Fläkt stannar när det blir kallt i rummet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Fläkt stannar när det blir kallt i rummet

Inlägg av Icecap »

Jag är förvisso gammal radartekniker från militären men det var i det Danska Flygvapnet på en station som NATO såg en del intresse i - så jag har sett från det äldste till det nyaste, var t.ex. på kurs i England i 6 månader på den nya radar som infördes på stationen jag jobbade på.

Men svenska radar-versioner har jag lyckligt undvikit ;-)

Hos ELFA är 60-796-51 ett 22k 2W motstånd. Det är 10mm långt där ett 0,6W motstånd är 6mm, inget som inte kan fixas då motståndet ändå bör höjas över mönsterkortet för fri luftpassage. Själv hade jag nog, i samma sits, tagit 2 st 11k 2W (60-554-24) i serie och placerat dom i ett vertikalt en bit från mönsterkortet och sett till att inte värmen från det ena går över det andra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

OT. PJ-21 eg PS-14 var tillverkad av Marconi och PS-08 av Deca båda england medan PS-65 var ett svenskt projekt byggt på Franska, Italienska och Svenska delar.
TMV E20 + Janfire Flex A
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

SB, om du redan har ett band 43k så kan du bunta ihop 4 parallellt och seriekoppla med en likadan bunt så får du rätt resistans och effekttåligheten borde inte vara något problem längre. Även om de ligger nära varandra så är ju ytan som ska avge värmen 8 gånger större än med ett motstånd. Vinner kanske ingen skönhetstävling, men det är ju funktionen som räknas i pannrummet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Tack för tipsen, är övertygad om att kylytorna skulle vara tillräckliga, men vad jag minns från när boxen senast var öppen så var där knappast plats i kretsbanorna för att få ner benen från 2 parallella så från 4 st. kommer chanserna vara ännu mindre. Har ju fördelen att det ännu inte är akut utan kan lugnt undersöka möjligheterna under eldningsuppehållet i sommar.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Man använder bara ett komponentben i varje hål! De andra kan vridas och lödas fast på dessa.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Jo då Icecap den möjligheten finns naturligtvis, men eftersom det då kommer att röra sig om två eller fler motstånd som ska monteras några mm ovanför kretskortsytan, så vill jag prioritera en lösning med fler inlödningspunkter för att på så sätt kunna undvika bl.a. sprickor i benens inlödningar p.g.a. fläktvibrationer.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo, det är klart. Jag visste inte att dessa vibrationer är ett problem men när det är så är det helt klart rätt sätt med många fästpunkter.

Fast i så fall hade jag nog tagit ELFA 60-328-35 och monterat med ett par stand-off, då skulle saken nog vara biff ett bra tag.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Skaplig kylyta må jag säga. Skulle säkert också klarat en jordbävning :)
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Är det värd att göra är det värd att göra ordentligt.

Javisst är det kanon mot gråsparv men ska man ta i kan man likaväl göra det ordentligt.
Är inte PK!
Skriv svar