Vad skall jag satsa på?

Skriv svar
MagnusH
Frö

Vad skall jag satsa på?

Inlägg av MagnusH »

Jag har idag en CTC 265K från 1966, den är ej använd på 15 år. Shunten har fastnat, det kan man fixa, men annars är den nog OK. En elpanna från 1984 jobbar för hög lön än så länge. Skall jag köpa en pelletsbrännare och montera i den gamla pannan eller skall jag byta panna också? Jag har begärt offerter från Janfire, Thermia, Ecotec och Värmebaronen. Vilken brännare är bäst i längden, med ny eller gammal panna? Övermatning eller undermatning?
johansjostrand
Lärjunge!

Re: Vad skall jag satsa på?

Inlägg av johansjostrand »

MagnusH skrev:Jag har idag en CTC 265K från 1966
Jag vet inte hur mycket ett så långt stillestånd sliter på en panna. Men håller den bara tätt så fungerar den säkert. Har för mig att den panntypen finns med upprepade gånger på forumet, så det är nog inte ovanligt att elda pellets i den.. Jag sitter själv i båten brevid och velar mellan att byta panna eller ej. Har inte fått köpeskillingen på det "nya" huset bekräftad än, så det hänger på det om pannan skall bytas eller ej. Men nya prylar är ju alltid roliga prylar som bekant. Har själv en förkärlek till Thermias podukter, men de fyra fabrikaten du räknade upp ligger väl alla i täten...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
manin
Pannrumstomte!

Re: Vad skall jag satsa på?

Inlägg av manin »

MagnusH skrev: Jag har begärt offerter från Janfire, Thermia, Ecotec och Värmebaronen. Vilken brännare är bäst i längden, med ny eller gammal panna? Övermatning eller undermatning?
Jaha, om du skall bara ha ny brännare så är de bra.
Och tänker du skaffa ny panna så ta bort Värmebaronens panna för gott för mig, Men hallå Vikingbio är inte fel fast den gör sig toppen och kan passa flesta nya pannor.

Värmebaronens panna är det du fundera på heter Comet? då gör man uraska varje vecka jämföra med t.ex som Janfire- eller Thermia panna behöver bara uraska några gång under 12 månader.
Det är vad jag har i min tanke.

Gärna läsrutt fördjupa här på forum, och använda sök så säker har du massor av att läsa om positiv och negativ finnas.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Satt i samma sitts hade en gammal panna men jag bestämde mig för att skicka den.

Vart en ny panna istället ångrar inte det beslutet men det är ju som sagts tidigare här på forumet en fråga för plånbok/latmasken svårt att ta hem den investeringen, men man slipper ju bo i pannrummet och så håller ju förhoppningsvis grejorna längre än vad en gammal panna skulle göra 8)
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar