Albinpannan trio 330 + Ecotec a4
Re: Albinpannan trio 330 + Ecotec a4
Hellu,
På chippet står det ofta om det är en 20graders version, märkning typ "v6.2 20" står det bara ver nr är det troligtvis ett vanligt 12graders chipp, och ja du har uppfattat det rätt mellan start och stopp är det 12 resp 20 grader.
Dragavbrottet gör att du får ett jämt fint drag i skorstenen som gör att du kan ställa in brännaren samt att skorstenen torkar om du ev har kondensproblem.
Ok jag förstår skälet till acctanken inte lönt att kosta på en gammelpanna för mycket arbete om man inte gör det själv....
Jag skulle kostat på en acctanksstyrning alternativt en beggad TVA tappvattenautomat lite beroende på hur mycket värme som läcker från tanken, främst då sommartid och om du har elpatron i tanken.
Detta lite beroende på hur du tänkt göra sommarmånaderna, själv eldar jag just nu året runt men vissa kör el för varmvatten sommartid.
/Peter
På chippet står det ofta om det är en 20graders version, märkning typ "v6.2 20" står det bara ver nr är det troligtvis ett vanligt 12graders chipp, och ja du har uppfattat det rätt mellan start och stopp är det 12 resp 20 grader.
Dragavbrottet gör att du får ett jämt fint drag i skorstenen som gör att du kan ställa in brännaren samt att skorstenen torkar om du ev har kondensproblem.
Ok jag förstår skälet till acctanken inte lönt att kosta på en gammelpanna för mycket arbete om man inte gör det själv....
Jag skulle kostat på en acctanksstyrning alternativt en beggad TVA tappvattenautomat lite beroende på hur mycket värme som läcker från tanken, främst då sommartid och om du har elpatron i tanken.
Detta lite beroende på hur du tänkt göra sommarmånaderna, själv eldar jag just nu året runt men vissa kör el för varmvatten sommartid.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Då ska jag försöka göra ett ryck med dragbrottsventilen, vill som sagt inte kosta på pannan för mycket då jag räknar med att byta panna till sommaren. Fick tag på en telluspanna som bara gått i 6 år tillsammans med pelletsbrännaren för en bra peng. Så därför vill jag bara ha igång det nu så jag slipper köra med el och testa hur pellets funkar.
Ska kontakta Olle45 om råd.
Ska kontakta Olle45 om råd.
Ecotec A4 brännare monterad i en Telluspanna F8D, påkopplad mot en ackumulatortank 500l laddas med laddomat 21-60, varmvattenberedare i tanken.
Dragregulator monterad i skorstenen.
Å alltihop sitter i en taskigt isolerad funkisvilla från -46

Dragbegränsaren måste du ha till nya panna med! Så den behåller du då gamla pannan får sin slutliga vila.Halvfarten på brännarn skapar bara besvär.Ställ in en bra effekt å kör på! Sitter inga retardrar i din panna.Endast en kanal från pellets sidan till vedsidan å upp å ut! Vid spjället ,där dragbegrännsaren från Olle ska sitta.
Hej alla
Info i ämnet dragbegränsare
Läser och ser att det saknas kunskaper om vad dragbegränsare gör för nytta i en vämeanläggning!!
Dragbegränsare hjälper pannan att leva ett lungt liv.
Utan dragbegränsare är inställningen av pellets brännaren nära värdelös!!
Förklaringen är att ökat okontrollerat drag ger högre förbrännings temperatur än önskat
denna högre temperatur kortar livs längden på de delar som berörs av hög temperatur
1 / tänd element
2 / flamvakt
3 / övriga delar där pelletsen förbränns / förgasas
4 / skorstenen tjuvar mer värme än nödvändigt = lägre pann och förbrännings verkningsgrad
--------------
Vanligt är att skorstenens storlek höjd och area bestämmer vilken storlek av dragbegränsare som ska användas + pannans max effekt i kW.
Finns redan en fungerande dragbegränsare i rätt storlek så finns ingen anledning till att investera i en ny dragbegränsare vid pannbyte!!
Jag finns till allas hjälp när frågor uppstå i ämnet dragbegränsning.
Info i ämnet dragbegränsare
Läser och ser att det saknas kunskaper om vad dragbegränsare gör för nytta i en vämeanläggning!!
Dragbegränsare hjälper pannan att leva ett lungt liv.
Utan dragbegränsare är inställningen av pellets brännaren nära värdelös!!
Förklaringen är att ökat okontrollerat drag ger högre förbrännings temperatur än önskat
denna högre temperatur kortar livs längden på de delar som berörs av hög temperatur
1 / tänd element
2 / flamvakt
3 / övriga delar där pelletsen förbränns / förgasas
4 / skorstenen tjuvar mer värme än nödvändigt = lägre pann och förbrännings verkningsgrad
--------------
Vanligt är att skorstenens storlek höjd och area bestämmer vilken storlek av dragbegränsare som ska användas + pannans max effekt i kW.
Finns redan en fungerande dragbegränsare i rätt storlek så finns ingen anledning till att investera i en ny dragbegränsare vid pannbyte!!
Jag finns till allas hjälp när frågor uppstå i ämnet dragbegränsning.
Tillverkar rökgasutrustning
Nu har saker och ting börjat ramla på plats, i eftermiddag ska jag hämta hem dragbegränsaren och montera den sen är jag nog på banan med att starta upp anläggningen.
Så nu ett par sista minuten frågor.
Det där chipet som skulle vara version 6.2 , jag tror mig ha lokaliserat det men jag lyckas inte utläsa vilken version det är. Det står PX21 2V73, är det version 2 då eller är det version 7.3
Så nu är det då snart dags för intrimmning av systemet, vilken effekt ska jag köra på för att få det hela optimalt oljepannan var på 15-30 kW och de är ju där pelletsanläggningen sitter.
Och hur gör man smidigast för att räkna ut effekten och trimma in anläggningen.
Alla tips mottages gärna.
Mvh Gustav
Så nu ett par sista minuten frågor.
Det där chipet som skulle vara version 6.2 , jag tror mig ha lokaliserat det men jag lyckas inte utläsa vilken version det är. Det står PX21 2V73, är det version 2 då eller är det version 7.3
Så nu är det då snart dags för intrimmning av systemet, vilken effekt ska jag köra på för att få det hela optimalt oljepannan var på 15-30 kW och de är ju där pelletsanläggningen sitter.
Och hur gör man smidigast för att räkna ut effekten och trimma in anläggningen.
Alla tips mottages gärna.
Mvh Gustav
Ecotec A4 brännare monterad i en Telluspanna F8D, påkopplad mot en ackumulatortank 500l laddas med laddomat 21-60, varmvattenberedare i tanken.

