Orlan super 60kw. problem med rök

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
lempa
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 06 jan, 2012 12:49

Orlan super 60kw. problem med rök

Inlägg av lempa »

Hej alla.

Då detta är mitt första inlägg i detta forumet så vill jag börja med att tacka alla för informationen som jag har läst mig till här. Har läst information här dem senaste 6 månaderna. Men först för några dagar sedan jag registerade konto.

Nu till mitt problem.
Jag har under dem senaste 6 månaderna installerat nytt värmesystem i huset.
Detta gjordes utav ett företag som jag anlitade för installationen.
Då inte så mycket har fungerat i den installationen och företaget inte fått det att fungera på ett bra sätt så är dem sedan 2 månader utslängda.
Och jag har försökt ta över själv för att få sakerna att fungera.

Och med hjälp utav detta och andra forum så fungerar det nästan idag.

Jag har följande saker
Ved panna orlan super 60kwh.
Laddomat 21-100.
4x1000l tankar. Första tanken med 300l vv
Skorstenen är en schiedel isokern 200mm. 8-9 meter hög.

När företaget var klara med installationen så vågade jag inte använda den.
Den var en fruktansvärd rök utveckling som kom ut ifrån skorstenen. Det vill säga mycket tjock rök.
När vinden ligger fel. Vilket den ofta gör så kom all rök på en granne.
Det var pinsamt att använda pannan.
Företaget fick inte rätt på det. Utan jag skulle behöva köpa in en sådan sak. Och sedan fungerade det inte heller, då sa dem att jag behövde köpa en sådan sak.

Som sagt. Dem är utsängda nu. Samt aldrig någonsin välkomna hitt igen.

Med hjälp utav er och youtube så har jag fått pannan att fungera någorlunda bra.
Problemet vad jag har förstått för mix mellan primärluft och sekundär luft.
Jag använder följande inställningarna just nu.
Primär 16mm sekundär 3,5varv. Datorn i pannan står på 10. Samt de två fäktarna är helt öppna.
Med denna inställningen kommer det ut lite och helt ok mängd rök ifrån skorstenen, men den kan ibland vara lite mörk rök som kommer ut.
Jag testade att öka primär till 18-19mm och resten samma. Då fick jag mycket rök ur skorstenen igen.
Det vill säga tjock rök. Men den var inte svart. Sänkte sec till 1,5 varm och röken blev bättre.
men fortfarande ganska mycket rök som kommer ut skorstenen.
Jag kommer idag att gå tillbaks till 16mm. Primär luft och försöka ha den att utgå ifrån. Då jag tror att med min skorsten så är den ”rätt” primär luft att använda.
När jag tog över pannan själv så stod den på 12mm. Och enligt företaget som installerade den så skulle den aldrig stå högre än 12mm. Den var efter samtal med polimex så jag började testa inställningar högre än 12mm. Polimex sa även att sekundär alltid ska vara på 3,5varv. Och fläktarna på max, både dator och ”spjäll” på själva fäktarna.
Finns det någon sätt att lättare veta vilken primärluft inställning man ska använda sig utav i min installation?
Eller är det bara att testa sig fram?
Finns den några regler på sekundär som säger typ. Om den är svart rök ska den höjas. Om det är mycket rök ska den sänkas osv. någon som jag kan använda mig utav för att kunna ställa in pannan bra så att jag vågar använda den utan att grannarna kommer och slå på mig.

När det gäller fläktarna. Ska dem stå på max. både dator styrningen samt spjälen på fläktarna.
I min värld så mer luft du trycker in i pannan, mer rök för du ur den, och med fel mix som jag har i min panna så är det tjock synlig rök som kommer ut pannan. och som sedan faller till marken några meter bort.

Alla videos som jag set på nätet samt boken till pannan står det att spjällen ska vara 50% öppna.
mina är just nu 100% enligt information ifrån polimex.
Vad göra ?
Någon som har samma typ av panna så kan berätta deras inställningar på dator och spjäll. Samt mix mellan primär och sekundär luft.

Mvh
Lennie
Orlan 60kw (ved) plus PX21 pelletsbrännare.
Ackumulatortank 4000l (4x1000l), första med 300l vv
Laddomat 21-100 (72grader)
skorsten ca 8-9 meter. Schiedel isokern 200mm (M: DM44 F:DM20)
Ystad - Skåne.
lempa
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 06 jan, 2012 12:49

Re: Orlan super 60kw. problem med rök

Inlägg av lempa »

Lite information.

