bruksanvisning

Skriv svar
Elin
Frö

bruksanvisning

Inlägg av Elin »

För att jag är helt hopplöst oteknisk och skulle vilja veta hur man ställer in pannan. Nu när det börjar bli kallt så skulle jag vilja ha igång pumpen i pannan samt få reda på vad det är för något som tickar hela tiden, antagligen en termostat eller något liknande... Det är nämligen kallt. Och i sommras fick jag en elräkning på nästan 2000 för en månad!!! Vad är felet? Var kan jag ändra inställningar och få ner elförbrukningen? Samt går det att ställa in pannan så att den håller 21 grader inne??? Kan absolut inget om sånt här!!!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Skriv gärna i den första tråden och skapa inte en ny för varje svar.
Det blir mycket lättare att svara på frågor då.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Det finns många trix med problem och skulle du kunna mer beskrivning vad som inte funger. Är det kallt om element, så har du glöm att öppna med termostat eller hörde du att cirkulationpump surrar, har den shunten öppet läge m.m.

En enkel svar att kalla hit röris hos din närmast VVS. Då får du snabb fixad att få igång varm. Och din fråga om brukanvisningsbok eller dyl är svår ta på. men prova ringa till den märke tillverka.

Hur får man blir jämn rumtemperatur kan du läsa här. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... a37e24dbdf

Att sänka driftkostnader är mycket olika. Hur är "klädd" på huset, läckage m.m. Men garantera att pellets gör mycket sparsam än elpatron.
Säkert Röris kan berätta hur och funger med pellets mm.

...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar