Nybliven husägare och förvirrad pelletseldare

ratex
Späd planta

Nybliven husägare och förvirrad pelletseldare

Inlägg av ratex »

Hej!

Nu har vi haft vårt hus i två veckor, och jag börjar få tid att klura på uppvärmningen, vilket visade sig bli mer huvudbry än jag föreställt mig.

Vi har en Alpha Combi-panna som enligt uppgifter ska vara sen nittiotalare. Till denna har vi en Viking Bio-brännare. Den gamla ägaren av huset gav mig en snabb introduktion, men då han är den sorgfria typen utan ekonomiska funderingar så var introduktionen jag fick ytterst snabb med fokus på hur man precis får systemet att snurra.

Mitt problem nu är att jag trots ambitiösa försök att lära mig hur det för mig nya systemet är tänkt att fungera känner mig ytterst osäker, och detta i kombination med att jag tycker det går för mycket pellets besvärar mig något oerhört.

Jag har räknat ut att jag sedan i söndags snittat ca 33kg/dygn i ett 1½-planshus om 120kvm boyta+källare etc. Detta då temperaturen hållt sig med marginal över nollan och det varit helt vindstilla. Varmvatten går ytterst lite. Vi håller 19-20 grader på botten- och övervåningen samt 16-17 i källaren. Jämför jag med vänner med likartade hus i närområdet så är det nästan dubbla förbrukningen under samma period.

I ett försök att göra något åt saken så öppnade jag upp den övre luckan i pannan och rensade även den från aska, vilket ingen verkar ha gjort förut då den var fullständigt packad med aska. Det ramlade även ner lite tretumsspik och så vilket stärker min teori då ingen eldat ved i den pannan på många år. Detta gjorde att panntemperatur plötsligt nådde upp till angiven temperatur (75 grader) vilket den inte gjort innan. Dessvärre visar nya mätningar att detta inte gjort ett dyft för att minska förbrukningen.

Så, för att komma till en konkret fråga, vad kan jag göra ytterligare själv för att få ner förbrukningen. Temperaturen på värmeslingan är manuellt shuntad till 45 grader, spakarna på pannan (direkt/effektspjäll?) står som dem står, då jag inte har någon aning om vad de gör. Drag/lufttillförsel etc, kan det ställa till det för mig? Brännarröret är slut, men rostern är fin, påverkar det effektivitet nämnvärt kanske?

Tusen tack på förhand till den som tar sig tid att spekulera lite åt mig...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Nybliven husägare och förvirrad pelletseldare

Inlägg av Icecap »

Att rostret är bra är väl OK men att brännarröret är trasigt skulle jag tro var ett problem. Jag känner inte brännaren så jag vill inte vara allt för specifik.

Ett standard problem med brännar-rör/-koppar som eldas sönder är luftöverskott, något som ger låg effektivitet och äter stål. Så det kan vara en bra idé att skaffa ett nytt brännarrör och sedan justera brännaren korrekt. 33kg/dygn är i överkanten enl. min erfarenhet men det beror såklart på hur isolerat osv.

De 3 kallaste månader på året slukar ung. 50-55% av hela årets pelletsförbrukning, fuktigt väder slukar mycket!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Direktspjället rakt ut i skorstenen ska vara stängt och alla spjäll och luckor på pannans framsida ska vara stängda och tätade.
Börja med att sota ur pannan i alla skrymslen. Titta i Värmebaronen tråden och försök bygla om brännaren så att den kör bara på lågeffekt. Då blir det en någorlunda mänsklig uppgift att sedan ställa in en bra förbränning.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

En länk till manualen för din panna. http://www.nibeonline.com/pdf/411086-6.pdf
Viktigt att spjällen står rätt och att dragregulatorn är losskopplad från vedluckan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Till alla som misstänker för hög förbrukning. Tänk på fysikreglen "energi kan inte försvinna, bara övergå i andra energier". Leta vart energin tar vägen. Tex hög rökgas temperatur. I askan kan finnas energi kvar, om det förbränner dåligt mfl.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och med ett kännbart luftöverskott kommer rökgasen att kylas ner innan den gör nytta...
Är inte PK!
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Jag brukar köra konceptet;
Justera bränslemängden till ung den effekt jag vill ha.
Justera fläkten till bra förbränning på denna effekt.

Löpande vid pelletsbyte justerar jag bara matningen, fläkten rör jag inte.

Jag tror att TS kör luftöverskott, dvs han kyler rökgaserna innan han får nytta av värmen och brännarröret fräts sönder.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag har en likadan panna som din.
Den är ju inget under av effektivitet, men jag ligger på ca. 25kg/dygn när det är 0-gradigt ute, det i ett tvåvånings 40-tals hus på 140kvm (+70kvm källare värmt till 17grader) med rätt taskig isolering (dock nya fönster) och fru+2 som älskar att duscha :-)

Har du sotat ur den ordentligt?

Jag brukar helt ta loss den övre spjälluckan och dra ut direkt/effektspjäll och borsta rent dem.
Sen gör jag rent inne i konvektionsdelen (där spjället sitter)med borste och suger sen upp det
sot som blir.

Jag tar loss brännaren (sitter i oljebrännardelen) och borstar ur samt suger upp sotet här också.
Har jag gott om tid och känner för det så borstar jag även ur väggar/tak i ved-delen.

Jag kör med båda spjällen helt inskjutna och låter rökgaserna passera genom ved-delen.
Rökgastemp. ligger på en 140-150grader nysotad

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Min panna ser ut som din om man tar bort oljedelen. När det gäller effektspjäll (4 på bild sid 9 i länk ovan) skall den vara helt inskjuten för att få så lång väg som möjligt för rökgaserna och direktspjälet (5) skall vara utskjutet för att inte rökgaserna skall gena.
Hur det ser ut med spjäl mellan olje- och veddelen vet jag inte då min panna endast har veddelen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Där finns inget spjäll mellan olje och veddel, där är bara en kanal i mellan.
Mina erfarenheter av denna panna är att den inte är så värst kass att köra pellets i när det gäller verkningsgrad/effektivitet, det är väl askutrymmet som inte är det bästa i oljedelen.

Den är lättsotad och det tar ganska lång tid innan rökgastempen stiger nämnvärt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Icecap: Vart tar energin vägen vid "kännbart luftöverskott"? Jag tvivlar inte på att det är så. Men energin måste enl fysiklagen hamna någon stans.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En del av energin används till att värma upp överskottsluften helt enkelt.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Icecap: Blir det då mer luft som passerar rökröret, utan att höja rökgastempen?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Var det passerar beror till viss del på brännarens konstruktion men har man luftöverskott blir rökgastemperaturen innan den värmeupptagande ytan lägre = sämre effektivitet.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Lite som när jag glömmer att dra igen spjället på kaminen (när veden blivit grå)...veden förbrukas lite väl snabbt och kaminen endast fesljummen..istället för motsatsen en dallrande glödmassa med lång hållbarhet...kan vara dallrande i timmar,och kaminen brännande het :) 8)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar