fläktkonvertor

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
enras
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 09 feb, 2012 14:58

fläktkonvertor

Inlägg av enras »

Hej! Jag har kopplat en fläktkonvertor efter mina solfångare. konvertorn sitter i vardagsrummet och funkar
mycket bra den ger direktgivande solvärme.Överbliven värme går till tanken.Köpte konverton på Jula.
Idag är det sol och 10 grader kallt.Jag har 18 rör i söder och 60rör i sydväst och de ger i skrivande stund 53gr.
trail340
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 31 jan, 2012 00:49

Re: fläktkonvertor

Inlägg av trail340 »

Jag funderar oxå på en sådan fläktkonvektor, fungerar den bra? missljud?
skulle du rekomendera den?
CTC 1100 med Janfire.
Termomatic ec-home shunt.
Norahammar kökspanna från -62.
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Re: fläktkonvertor

Inlägg av Anglia59 »

Intressant, vad har du för flöde genom fläktkonvektorn? och vilket differens mellan tillopp och retur? samt temperatur på luften in och ut?
Användarens profilbild
Styrola
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 30 apr, 2011 14:51
Ort: Bredbyn
Kontakt:

Re: fläktkonvertor

Inlägg av Styrola »

En fråga.
Du har alltså det varma vattnet från solpanelerna som går direkt in i konvektorn och "returen" från konvektorn in i tanken?
Den konvektorn är väl bara gjord för att klara max 75 grader, eller?
Kan det inte bli rejält mycket högre temp som kommer den vägen?
Hur har du löst den biten?
Pelletsbrännare Janfire Flex-A, Janfire Pelletspanna.
8m3 Pelletsföråd med mellanföråd. Styrning mellanföråd Siemens Logo PLC.
Dalatanken 750l 90mm PU isolering 1 sol 2 VV slingor.
8 Plana VakuumSolfångare (SFINX) plant monterade på två väggar.
BREDBYN.
enras
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 09 feb, 2012 14:58

Re: fläktkonvertor

Inlägg av enras »

Hej! svar på frågor .Ljudnivån är låg den stör inte mej.Jag har strypt flödet på kulventilen på ingående rör
till konvektorn så det blåser 38grader ut i rummet,solfångarna låg på 68gr.Data om konvektorn maxtemp70gr rekommenderad temp 45gr och den kan användas som AC på sommaren med kallt vatten.
Jag har kopplat konverton efter mina 18 rör sedan går det till 60rör sen tanken.Ni får gärna komma med förslag hur man stryper flödet automatiskt.Skickar en ritning hur jag dragit rören och satt kulventilerna.
Bilagor
untitl1.JPG
untitl1.JPG (95.13 KiB) Visad 10567 gånger
Raptor50
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 sep, 2010 19:46

Re: fläktkonvertor

Inlägg av Raptor50 »

Kan inte denna kopplas som en "radiator" och styras med en termostat? Samma som till ett ett rörs system?
Påbörjar snart solenergi bygget på stugan..
Solpanel, vxl riktare, golvvärme shuntar, pumper, kamin, reglage. Allt hoppas jag kommer in i löpet av sommaren.
Följ bygget i min "Webadress"
enras
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 09 feb, 2012 14:58

Re: fläktkonvertor

Inlägg av enras »

Hej!En vanlig termostat till ett element kan jag inte använda.Jag har monterat en Termostatisk cirkulationsventil som jag monterat utanför huset på röret som går till konvektorn.Det funkar hur bra som helst.Skiner solen startar konvektorn, termostaten har jag ställt på 50grader den mäter vatten tempen.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: fläktkonvertor

Inlägg av manin »

Tja ..

Jag är fundering :scratch:

Tänker inte satsar mycket pengar och tid för dränering, källare är i god cirkulation luft och kallt så har jag kollat senast vintras så det blev runt 10-14 grader då beror minus kallt ute, samt fukthalt låg på mellan 65-75%. Och har en gamla element på 60 cm bredd och 1 meter höjd, och är kopplas separerat system krets där den element är kopplas direkt till panna. Jag bor bara tillfälligt kanske minst 3-5 år här huset. Men vill att källare ska mår bra och kartonger med saker i och diverse inte blir möglig och lukt illa ev tvättstuga och torkning ska blir snabbt och lukt fri kläder.

Så fråga är här om det e bra eller någon erfaren kan ge tips och råd.
Så tänker jag ta bort element och satsa en stor fläktkonvektor hänga upp och en cirkulationspump och en T-blandare eller dylika så att inte blir för het vatten direkt från panna och att källare ska alla låta öppnar dörrar så det borde klarar fläkta runt hela i källare utom pannrum pga säkerhet att vara stäng dörren.

I källare inte finns tecken på fukt skada på betong vägg och golv ev varje hörnarna trots byggde -47.

Vad säger ni som har erfaren med fläktkonvektor att installera i källare
Så är jag tacksam seriös kommenterar.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: fläktkonvertor

Inlägg av Jonas O »

Manin:

En släkting till mig har gjort exakt så, funkar super!
God luftomsättning gör att kläder torkar snabbt och luftkvaliteten är så jävla mycket bättre!

Rekommenderas!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar