Ryker in som tusan Bequem 20D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
lasse69
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 01 feb, 2010 21:01
Ort: Tidaholm

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av lasse69 »

jag har noterat att jag har en rökgas temperatur på ca 75 grader. Jag har även noterat att det ryker in som mest när brännaren startar från glödhållningsläge, eller i sin startfas då den bygger upp glödbädden, då ryker det in kraftigt tills den fyllt på internförrådet 2 gånger, efter det syns det bara som en liten tunn strimma med rök. vilken effekt jag kör på vet jag inte riktigt nu, men jag tror att fläkten står på 56% och matningarna är på ca 50% Jag kör båda lägena på samma effekt, alltså inte en hög och en låg effekt. Ang. gångjärnet som sitter som backspärr förekommer det ibland att tandhjulet står med en tand precis under blecket, men det har aldrig gått baklänges de gånger jag stått och tittat på. Det har blivit ett antal gånger nu :lol:
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av Becker »

Gångjärnet SKA alltid lägga sig bakom. Så om det är som du beskriver att blecket ibland ställer sig på en tand. Så måste du justera gångjärnet lite, annars riskerar du stopp och haveri. Det är ju bara att lossa på bulten som håller gångjärnet, och dra det lite bakåt.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av M.Lindskog »

Ang. gångjärnet så har jag precis som lasse69 noterat på min att drivningen ibland stannar precis när en tand på "kaststjärnan" är på väg att lyfta upp gångjärnsblecket. Jag ser ärligt talat inte hur det skulle hjälpa att justera gångjärnet? Precis samma fenomen kan ju inträffa ändå, det är ju drivhjulets intervall (= beror av matnings%) som avgör detta.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av Becker »

Ok jag var lite otydlig :?
Varje gång hjulet med piggar har puttat fram kaststjärnan så ska gångjärnet lägga sig på plats. Men om matningen stannar innan piggen har puttat färdigt så kan ju inte gångjärnet lägga sig på plats.

Så varje gång piggen har puttat färdigt så ska gångjärnet spärra kaststjärnan. Tydligare så? :?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
lasse69
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 01 feb, 2010 21:01
Ort: Tidaholm

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av lasse69 »

då skulle jag vilja säga att i så fall 'r mitt bleck rätt justerat.
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av André »

lasse69 skrev:jag har noterat att jag har en rökgas temperatur på ca 75 grader. Jag har även noterat att det ryker in som mest när brännaren startar från glödhållningsläge, eller i sin startfas då den bygger upp glödbädden, då ryker det in kraftigt tills den fyllt på internförrådet 2 gånger, efter det syns det bara som en liten tunn strimma med rök. vilken effekt jag kör på vet jag inte riktigt nu, men jag tror att fläkten står på 56% och matningarna är på ca 50% Jag kör båda lägena på samma effekt, alltså inte en hög och en låg effekt.
Det va låg rökgastemp (kanske för låg) vilket beror på att du förmodligen kör brännaren på typ 10-11 kW men du borde köra den med iaf 20 kW inmatad effekt till den pannan..
Med 20 kW så ska brännaren förbruka 695 gram pellets/10 min o fläkt 52/53% o då bör matningen vara på 90% el möjligen mer då kommer du få upp rökgastempen något samt få bättre verkningsgrad på pannan..
Så ta hushållsvåg o håll internförrådet fyllt från vågen under 10 min..
Du kör pellets mot acktanken?
Då har du väl även driftstempraturgivaren på tanken?
Bara brännarens överhettningsskyd på pannan?
Du kör väl även med tankdiff?
Öppnar dragluckan nått då brännaren går? Du får iof sämre drag med brännaren på låg effekt o kallare rökgaser så bara därför bör du öka effekten..

Helt riktigt så är det störst problem med inrykning vid uppstart om slussvingarna är slut

Vi har lika system utom pannan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lasse69
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 01 feb, 2010 21:01
Ort: Tidaholm

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av lasse69 »

