Kom eld ut pannan !!
Re: Kom eld ut pannan !!
Har dessa puffar/explossioner enbart med vissa brännare att göra eller har pannan nån roll i händelsen, fick några sånna med min janfire flex-a och ctc 265b, har samma brännare nu men med en calmarpanna opex och det har aldrig varit några puffar eller smällar, kan det vara så att vissa typer av pannor är svårare/tar längre tid att ventilera ifall startdosen inte är riktigt bra?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecape skrev: och tanken är att varmluften från tändspiralen ska dels värma upp pelletsen till tändpunkten - men även fläkta bort de gaser som inte har hunnit tändas än.
Finns det mycket gaser kvar i eldstaden vill det till att brännarens fläkt får tillräckligt med tid för utvädringen innan tändspiralen börjar få upp värmen. En Flex A har normalt en väl tilltagen utvädringstid på 10 minuter innan start, men kombipannor har ofta stora eldstadsvolymer som i samband med dåligt drag kan göra utvädringen otillräcklig.
Finns det mycket gaser kvar i eldstaden vill det till att brännarens fläkt får tillräckligt med tid för utvädringen innan tändspiralen börjar få upp värmen. En Flex A har normalt en väl tilltagen utvädringstid på 10 minuter innan start, men kombipannor har ofta stora eldstadsvolymer som i samband med dåligt drag kan göra utvädringen otillräcklig.
TMV E20 + Janfire Flex A
SB: Flex-A har en utvädringstid på 30 minuter... Men den är till för att om det blir ett strömavbrott under en pågående kallstart och startdosen precis har tagit eld kommer den att eldas ut helt och rostret att kylas ner så att det är explosionssäkert att pytsa i ny startdos och börja om.
I en Janfire NH askskrapas det när brännkoppen är kall nog, är den över en viss temperatur och termostaten vill ha värme kör den istället upphettningscykeln som även används när den går ifrån underhållseldning till normal eldning.
Erik_73: det är väl numera inget specifikt för en viss typ brännare, det är mer ett systemfel, alltså kombinationen fel ställd brännare + vissa pannor (kanske dåligt sotat) + fel drag i pipan.
I en Janfire NH askskrapas det när brännkoppen är kall nog, är den över en viss temperatur och termostaten vill ha värme kör den istället upphettningscykeln som även används när den går ifrån underhållseldning till normal eldning.
Erik_73: det är väl numera inget specifikt för en viss typ brännare, det är mer ett systemfel, alltså kombinationen fel ställd brännare + vissa pannor (kanske dåligt sotat) + fel drag i pipan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Märkligt, Kompisens Janfire kör utvädring 10 min om man bryter strömmen o slår på den igen
TS smäll blev inte så kraftig som för en i grannbyn, Där flög janfiren ut på golvet pga att låsanordningen gick av då han va i pannrummet.. Kärringen va uppe o blev livrädd o trodde gubben skjutit sej, Då hon skrek i källartrappen så fick hon inget svar till att börja med för gubbens öron hade slagit lock av smällen..

TS smäll blev inte så kraftig som för en i grannbyn, Där flög janfiren ut på golvet pga att låsanordningen gick av då han va i pannrummet.. Kärringen va uppe o blev livrädd o trodde gubben skjutit sej, Då hon skrek i källartrappen så fick hon inget svar till att börja med för gubbens öron hade slagit lock av smällen..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Effecta kör 360s renblåsning på 100% fläkt efter elavbrott.
mvh
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Det märkliga är att Icecap även räknar med stilleståndstiden mellan eldningarna som utvädringstid vilket man normalt inte gör. Självdraget vid stillestånd kan om det finns glöder och oförbrända pelletsrester kvar just ge upphov till dessa gaser. På ett av mina jobb hade vi en MaskinVerkens ångpanna som sköt iväg både lansbrännare och alla tubväggarnas inspektionsluckor pga ett några droppar stort oljeläckage i brännaren samt för snävt satt utvädringstid. Som tur var fanns ingen i pannhuset vid tillfället.
TMV E20 + Janfire Flex A
OK, jag kan ha tagit fel med tiden, jag är ju ingen expert på Flex-A heller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det är 10min på fullt blås på flex-a, kan tänka mig att det inte var helt perfekt inställning av startdosen och att det av nån anledning var lite midre drag i skorstenen, i mitt fall kan jag ialla fall utesluta mycket sot i pannan då jag var ganska noga med att sota ur den ofta
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002