Sotare till er tjänst

max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av max »

Hej!
Har en liknande fråga som tidigare nämts.
Jag planerar att byta ut min nuvarande tre-kombi banna som har ved el och pellets som sitter i oljedelen. i nuläget eldas det på årsbasis ca 65% ved och resten pellets. Planerar att sätta in större acktank mot min nuvarande samt byta till en modern vedpanna ev. med pellets brännare som ska köras endast då jag är bortrest eller under kortare perioder. Har fått lite olika bud vad gäller anmälan av bytet. en kille säger bygganmälan till kommunen samt provtryckning och besiktning av sotaren. andra killen säger underrätta sotaren så han vet om det bara. vad gäller?

sedan funderar jag på vilka krav som gäller angående överhettningsskydd(kokning) Hur många av varandra oberoende skydd måste man ha vid öppen expansion och vad räknas som ett kokskydd?Har i dagsläget sluten expansion som ska bytas till öppet. pannan kommer att ha sugande fläkt som stannar vid hög temp alt. strömmavbrott, samt laddomat som öppnar för självcirkulation till tank vid spänningsbortfall, samt en säkerhetsventil 1.5 bar. Har eget vatten så en syrventil blir väl i princip verkningslös vid strömmavbrott? räcker det i mitt fall att pannans fläkt stannar, att expansionen är öppen och en säkerhetsventil? eller måste jag ha nödströms system,syrventil och hela baletten för att få godkänt?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av Icecap »

SYR-ventilen hör till vedeldning!

Ditt pannrum är registrerat till fastbränsle pga. veden. Då pellets är fastbränsle är det ingen skillnad, alltså ska sotaren bara underrättas, du gör ju ingen ändring i bränsleslag.

Ackumulatortanken kan sotaren knappast ha åsikter om så länge den inte är placerat på ett farligt sätt vid eldning.

Men med eget vatten har du i realiteten ingen SYR-ventil om strömmen går och där kan det bli allvarliga problem om hela bytet registreras som en ändring.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av max »

I mitt fall så kommer båda versionerna angående provtryckning, bygganmälan från sotare. sotare nr 1 sa precis som du Icecap, medan sotare nr 2 sa att eftersom jag byter till en panna med högre effekt måste det anmälas, besiktigas m.m. var kan man hitta regelverket som avhandlar allt som rör detta? skulle vara roligt att läsa själv för att se om det är så luddigt skrivet att det kan tolkas efter dagshumör?

Syrventil blir som sagt verkningslös i mitt fall. men det ska väl vara tre av varandra oberoende funktioner så det jag är ute efter är vad som räknas som en säkerhetsfunktion.
bets
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 13 okt, 2011 22:22

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av bets »

Hej

Håller helt och fullt med om vad din besiktningsman sa!

Det koncept vi arbetar efter nu skiljer sig avsevärt mot hur det såg ut förr. En naturlig utveckling för
möta dagens krav. Den gamle skolans sotare var sämre tekniskt utrustad men hade ofta stor erfarenhet.

Idag jobbar jag, och majoriteten av besiktningsmännen i Sverige, inom ramen för SSR godkänd besiktning. Detta moment innehåller i.bl i drifttagande av anläggningen.

Stirra dig inte blind på dom 30 minuterna då det tar en del tid bakom kullinserna såsom körning, protokollskrivning m.m. Förutsatt att han inte gjorde det sistnämnda detta på plats.

Med vänlig hälsning
Jakob skrev:Hej!

Tack för svar.

Under tiden så har jag haft installationsbesiktning (eller vad det kallas) av min nya panna. Det gick väldigt bra. Sotarn var en ung kille i min ålder (30 bast) och sa rakt ut att han tyckte den gamla skolans sotare inte var någe vidare. :mrgreen:

Det mesta gicks igenom inkl. inspektion på vinden etc.

Det hela tog mindre än 30 minuter. Kostnad 1500+moms..... Inte helt gratis, tyvärr.

mvh
bets
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 13 okt, 2011 22:22

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av bets »

Kommunen, byggnadsstyrelsen. Sotaren jobbar efter deras direktiv, kolla med dom om något är oklart!
max skrev:I mitt fall så kommer båda versionerna angående provtryckning, bygganmälan från sotare. sotare nr 1 sa precis som du Icecap, medan sotare nr 2 sa att eftersom jag byter till en panna med högre effekt måste det anmälas, besiktigas m.m. var kan man hitta regelverket som avhandlar allt som rör detta? skulle vara roligt att läsa själv för att se om det är så luddigt skrivet att det kan tolkas efter dagshumör?

Syrventil blir som sagt verkningslös i mitt fall. men det ska väl vara tre av varandra oberoende funktioner så det jag är ute efter är vad som räknas som en säkerhetsfunktion.
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av max »

Så regelverket kan variera mellan kommunerna? Nu kanske killen som var till mig och sotade sist inte är 100% insatt, tänkte i fall kanske alla sotare inte jobbar med besiktningar, men kanske om jag ringer till kontoret i mitt sotningsdistrikt borde väl jag få ett svar som jag vågar gå efter? vill ju inte göra en installation som får underkänt för att jag hade otur och fel kille kom och besiktade, om det nu ens behövs en besiktning :study:

Vad skulle du rekomendera om du fått frågan i ditt distrikt när det gäller mitt senario? byte från ved/pellets panna med sluten expansion till vedpanna eller en vedpanna med möjlighet till pellets max 49 Kw samt byte till öppen expansion, fastigheten har ej kommunalt vatten?
bets
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 13 okt, 2011 22:22

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av bets »

Ja, det varierar mellan kommunerna och deras tolkning på väsentlig ändring och vad det innebär.