Har nu eldat i ca 1h.
med följande inställningar. Primärluft 15mm. Sekundär vänstra 1,5varm högra 2varm.
Måste de två stå lika. Eller det spelar ingen roll?
Dator: 10 spjäll på fläktarna max öppna.

Pannas mätare visar just nu 92 grader.
Jag skickar in 78 gradigt vatten i den just nu. Samt får ut 92 gradigt vatten ifrån den.

Det är ganska mycket rök som kommer ut skorstenen. Det är mörkt ute nu så det går inte att se färgen till 100%. Men den ser ut att vara rätt.

När det gäller brännkammaren så set det ut som det ska enligt bilder som jag sett på nätet.
Men när jag öppnar vedmagasinet så brinner det väldigt mycket där.
Enligt information på nätet så ska det vara ca 1dm eld nere i magasinet och en massa glöd. En massa glöd är där, men det är mycket mer än 1dm eld lågor som brinner där.

Hur ska jag ändra sekundär för att få ner lågorna ifrån vedmagasinet så att det blir mer ”brand” nere i brännkammaren?

Genom att ställa in detta rätt så tror jag att mycket av mina rök problem ifrån skorstenen försvinner.
eller är jag helt fel ute?
Orlan 60kw (ved) plus PX21 pelletsbrännare.
Ackumulatortank 4000l (4x1000l), första med 300l vv
Laddomat 21-100 (72grader)
skorsten ca 8-9 meter. Schiedel isokern 200mm (M: DM44 F:DM20)
Ystad - Skåne.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Orlan super 60kw. problem med rök

Inlägg av André »

Låter som du har för mycket primärluft då det övertänder i vedmagasinet, Sekundär är för slutförbränningen..
Det finns inget synglas så du ser hur det ser ut i efterbrännkammaren?
Där ska lågan vara blå
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Re: Orlan super 60kw. problem med rök

Inlägg av Ichgary »

Du verkar ha på tok för mycket primärluft, har du någon rökgastermometer? Du kan se i manualen vilken rökgastemp pannan har vid max effekt på ett ungefär vid nysotad panna.. Reglera primären för att komma så nära det som möjligt, använd sedan sekundärreglagen för att få en perfekt blålåga(genomskinlig låga).. Men du måste vänta tills keramiken börjar glöda före du ser några resultat av sekundärluften..

Detta är bondmodellen för att få det att fungera..
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
lempa
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 06 jan, 2012 12:49

Re: Orlan super 60kw. problem med rök

Inlägg av lempa »

Ursäkta att det tagit lite tid innan jag svarat.

Jag har installerat lite saker för att kunna se vad som händer och fått fram lite mer information.
Innan hade jag ingen dragbegränsare. Det har jag nu. Modell KW Z150.

Jag har satt den på 15. Enligt information ifrån boken till pannan så ska jag ha 15-20
finns det någon nackdel med att ha den på 15 istället för 20 ?

Jag har inte haft rökgastermometer innan heller. Vilket jag har nu.
enligt boken för min panna ska den ligga på 240 grader.
Enligt information på nätet ska den vara minst 240 för förbränningen ska fungera bra.
Har sett videos ”youtube” där man kör den upp till 300 grader för max effekt.

Nu till mitt problem. Jag får inte upp min panna ”rökgaserna” till 240 grader. Jag har en gång lyckats att få upp den till 230 grader. Och då fungerade den bra, sedan började den sjunka och förbränningen i förbrännings kammare blev mindre och mer rök kom ur skorstenen.

Jag har testat att gå ner i primärliften. Och sedan en vecka sedan började jag gå upp igen.
Eldningen igår fick jag upp den till 230 grader i ca 20 min. och det var efter ca 1 h eldning.

Jag kör just nu med följande inställningar.
Primär 15mm ( manualen säger 10-12 mm )
sekundär 3,5varv. ( manualen säger 3,5varv och ska inte ändras )
Fläktarnas galler är 100% öppen ( manualen säger 50% öppna på min modell )
Fläktarnas hastighet: 10 det vill säga max ( manualen säger 7, går att ställa mellan 3 till 10 )
Min ved är lite olika fuktig. Allt ifrån 8% till 11%
Men enligt information ska den fungera bäst med 15% till 20% ifrån tillverkaren utav pannan.
Men jag har även sett filmer ”youtube” där man använt ved med 0 till 1% fukt.
så jag tror inte veden är problemet heller.

