Vad är rätt sottal??

Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Vad är rätt sottal??

Inlägg av vatsug »

Har nu skaffat en sottalsmätare , och undrar vad är rätt sottal egentligen ?? Fick brännaren injusterad med analysmätare för ca 1 vecka sen , har ju haft problem med sotande panna, se (Sotande Ecoflex ) i annan tråd. Brännaren justerades in med luftöverskott, dvs O2 11 % och CO2 9,7 %. Kikade under sotluckan och den var vit under, så nu verkar den inte sota längre. Tog 4 st sotprov , med jämna mellanrum under en eldningscykel och hamnade på sottal 2-3 , dvs 1 st sottal 2 och 3st sottal 3 . Ökade därefter matningen 1 % , tog 4 st nya sotprov och hamnade på 1 st sottal 3 och 3st sottal 4 . Så vad är rätt sottal ??
Eftersom jag låg på sottal 2-3 med kraftigt luftöverskott , borde sottal 4 kännas mer rimligt, eller vad tycker ni andra ??
mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Taxen
Pannrumstomte!

Re: Vad är rätt sottal??

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Vad får man hosta upp för en sån sottalsmätare...? :bounce:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Va hade du för co då?? 9,7 va lite väl magert.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Du skall satsa på 0-2. Sot är ju oförbränt material och det vill man inte ha. Innerhåller ju också energi. Kör själv med ca 1.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Sottalsmätaren kostade 1612:- på comfort-control. Tänkte jag skulle börja med den , kanske blir det en CO2-Analyssats lite senare. Efter som jag kör med luftöverskott, tycker man väl att sottalet skulle bli lägre , eller tänker jag fel ??
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag kollade på Janfire´s installationshandledning och de anger också sottal 0-2 och det har visat sig vara bra erfarenhetsmässigt också. Kan du titta in via din dragbegränsare och lysa med en ficklampa, så skall färgen på askan vara ljust grå, då ligger du rätt. Sätt in en stålpinne tex skruv i hålet du drar ut rök genom och låt den sitta ett dygn. Dra lätt med fingrarna över pinnen och då skall du se att det ligger ett minimalt lager sot på pinnen. Min erfarenhet av sottal 4 är att det är alldeles för mycket sot i röken. Jag försöker att komma ner i sottal 1. Jag tycker det är en bra metod enkel och känns tillförlitlig. CO2-mätning med vätska kändes inte tillförlitlig. Man skall ju kunna upprepa mätningarna och få samma värde och det får jag med sottalpumpen. Gäller bara att vara mitt i rökröret och på samma ställe varje gång. Ett stopp på mätproben är bra.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Jo, jag har ju min rökgastermometer i hålet , och brukar göra exakt likadant , kolla den efter ca 2 säckar, och stryka av den mot fingret. Ligger nu på sottal 2-3. Men som sagt, jag tycker att sottalet borde vara nästan 0 om man ligger på luftöverskott som jag skrev i tråden. Vägde även pelletsen : 1 liter = 704g , har för mej att normalvikten är 675g . Kollade även matn m hushållsvåg = 518g / 10 min , med matn 62%.
Mvh Vatsug
ps Askan är ljus och fin i asklådan.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Sottalet bör vara max 2, men är inte helt säker på att det är sådär tillförlitligt med pellets om man vill ha helt optimal förbränning, då är rökgasanalys med alla parametrar som krävs.
Vad kör du med för pellets?
Har själv haft en laddning skum pellets, sotade dock inte. Pannan såg helt normal ut i tuber och på väggar, men askan såg konstig ut vad man hade för luftöverskott...kornig och grynig.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Jag har Neova , som jag har kört med i flera år. För några år sen hade jag lite problem , med lite spån i några säckar. Men senaste åren har den varit utmärkt, ända till sista sändnigen. Se ( sotande Ecoflex) i CTC- tråd. Har även ringt Neova , dom skulle kolla upp o återkomma.Få se om dom gör det.
Hälsn Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skriv svar