Nu hade jag en kille från en kamin firma här i fredags som tog upp ett hål i skorstenen då han misstänkte att anslutningsröret från pannan gick för långt in i rökröret och därav gav ett stort motstånd i rökkanalen.
så var det nu inte!! det gick precis in i rökröret som det skulle, så nu har jag i alla fall fått en sotlucka i skorstenen. vi testade draget i skorstenen med en sida ur lokaltidningen som sattes i brand, pappret sa tjoof och begav sig upp i rökkanalen, sedan testade vi samma procedur (med en annan sida ur nämnda lokalblaska) innanför pannvägen i anslutningsröret, tjiif och pappret drogs sakta in i rökröret, detta var då ca 40 cm från det första stället vi eldade på. När vi sedan bilat bort all keramik ur pannan testade vi att elda upp en tredje sida i nedre luckan i pannan, där var draget så dåligt att det rök framåt ?? killen från kamin firman hade aldrig varit med om nått liknande, -pannan är ju helt ren var f-n bromsar den?? pannan har en rak kanal ca en meter längst ner i botten, sedan är det 90° upp genom 6st tuber som var ny dragna (rena)och sen är det nämnda 40cm till skorstenen i samma riktning som kanalen i botten av pannan. vi kollade med Aritherm och med Baxi och båda sa att det nog behövdes en dragfläkt uppe i skorsten och en styrning inkl fläkt ligger på ca 5000:- Är det nån som råkat ut för nått liknande? eller som har nån bättre idé än vad dessa kommit fram till?

Tacksam för alla förslag, jag kör just nu med en gammal fläkt som jag styr med max termostaten från pannan men den går onödigt länge i alla fall som det är nu....
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av André »

Märkligt :?
Visst är det denna panna du har? http://www.baxi.se/includes/show_image2 ... Fcut%2Ejpg

Vet ju att det är svårt med vissa vedpannor som har sugande fläkt men om det är pannan jag länkat till du har så är ju den mindre bökig än min panna, Där ska röken gå ner o sedan upp i bakkant på pannan ca 1 meter o sedan 50-60 till framkanten o sedan vända o bak igen för att gå upp till rökröret (60 cm) o ut i skorsten.. Har dragbegränsaren på 15 pa..

Du verkar ju ha bra drag i skorsten så jag tycker det är väldigt konstigt att de inte fungerar :?
En biomatic 20 har ju krångligare rökväg än din, Först ska röken iof rakt upp från brännaren via ovala kanalen o sedan ner till asklådan via 4 tuber o sedan upp igen o ut genom skorsten.. Är ju bara upp o ut genom rökröret för dej...

JO kom på en sak, Visst har du stängt/pluggat luftintaget från pannfläkten där pannan tar in luft vid vedeldning?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lasse69
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 01 feb, 2010 21:01
Ort: Tidaholm

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av lasse69 »

Hej
Nej?? jag har inte pluggat igen nånting, jag har bara försökt att öppna upp allt!
jag är osäker på var det är? kan du kolla på bilden igen och kanske markera med en ring eller nått? när pannans fläkt är i gång så kommer det luft ut ur de övre hörnen i övre luckan, den man kastar in veden igenom. kan det vara där ni menar?

Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av André »

All luft ska gå via brännaren till förbränningen så alla luckor mm ska va helt täta, Lättast borde väl vara att plocka bort pannfläkten o sedan plugga igen hålet/luftkanalen in i pannan med tex silvertejp el vanlig isolering (mineralull)
Verkar komma in på flera ställen i pannan så då är det vad jag skulle göra iaf..

Bara rökvägarna/spjäll som ska vara öppna, Har du öppet via pannfläkten så luften kommer in där istället för genom brännaren går det aldrig få bra förbränning
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lasse69
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 01 feb, 2010 21:01
Ort: Tidaholm

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av lasse69 »

Tack André !
jag ska kolla det(och fixa) med att täppa till inluften från fläktanslutningen.

köpte mig en sån där fläkt från aritherm, kostade 4900:- inhåller en 48v fläkt monterad på en rostfri plåt under en 3 liters degbunke! det är dagens sanning. funkar men det känns billigt. Det ingår även en bockad plåt, på vilken man har monterat ett tidsrelä, en varvtalsregulator, och en skyddstransformator på. vilket skämt det hjälpte inte ett smack. tror ta mig tusan att det ryker in mer med den än utan.

Är det nån som vet om man kan strunta i att använda skyddtrafon och 48v fläkten, och koppla direkt till 230v fläkt?? alternativt om nån vet om de har nån fläkt med bättre kapacitet?

Behöver fläkten tätas mot skorstenen? Den gamla 230fläkten som satt innan hade en isolerings skiva mellan sig och skorstenen, den var sedan även lite mer kapslad med 2 eller tre utblås runt om. Den nya fläkten står liksom på skruvarna och är ca 1,5 - 2 cm i luften över skorstenen och helt okapslad. Det vill säga att fläktvingarna sitter 4-5cm ovan det plan som skall ansluta mot skorstenen, och har inga sidor alls, så den rök som den ska suga upp ur skorstenen kan ryka åt alla håll runt om.

jag skriver som en kratta det vet jag, men jag hoppas att nån fattar vad jag försöker säga, nu ska jag dricka några Öl och sedan kanske jag testar i pannrummet i morgon igen.

Lasse69
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Skriv svar