någon som kan förklara det på lekmannanivå? En fråga till också, vad kör ni med för temperatur på erat varmvatten, hur varmt behöver det vara för att inte få legionellabakterier och dyl?

Tack i så fall! :D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Nybörjare med en Ecotec BioLine 20

Inlägg av Roli »

Det finns fler variabler som är justerbara. De ligger dock i en annan meny som "bara" servicefolk kommer åt. Men om du vill gå in där och titta vad din brännare har för inställningar så kan jag skicka över en manual om du pm:ar mig din mejladress.

Det låter som om din brännare behöver lite mer matning i startögonblicket. StoraEnso pelletsen tycker jag brinner bra, kanske t.o.m lite för bra så att det som finns kvar i koppen brinner upp för fort och sedan får brännaren problem när den nästa gång skall återflytta koppen och starta med hjälp av glöden eller spiralen. Vet du om din brännare kör på underhållsglöd eller använder glödspiralen vid varje start? Går att ta reda på med hjälp av manualen om du inte vet.
Skriv av dina värden (som du får fram i den andra menyn med hjälp av manualen) så kan vi jämföra med de som jag har i min brännare, min har gått på StoraEnso sedan januari förra året.....

75 grader är en bra driftstemp till brännaren, mitt varmvatten är inställt på 60 grader, har för mig att man minst skall ha 55 för att man med säkerhet inte skall få några problem med legionellabakt. Men det är ovanligt att villaägare får problem, iallafall de som inte använder värmepump.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar