Biotech.. Är den så effektiv tro

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Biotech.. Är den så effektiv tro

Inlägg av André »

Läste om den här http://www.nordic-bioenergy.se/
http://www.nordic-bioenergy.se/media/pd ... ktblad.pdf

Det står att årsmedelverkningsgraden är 94%.. :shock:

Ett måste är det då att köra med kondensfälla då 15 kW pannan har en rökgastemp vid max effekt på 81,6 grader o 53,9 vid dellast..

Därimot är den inte helt fri från rengöring som dom skriver.. Turbulatorn måste demonteras 1gång/år vid service/rengöring..

Den klarar 4 ton pellets mellan asktömmningarna = som janfire nh..
När jag pratade med dom i våras så sa dom att de skulle inte behövas tömmas aska om man hade 6,7 ton i års förbrukning som jag hade tidigare.. :?

Skulle ändå vilja höra från någon som har pannan om den är så effektiv som reklamen säger..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Sedan står det lite kryptiskt.

"Endast godkänd värmekrets med shunt får anslutas. En höjning av returtemperaturen är absolut nödvändig. returtemperaturen får ej understiga 55 grader C."

Min golvvärmeretur ligger oftast under 25 grader :roll:
Så som jag tolkar texten enligt ovan så måste den anslutas till acktank vilket inte framgår någonstans i anvisningarna (om jag inte har läst fel?).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jordtank. Det var inte så dumt. :wink:

Tyckte att den verkar för lite vattenvolym att jämföra med Thermia eller hur?
Känns som man behöver acktank tilllägg.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det skrivs inget om acktank utan bara en vvxl som är själv rengörande.. :?

När jag pratade med dom så skulle man bara ha en acktank på 2-300 liter o pannan är mycket bra i kombination med sol.. Men då är inte 2-300 l mycket att komma med el.. :roll:
Då måste det va sol varje dag istort sätt för att solen ska klara enbart vv..

Detta med retur temp på min 55 grader måste va att man har en Laddomat/termiskventil för att få även om man inte kör mot acktank..
Samtidigt då pannan varierar effekten på den minsta pannan mellan 2-13,5 kW så borde de va bättre utan acktank så att den jobbar direkt mot husets effekt behov..

Kanske är så att pannan går direkt mot värmesystemet med en termiskventil på min 55 grader på returen o acktanken på 2-300 liter är vvberedare/solberedare dom menade.. :roll:

Kanske därför de går välja att den bara ska köra för vv vid bestämda tider då man vet att de går mycket vv.. T.ex morgon el em/kväll då det kan va bad mm.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Returtemperatur på 55 grader gäller väl för de flesta pannor i praktiken. Det är bara det att här är inte chunten integrerad. Du måste altså se till att välja en chunt som blandar in varmt pannvatten i returvattnet från radiatorsystemet.
En pelletspanna för villa med kondenserande drift är väl lite fräckt, med ge. :)
Skriv svar