Någon kvalitetssäkring finns ännu inte ibland besiktningsmän vid eldstads området. Enligt kontakt med Boverket är det på gång.´

Alla sotare jobbar inte med besiktningar. I min erfarenhet är det mestadels tekniker/ingenjörer som utför detta och så är det förhoppningsvis även i din kommun.

Får du "underkänt" får vi ju hoppas att det är på goda grunder och i så fall till det bättre.

I mitt distrikt är en större effektmässig ökning av effekt på din panna föremål för bygganmälan och således kontroll av en sakkunnig kontrollant. Åter igen, inte nödvändigt av din sotare.

Ringer du kontoret skall du få det svar du är ute efter eller så ska de hänvisa dig vidare för att du ska kunna erhålla den informationen du vill ha.

mvh

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av max »

Tackar för det! får ringa och fråga då jag vet exakt vilken
panna och effekt det blir på den nya.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har en fråga om säkring av min trappa till skorstenen. Räcker det att fästa den i skorstensschaktet (byggt av plywood) eller måste jag fästa den i taket åxå. Känns lite trist att borra hål i det nya taket (papp och tegelpannor).

Trappan består av hörnet på en gammal oljetank. Väger ca 20 kg, 2 trappsteg och ca 50 cm hög.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
bets
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 13 okt, 2011 22:22

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av bets »

Hej

Tror inte jag hänger med riktigt. Är det ovan tak? Är skorstens inklädnad ovan tak gjord av plywood?

Menar du takstegen?

:?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av Stugsittaren »

Jag var lite otydlig det stämmer. Mitt schakt består av 12 mm plywood med gipsskiva på insidan och plåt på utsidan. Takstagen sitter fast i tegeltakets läkt så det är inget problem.

Eftersom storstenen inte sitter direkt vid nock blir den lite hög att nå för att sota utan stöd. Jag har därför sågat ut en stadig sak från ett hörn av en oljetank (därav vikten 20 kg :0) och satt fast med takjärn (U-balkar som rörisar använder för att hänga rör) och 10 mm gängstång för att spänna fast runt schaktet till en U-balk på motsatt sida om schaktet också. Sitter mycket stadigt men undrar om regelverket kräver fler fästpunkter. Funderar på att spänna upp två rostfria vajar (4-5 mm) till rejäla infästningar i takfoten på andra sidan nocken. På detta sätt slipper jag borra hål i det nya taket. Rädd för läckage inya taket.

Vad tror sotarmästaren om detta?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av Turbo-Fredde »

Haft sotaren på besök igår och är mycket missnöjd.

Det var frun som tog imot sotaren och släppte in dom (2st).
När jag sen kommer hem och går ner i källaren för att kontrollera vad de gjort så känner jag röklukt direkt.
Fram till pannan och kollar :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Dragbegränsaren sitter vriden i ca 30 grader så den står halvt öppen, orkar inte stänga.
Vrider rätt den och ser direkt att locket över turbolatorerna ligger konstigt, skruvar loss och ser att packningen är bruten i två delar och fel i lagd vilket har gjort att de ej fick dit locket som det skulle.

Skulle ni acceptera detta och snällt betala 375:- eller vad gör man.

Fick även tvätta om 2st maskiner med tvätt som hänge i rummet in till.

Hur stor ansvar har sotaren och hur mycket ansvar får jag som ägare om jag ansöker om att bli egensotare?
Vad krävs som egensotare?

Just nu vill jag aldrig mer släppa in dessa två i huset igen, de skulle inte änns få tömma askan ur min Webber grill :evil:
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Bilbo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 06 dec, 2010 00:57
Ort: Borlänge

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av Bilbo »

Jag brukar säga åt sotaren att det räcker om han sotar skorstenen så tar jag pannan själv,man kan ju trots allt sin egen panna bäst som pelletseldare :) Sotar pannan gör man ju rätt ofta iaf.
Albin Futura 1993, PX20 2001
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av OPEC »

Ny fråga till sotaren: Hur gör man för att byta till en annan sotare?
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
ElNobbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 07 dec, 2011 22:24

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av ElNobbo »

Min sotare plockade bort dragbegränsaren, la den bakom pannan i en hög med sot han själv lagt dit, talade om för min fru som var hemma att det var för trångt för hans smak pga expansionskärlet och gick sedan sin väg. Faktura var han dock väldigt noggrann med att skicka. Har följdaktligen samma fråga som OPEC.
CTC-panna anno 1954
Green Energy P20, toppmatad, framåtbrinnande, 1 effektläge.
Veckoförråd
120 m2 boyta + 80 m2 uppvärmd källare
Tegelhus från 1939, diverse påbyggnader i trä ca 1960
Pellets från Stora Enso
Bor ca en mil norr om Borås
Skriv svar