Hur göra för att få upp rökgastemperaturen på min panna?
är det bara att höja primärluften ?

Om jag har förstått dem andra sakerna rätt så är det så här det fungera. Rätta mig gärna om jag har fel.

Fläktarnas galler styr total mängd luft som åker in under första plåten som sedan fördelas på primär och sekundär luft.

Fläktarnas hastighet styr hur snabbt luften åker igenom pannan. vid för hög hastighet så kan förbränningen utebli i kammaren då den inte hinner antändas.

Om jag sänker min hastighet nu så sjunker rökgastemperaturen inom någon minut.
så att ändra den till 7 nu och hoppas på att den fungera bättre och rökgastemperaturen går upp fungera inte. Har redan testat det.

Dem som jag har läst om på nätet som har samma modell av panna kör på 5 – 7

Har jag förstått sakerna rätt?

Ska jag öka primärluften mer för att få högre rökgastemperatur ut ifrån min panna?
Eller finns där något annat sätt?

Min rökgas mätare sitter monterad på röret mellan pannan och skorstenen.

Mvh
Lennie
Orlan 60kw (ved) plus PX21 pelletsbrännare.
Ackumulatortank 4000l (4x1000l), första med 300l vv
Laddomat 21-100 (72grader)
skorsten ca 8-9 meter. Schiedel isokern 200mm (M: DM44 F:DM20)
Ystad - Skåne.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Orlan super 60kw. problem med rök

Inlägg av André »

Med för torr ved fungerar nästan inga pannor riktigt bra, Lätt att det övertänder i eldstaden då..
Har ingen möjlighet att testa med ved med "normal" fukt halt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Orlan super 60kw. problem med rök

Inlägg av BG »

Hur har du det med keramiken .... är den svart av sot???? då är det inte bra blandning...

Se primärluftspjället som en gaspedal ... styr mängden rökgaser som ska bildas...

Och sekundärluften som reglerar förbränningen så att den blir fullständig och ren..


Om du har för lite primärluft, så får du inte upp tillräcklig temp på rökgaserna ned i keramiken så att sekundärluften kan tända den...

Har du för mycket primärluft kan det brinna för mycket i vedutrymmet (vilket du redan påvisat)så att det blir för mycket co2 som kommer ned i keramiken tillsammans med den önskade CO gasen... vilket gör att inte underförbränningen kommer igång....

///BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Orlan super 60kw. problem med rök

Inlägg av BG »

Ps. en fråga ... vart kommer sekundärluften in i pannan? .... har inte hittat någon bra bild på nätet.. DS.

Gör ren pannan och starta fläkten utan ved i ..
stäng sedan primärluften helt och öppna sekundärluften till max..
känn sedan efter om det kommer in någon sekundärluft...
kännur du den bra så skruvar du igen sekundärspjället och känner efter så att blåset minskar..
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Re: Orlan super 60kw. problem med rök

Inlägg av Åskar »

Sota ur pannan riktigt så att det är helt rent i vedmagasinet och förbränningskammaren.
Kolla så sekundärkanalerna är öppna.
Justera primärspjället till ca 10-12 mm.
Skruva in sekundärspjällen helt i bott, öppna sedan ca 3/4 varv
Öppna fläktspjället helt.
Ställ dragbegränsaren på ca 40Pa
Gör en riktigt stor tändbrasa av splinved och stickor så en rejäl glödbädd bildas i botten av vedmagasinet.
Fyll pannan till hälften med torr björk/blandved. Är veden inte torr blir det rök än hur man gör!
Stäng direktspjället och starta pannan.

När pannan kommer upp i full drifttemperatur så stryp på fläktspjället eller sänk farten på fläktarna samtidigt som du skruvar ut/öppnar sekundärspjällen tills du får en fin blålåga utan rök ur skorstenen..

Där har du en startgrund att utgå ifrån.
Balemato
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 nov, 2009 23:17

Re: Orlan super 60kw. problem med rök

Inlägg av Balemato »

Hur gick det med pannan?

Är i funderingar på en sådan panna om de fungerar.
Kommande vinter test av flis eldning
Skriv svar