Kalla slingor, varm shunt

Skriv svar
Energisnål
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 14:32

Kalla slingor, varm shunt

Inlägg av Energisnål »

Jag behöver lite hjälp med golvvärmen.
Bild

Börja med att vrida på huvudet. Kopparrören nederst i bild är till och retur. Därefter sitter en termostat med en givare som är placerad i köket. Därefter följer två slingor, en till kök och en till badrum.

Problemet som jag har sedan ett par dagar tillbaka är att golvslingorna är iskalla. Kopparrören är varma och de i sin tur värmer upp hela shunten som ju är av metall. I början trodde jag det berodde på termostaten, men trots att jag tagit bort den och således har fullt flöde så kommer det ingen värme. Min nästa tanke är att något är fel på pumpen. Det är en Grundfos. Hur kan jag på bästa sätt kontrollera om pumpen går som den ska? Kan det vara något annat fel? Alla tips mottages!
CTC 1100, Viking B 16 kW
Energisnål
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 14:32

Re: Kalla slingor, varm shunt

Inlägg av Energisnål »

Nähä, bilden ville inte följa med. Får försöka igen senare ikväll.
CTC 1100, Viking B 16 kW
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kalla slingor, varm shunt

Inlägg av danei »

Det låter som pumpen. Du kan ju börja med att lyssna på den och slå på och av den.
Energisnål
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 14:32

Re: Kalla slingor, varm shunt

Inlägg av Energisnål »

Häromdagen surrade det ganska mycket om pumpen. Den är dessutom förbaskat varm när jag känner på den, nästan så man bränner sig och då hade jag dragit ner termostaten till lägsta bara för att kontrollera att det inte var hetvatten från pannan som gjorde att den blev sådär varm.

Är det då läge att kanske byta ut pumpen? Är det en svår bedrift?
CTC 1100, Viking B 16 kW
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kalla slingor, varm shunt

Inlägg av danei »

Normalt sett är det lätt. Ofta sitter de en kulventil i kopplet, det är bara att stänga dem och byta. Och hoppas på att de inte börjar läcka på kuppen. Pumpar brukar finnas billigt begagnat på tradera.
Skriv svar