6.2 eller nyare sas det visst Och du har den senaste processorn...7.3
Börja med att ställa fläkten på en 175-180 V i driftfas...Sen ett halv varv på skruven i driftfas Sen finjustera pellematningen efter skorstens röken...
Kurres
effektuträkning nedan
Se till att ha pellets för handmatning av brännare under mätningen.
1. Ta bort matningsslangen från brännaren och mata för hand så att brännaren håller sig brinnande.
2. Låt skruven mata i en påse under 6 min drift. Starta tiden vid början av en matning.
3. Sätt tillbaka matningen på brännaren.
4. Väg sedan pelletsen på en digital våg eller bra hushållsvåg.
5. Uträkning av effekten.
Tag vikten ( under 6 min ) gånger 10 ( matningsvikt under 1 timma ).
Den vikten gånger 4.8 blir effekten i kW.
I min panna räknat i huvudet. 0.240 KG ( 6 min ) X 10 = 2.4 Kg / tim.
2.4 X 10 / 2 (2.4 X 5 ) är 12 minska lite för skillnaden mellan 5 och 4.8 blir ca 11.5 kW.
Obs!
Men mät upp en 0.300 kg istället så hamnar du så gott som perfa..på en 14.4 kW
räcker till dusch och allehanda hyss..
Mvh

Börja med att ställa fläkten på en 175-180 V i driftfas...Sen ett halv varv på skruven i driftfas Sen finjustera pellematningen efter skorstens röken...
Kurres

Se till att ha pellets för handmatning av brännare under mätningen.
1. Ta bort matningsslangen från brännaren och mata för hand så att brännaren håller sig brinnande.
2. Låt skruven mata i en påse under 6 min drift. Starta tiden vid början av en matning.
3. Sätt tillbaka matningen på brännaren.
4. Väg sedan pelletsen på en digital våg eller bra hushållsvåg.
5. Uträkning av effekten.
Tag vikten ( under 6 min ) gånger 10 ( matningsvikt under 1 timma ).
Den vikten gånger 4.8 blir effekten i kW.
I min panna räknat i huvudet. 0.240 KG ( 6 min ) X 10 = 2.4 Kg / tim.
2.4 X 10 / 2 (2.4 X 5 ) är 12 minska lite för skillnaden mellan 5 och 4.8 blir ca 11.5 kW.
Obs!
Men mät upp en 0.300 kg istället så hamnar du så gott som perfa..på en 14.4 kW
räcker till dusch och allehanda hyss..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Låt mig gissa,Att din panna kräver ca 15 kw,Å skruven är ställd i ca 43gr, Så borde skruven snurra i ca2,3 2,5 sekunder .En låga som sticker ut ca 20-30 cm med en ljusgul nyans.Inte 10 cm svets!! Å inte 40 cm gulröd flagg!
Hej igen!
Nu ska jag hem och braka igång fyrverkeriet, ska bara koppla in överhettningsskyddet först. Har Funderat lite på dess placering på utgående rör till acctank och funderar på om jag istället ska trycka in den i samma dykrör som tempgivaren till pelletsbrännaren. Är det okej att göra så? Blir mindre sladd att hålla reda på då nämligen?
Mvh Gustav
Nu ska jag hem och braka igång fyrverkeriet, ska bara koppla in överhettningsskyddet först. Har Funderat lite på dess placering på utgående rör till acctank och funderar på om jag istället ska trycka in den i samma dykrör som tempgivaren till pelletsbrännaren. Är det okej att göra så? Blir mindre sladd att hålla reda på då nämligen?
Mvh Gustav

Det är helt ok att låta flera givare dela på ett dykrör. Det enda man behöver tänka på är att de får plats, dvs kommer in till botten/änden på dykröret. Använd gärna lite värmeledande pasta på givarna också så reagerar de snabbare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tack då vet jag. Nu får vi hoppas att allt funkar som det ska och inte krabbar för mycket.
// Gustav
// Gustav