CTC från 1972

Skriv svar
Bösen
Gallringsobjekt

CTC från 1972

Inlägg av Bösen »

hejsan!

Vi va och tittade på ett hus idag. I det huset fanns en CTC olja/ved-panna från -72. Ägarna har bara eldat med olja!
Vid ett eventuellt köp så hade jag tänkt att montera en pelletsbrännare!
jag funderar då att köpa en brännare till den befintliga pannan. Är det idiotiskt??, borde jag byta ut den mot något nyare???
Om det är ok att montera brännare i den befintliga, vad finns det då för alternativ när det gäller brännare att välja mellan??? (gärna priser också)

Tacksam för svar
snillet
Pannrumstomte!

ganska vanligt...

Inlägg av snillet »

Det är ganska vanligt med CTC pannor 8) ... särskilt runt dessa årtal.

Många här på forumet som har brännare i de olika modellerna, om du bara tar reda på modellnumret på den så finns säkert någon som har erfarenhet.

Troligt är väl att det är någon av dessa: 171 / 263 / 264 / 265 / 266
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

HEj !

Det finns ett antal olika CTC så det vore bra om du kunde ge beteckningen också. Om det är idiotisk eller ej vet jag inte men jag hade tänkt sätta in en brännare i min CTC220 olja/vedpanna från -67. Den har 200 liter i pannan plus en VVförråd med 100 liter till.

Jag pratade med några säljare på villamässan i helgen om detta. De flesta tyckte att man inte slänger ut en CTC i första taget. Den kan gå sönder imorgon eller hålla lika länge som en ny. Det viktiga är att du har stategin klart för dig när det väl är dax (när vattnet går).

För min del kan jag tänka mig en arbetsbesparande lösning med mycket askutrymme och enkel sotning. KMP har en ny variant som sotar med tryckluftsstötar efter varje bränncykel (inbyggd kolvkompressor). Janfire har en spaksotad typ och VedoSols Combifire är väl originalet som Janfire modifierat lite. Thermias panna skall väl inte heller vara så underhållskrävande.

Tänk en helhetslösning även om du bara köper brännare i första läget.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
slagis
Prima virke
Kontakt:

CTC 1957 Typ 252

Inlägg av slagis »

Hej jag har en ctc 1957 typ 252 med en Biona brännare det fungerar jätte bra den har lite utryme för aska annars inga problem .. länge leve min ctc. :D
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Din panna fyller alltså snart 50 år :shock: Det måste vara ganska ovanligt eller finns det flera exempel? (Funderar över hur länge min 1967:a kan hålla.)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

Stugsittaren skrev:Din panna fyller alltså snart 50 år :shock: Det måste vara ganska ovanligt eller finns det flera exempel? (Funderar över hur länge min 1967:a kan hålla.)
Bode väl vara snart 40 om jag inte räknar fel, men 40 är ju nästan 50 så :)

Kastade ut min CTC från 1963 i våras. Det var inget fel på den, men det var lika bra att skaffa nytt tyckte jag.
- - -
Nibe Pellux som huserar en Bequem 15D.
Grimscar
Prima virke

Inlägg av Grimscar »

CTC-pannorna verkar vara väldigt hållbara. Många som har gamla CTC-pannor kvar.

Min är från 1969 och mycket välskött. Den kan säkert hålla länge till, eller så rasar den imorgon.

Men det är ju det där med verkningsgraden också. Om det nya förslaget med bidrag vid konvertering inkluderar panna också så är det nog läge att slå till. Ett gyllene tillfälle helt enkelt.
Skriv svar