Brännare till Albinpannan 720 STD

Oregistrerad
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 01 feb, 2012 19:28

Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Oregistrerad »

Hejsan!


Har läst massvis under de sista månaderna på detta forum. Mycket intressant och nyttigt att lära sig, men vad jag inte lyckats hitta är den optimala Pelletsbrännaren till min Albin 720 STD.

Pannans effekt med ved, är 15-20KW, med olja är den 20-30KW.

Kollat mycket på Värmebaronens Viking Bio, tills dess att jag läste att det inte är den bästa på marknaden och att den inte levererar tillräckligt många kilowatt.

Jag är på jakt efter en begagnad brännare, komplett med förråd och skruv för max 10.000. Så rekommendera gärna något, ni som är lite mer pålästa.


Med vänlig hälsning
A. matören
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av abene »

Få tag i bra begagnad brännare just nu är svårt då efterfrågan är större än tillgången. Ställer du också förråd som krav blir det ändå svårare. Då köper du bara av de som lägger av med pellets och då kan man räkna ut vilken skötsel de brännarna har fått på senaste tiden.
Var du bor spelar också en roll, om du bor i Arvidsjaur är det ingen mening att rekommendera Iwabon från Ängelholm som just nu finns.

Hoppas du har tur med sökandet.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Oregistrerad
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 01 feb, 2012 19:28

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Oregistrerad »

Det handlar väl bara om tur, att springa på en brännare vars ägare förstår det här med service.

Kikade på den annonsen du menar, tidigare idag. Om jag förstått det hela rätt, så ska man ha en brännare som motsvarar pannans kapacitet vad gäller oljebrännare. I sådana fall, skulle jag ju behöva en brännare som kan leverera mellan 20-30kW. Rätta mig gärna om jag har fel nu, för jag är total novis.



Vilsen Smålänning i Halland, så söder om Jönköping är det området jag letar på.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av abene »

Det blir mer rök av pellets. Därför brukar rekommenderas att pelletsbrännarens effekt ska ligga på 60% av maxeffekten för oljebrännare. Så alla vanliga brännare fungerar bra.
Hur ser pannan ut. Överförbränning eller underförbränning och var kan du placera brännaren.
Undermatad brännare som EcoTec eller Ariterm Bequem är bäst i vissa pannor men i en del pannor får man ta framåtbrinnande brännare.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Oregistrerad
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 01 feb, 2012 19:28

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Oregistrerad »

Jag är lite fundersam på det här med över/underförbränning. Men i min panna går röken neråt, så därför borde väl vara logiskt att det är underförbränning.

Brännaren monteras i översta luckan där det redan är förberett för en oljebrännare. Vad jag kunnat få fram genom att läsa om andra med Albinpannan, då iofs 720 De Luxe så verkar dom ha framåtbrinnande brännare. Det verkar inte skilja särskilt mycket mellan min och "deras" versioner av pannor. Mer än att deras panel har lite mer knappar än vad min har.
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Sandviken »

Hej !

Här finns en i din prisklass :)

http://www.blocket.se/gavleborg/Pelleta ... m?ca=5&w=1

Mvh Sandviken 8)
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Torsten »

Såg en bild av Albin 720. Ser inte ut att var stort avstånd mellan pannluckans överkant och taket i förbränningsrummet. Måste alltså vara en rent framåtbrinnande brännare och inte snett uppåtbrinnande.

Innebär att Janfire FlexA och TB Mini är ute ur räkningen då de bara kan gå på låg effekt när de har lågriktare. Iwabo (Nibe PB10)har jag inte sett några uppgifter vilken effekt den klarar med lågriktare.
När jag provade Iwabo Villa S1 i min panna med hemgjord lågriktare var jag uppe i över 15 kW utan problem men det var bara någon vecka. Står ingenting om detta i iwabohandboken.

Dyker väl upp någon VikingBio ibland men annars är det svårt få tag i brännare den här årstiden. Jag ångrar inte att jag tog till med en ny brännare då 2005. Tror det blev billigare i längden än alla problem med brännarrör, startdoser, fläktar, uppgraderingar, extratermostater, SMS-larm och svårhanterliga brännarinställningar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Eldvin »

Ta vad du känner e bäst.Men det ska va framåtbrinnande.Din panna e en underförbränningspanna.Det brinner neråt.Å den är inte trång! Så det räcker gott å väl att ligga på 15-17 kw.Dom däringa pannorna va rätt gännerös med kråkvärme.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Torsten »

Här har du en brännare i ditt område. Brinner något uppåt men inte så mycket så kanske det blir bra i din panna. Skicka en message till micke_932 så får du veta allt du vill om brännarmodellen.
Roslagsbrännaren har också bra telefonsupport men den kommer inte att ligga kvar många timmar på Blocket.

http://www.blocket.se/halland/Pelletsbr ... ?ca=10&w=3
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Eldvin »

Men nu ere så att denna kille inte ska kööpa nå skit från blocket!! Han ska köpa en Ulma.Då går pannan som tåget!!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Torsten »

Kanske bra men jag skulle hålla mig lite tveksam. Passar inte i min panna säger de som provat.
Dyrt prissatt för att vara en fallrörsbrännare. Bara två hastigheter gör det svårt att hitta en effekt som passar för pannan.
Inga bilder hur tändningen ser ut och dålig dokumentation.
Hur tjockt är materialet i brännröret och vilket material?
Var får man tag i reservdelar?
Och det värsta, du måste anlita en installatör för att garantin ska gälla.
Vem ger support om brännaren stannar mitt i kylan? Installatören? Men han kan ha tagit sig en ordentlig bläcka eller vara på vintersemester! Eller har Ulma onlinesupport?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Eldvin »

Jo då,de går att ställa ner effekten, Tändelementen ser lite annorlunda ut,typ som i en hårtork.Men vad jag förstår så borde det väll räcka med att skicka in annalys på rökgaserna?? Måste ju finnas nån som har ett instrument å låna ut,en baxi?? plc styrd med knappar i stället för skruvpottar som ska ärja ihop.De jag e skepptisk till är att köpa begangnade prylar som man inte har nån koll på.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Torsten »

Håller med dig att begagnat har sina nackdelar. Värst är de brännare där man måste uppgradera hit och dit bara för att få eländet att fungera någorlunda.
Skulle själv inskränka mig till Roslagsbrännare av nyare typ med ställbar hysteres, Iwabo Villa S1 eller Viking B16 om jag köpte begagnat. Ser plåtdelarna friska ut och fungerar fläkt och styrning som det ska så är det ändå bara en tredjedel av nypriset.

Som jag antog har Ulma kopierat också tändsystemet från Green Energy brännaren. Hela designen på kåpan och askskrapan har man tidigare kopierat. Det är alltså en tändning av typ Bosch värmepistol som jag tror finns också på Sverigebrännaren och Blueflame.
Får inte ihop det här med att Ulma säljer helt vanliga tändelement. :scratch:
http://www.blocket.se/alvsborg/Tandelem ... ?ca=11&w=3

Hur finjusterar man varvet på fläkten? I användarmanualen finns bara hel- och halvfart.
Finns det hemliga ESC koder så att installatörer kan gå in i PLC:n bakvägen och ändra fläktvarvet?
Är det fuskreglering av typ 230V fläkt med dimmer eller riktig tachostyrd hastighetsreglering på fläkten?
Vad kostar ett nytt brännarrör?

Många frågetecken att räta ut för rörbrännarens rojsrojs. :)

Men varför ska man elda små träbitar i ett rör? I en buktig yta blir värmespänningarna ett stort problem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Vednisse »

Det är mest skrot man kan hitta begagnat i nuläget och priserna är tokhöga. Nytt är ju inte heller billigt i dagsläget, ännu mindre om man måste ha installatör för att få garanti.

Såg ett erbjudande på PX22, din gamla brännare lämnas i inbyte, du får ingen ny skruv 20500kr..som hittat :roll: http://www.blocket.se/kalmar/Kampanj__P ... a=23_4&w=3

Innerrör till Ulman kostar 2800kr om ingen tillverkar pirat billigare.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av Vednisse »

Angående Ulman så är det startdosen som bestämmer effektläget/fläkten om jag minns rätt.
En sak jag inte förstår med modellen med tryckluftsrensning är att det står att man inte får korta medföljande tryckluftsslang för det försämrar rengörningen? Två slangar ger dubbel effekt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar