Lättskött brännare(enkel att ha att göra med)

Skriv svar
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Lättskött brännare(enkel att ha att göra med)

Inlägg av Mr reco »

En fråga till alla er kunniga.
Ska byta brännare innom kort, vilken ska man välja?

Då jag är mycket på tjänsteresor hit och dit, måste den vara driftsäker.(frugan är inte direkt tekninsk)

Har en CTC 1100 ekonomi i källaren som brännaren ska sitta i.
Senast redigerad av Mr reco den tis 06 mar, 2012 12:05, redigerad totalt 2 gång.
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Lätt skött brännare

Inlägg av Icecap »

Själv resar jag bort från min brännare utan att ens bekymra mig men i stora drag fungerar ett antal ganska bra - om de installeras korrekt och sköts av en kunnig ibland.

Om du förväntar en nyckelfärdig lösning som blir installerat av säljaren kommer du nog att bli besviken, är du med på att göra (nästan) allt jobb med installationen själv och vet vad som behövs kommer chansen för stabil drift att öka en hel del!

Det svåra är att transportera pellets från förråd till brännare på ett stabilt sätt, har man lite avstånd mellan vill jag definitivt rekommendera en brännare med internt doseringsförråd, alternativt ett hembyggd doseringsförråd i omedelbar närhet av brännaren.

Så det viktiga i detta är: Hur händig är du?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Lätt skött brännare

Inlägg av Vednisse »

Det är ju som Icecap säger, det finns ett antal väldigt driftsäkra brännare. Men det gäller att de är rätt installerade och justerade, sen kan ju alltid delar gå i sönder oavsett. En fläkt eller ett tändelement ju lite av förbrukningsvaror som kan hålla i ett eller tio år.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Lätt skött brännare

Inlägg av Mr reco »

Icecap skrev:....Så det viktiga i detta är: Hur händig är du?
Lyckats med att få ihopp en Biona 2000 från grunden som gått klockrent i 5 år, med endast 2 avbrott på fem år(1 st tändelement, samt fläkten som gick hädan.)så lite kunnig är man allt.
bulkförråd är på g upp samt ett mindre mellanförråd.
Tyvär så gick den i graven idag då den har strulat väldigt mycket på en kort tid. blev utdömd av Biona teknikern som hopplöst fall.

Redigerat citering. Försök att minska citering när du använder det. Forumet blir både mer lättläst och överskådligt om vi försöker undvika citeringar (speciellt stora) så mycket som möjligt, dock inga citeringar under det inlägg som svaret avser (direktcitering). / Roli moderator
Senast redigerad av Mr reco den mån 05 mar, 2012 14:53, redigerad totalt 1 gånger.
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Lätt skött brännare

Inlägg av Mr reco »

Ni som har kört med janfire brännare vad säger ni, Funkar/funkar inte?
har läst en del och dom verkar ok.
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Lätt skött brännare

Inlägg av Jakob »

Kan du inte fixa tryckluft till KMPn?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Lätt skött brännare

Inlägg av Icecap »

Mr reco: jag har ju ett "lite speciellt" läge med min brännare iom. jag har utvecklat elektroniken och programmen enl. Janfires krav och specifikationer, alltså har jag en del möjligheter som vanligt dödliga inte har. Jag är inte speciellt bra på brännare men mikroprocessorer är jag en jäkel på ;-)

Min erfarenhet är att Janfire NH är en stabil brännare och just med min panna med ett "trångt" förbränningsrum med rimlig dålig plats för askan har jag många gångar kört upp till 1,8t pellets innan den gnäller och vill rensas. Jag känner mig ganska säker på att det som medger detta är att askskrapningen är just mekanisk och att när det börjar bli ganska fullt pressas den utrensade askan ihop med resten, något som nog är ganska svårt med tryckluftrensade brännare.

Men sedan behöver du inte tänja på gränsarna på samma sätt som jag gör ;-)

Jag rensade brännaren just i början (början av 2006) men efter ett par månader lät jag bli, det behövdes inte helt enkelt. Jag kollar oftast under flamriktaren och har väl skrapat bort lite skit vid kanske 10 tillfällen.

Den enda akilleshäl mitt system har är veckoförrådet och där ska jag fixa en lösning men det kräver pengar jag inte har just nu så jag spanar och planerar...

Så om man ger fläkt lite olja då och då och kan få till en stabil förrådslösning med en bra transport ser jag ingen problem i att åka bort i längre tid åt gången.

Sedan är den väl ingen lätt brännare och du vill ju tydligen ha en "lätt" brännare (den vägar ju sina kilo) men om du egenligen menar "lättskött" är det min erfarenhet att den är just det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Lätt skött brännare

Inlägg av lange02 »

Verkar väl som om Janfire NH och Bionordic B16 är riktigt driftsäkra. Funderar du på Ny brännare eller begagnad? Bionordic har ersatts av en lite modifierad modell som heter BioBjörn.
Köpte själv begagnad brännare. Kunde nog ha slagit till på en ny nu när jag ser det i efterhand.
Gammal och inte så genomtänkt teknik ger mera jobb.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Lätt skött brännare

Inlägg av kari »

Jag skulle vilja köpa janfire mody,men jag har so dåligt drag (5-7pa)att detär omöjligt.Till NH mody är det nästan omöjligt,om inte helt omöjligt, kopla draggasfläkt.Icecap kan du fixa modys program så att det kan lätt koplas till draggasfläkt.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Lättskött brännare

Inlägg av Icecap »

Såklart jag kan! Men jag varken vill eller får... och det finns inte speciellt många utgångar till övers heller (typ ingen).

Ett enkelt sätt är att sätta ett litet relä på den 24V som matar fläkten. Ett SSR (halvledarrelä) ville vara en bra idé och ett vanligt relä vill vara en mycket dålig idé!

När brännaren eldar kommer det att finnas 24V på fläkten (+ ett par signaler mer). Vissa tidiga mjukvaruversioner/parameter kommer att stänga av den spänning under pulsandet under uppstarten men jag tror att det ska vara ett minimalt problem, det kan justeras med inställningarna om det behövs.

Fläktspänningen får inte belastat speciellt mycket! Detta (och annat!) är anledningen till att jag rekommenderar ett SSR. Anslut inget annat än ett relä och använd inte spänningen till något annat!

Ett enkelt sätt kan vara att montera ett kontaktdon med 2 kontakter på brännaren och dra ut fläktspänningen. I den "andra ändan" av kontakten kopplas reläet till och saken är biff.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Lättskött brännare

Inlägg av kari »

Tack,såååå mycket.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Lättskött brännare(enkel att ha att göra med)

Inlägg av kay »

Har en Iwabo S1X brännare i en CTC1100 Ekonomi pann, som nu gått i ca 1,5 år nu utan ett enda driftsstopp. Det tycker jag är att lita på. Sotar ur nu på vinter ca 1 gång i månaden, men fyller på förrådet med ca 10 dagars intervall, har bara ett veckoförråd. Men hade det varit 3 gånger större så hade jag bara behövt gått ner i pannrummet 1 gång i månaden. Jag har ingen erfarenhet av någon annan brännare, men det finns säkert andra brännare på marknaden, som är mycket bättre än den jag har. Men jag är jätte nöjd med min Iwabo S1X. Skulle jag behöva köpa en ny brännare i dag, skulle i alla fall jag välja en likadan brännare i gen.
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar