Fukt i botten av pannan

Skriv svar
Sniper
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 02:02

Fukt i botten av pannan

Inlägg av Sniper »

Sotarna va här i Torsdags och sedan dess har pannan stannat då och då på grund av dåligt drag. Så idag när jag hade lite tid över gick jag ner för att kika.
Det var ganska mycket aska kvar i pannan så jag bestämde mig för att sota klart den.
När jag kommer till botten för att rengöra kanalerna så är askan som en smet/lera.
Jag rensade klart så gått det gick och pannan verkar då funka nu och brännaren klagar inte på dåligt drag.

har en Janfire nh och en ctc v30 panna.

Är det någon som har någon aning om varför det var fuktigt och vart de kommer ifrån?
Janfire NH
Ctc30 panna
500liter acktank
Trähus 1968 95m2+95m2 källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Fukt i botten av pannan

Inlägg av micke_932 »

Är det en gammal panna ? risken finns ju alltid att det börjat läcka vatten någonstans tyvärr.
Så jättegammal är den väl inte om det är en V30 men vedpannor kan ju få mycket stryk.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Frippe
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 01:13
Ort: Tjörn (Bohuslän)

Re: Fukt i botten av pannan

Inlägg av Frippe »

Jag har varit med om liknande en gång. Hade haft pannan avstängd en period under sommaren och när jag skulle starta upp glömde jag öppna spjället i pannan. Brännaren startade snällt men jag tyckte effekten var låg och efter ett par dagar rann det vatten ur pannan. Trodde att pannan gått läck och svor ve och förbannelse över skiten... Kom dock på efter en stund att spjället var stängt. Öppnade spjället och sotade ur, pannan gick som tåget igen.
Liknande hände hos min svärfar när han "glömt" sota ordentligt. Han gick dock ett steg längre innan han kom på att pannan var tät av sot och inte alls sprungit läck. Han beställde NY panna.

Kontentan är:
Det bildas mycket vatten när man eldar och om det inte ventileras ut genom skorsten blir det blött i pannan.
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Fukt i botten av pannan

Inlägg av msh16 »

För låg effekt på brännaren och/eller för låg temperatur i pannan.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Sniper
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 02:02

Re: Fukt i botten av pannan

Inlägg av Sniper »

Då beror det säkert på att pannan gått på låg effekt under några dagar när den klagat på dåligt drag.
Den funkar då bra nu igen och hittar ingen fuktig aska alls:)
Janfire NH
Ctc30 panna
500liter acktank
Trähus 1968 95m2+95m2 källare
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Fukt i botten av pannan

Inlägg av Ola Häggström »

Sniper skrev:Sotarna va här i Torsdags och sedan dess har pannan stannat då och då på grund av dåligt drag. Så idag när jag hade lite tid över gick jag ner för att kika.
Det var ganska mycket aska kvar i pannan så jag bestämde mig för att sota klart den.
När jag kommer till botten för att rengöra kanalerna så är askan som en smet/lera.
Jag rensade klart så gått det gick och pannan verkar då funka nu och brännaren klagar inte på dåligt drag.
Om sotarn sotar skorstenen och lämnar pannan kvar åt dig att sota*, så bäddar du för problem om du startar pannan utan att sota klart. Allt sot matas på nedåt, i princip inget dras upp ur skorstenen.
Aja baja!

*Egentligen skall sotaren sota även pannan/eldstaden såvida inte annat överenskommits. Men att elda halvsotat är inte bra. En bilmotor startar du inte efter att ha tömt oljan utan att fylla på ny...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Sniper
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 02:02

Re: Fukt i botten av pannan

Inlägg av Sniper »

Sotaren sotar pannan men bara halvt. Han gör det aldrig klart:P
jag är nästan aldrig hemma när han kommer så jag kan inte skälla på han när jag ser att han gör fel heller.

Får göra det till vana att alltid sota efter att han har varit här :/
Janfire NH
Ctc30 panna
500liter acktank
Trähus 1968 95m2+95m2 källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Fukt i botten av pannan

Inlägg av deasstore »

Märkligt förfarande att han gör det halvklart..??

Hos mig får man betala lite för stoftsugningen och rengöring av pannan. Så i mitt fall hade jag sagt åt honom att sota allt.
Å klaga behöver man inte göra just när han är där. Ring bara och fråga varför de inte sotar färdigt allt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Fukt i botten av pannan

Inlägg av micke_932 »

Om inte annat så fråga varför dom tar betalt för saker som inte utförts.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Fukt i botten av pannan

Inlägg av ronald »

Precis!
Och förtydliga att annars kommer dom att få"sota för det".. :)

Tips!
(gå sotkursen (engångskostnad),så slipper du betala och passa sotarn dom 2ggr/år ...(Endast vart 3 é år/B-kontrollen?varierat kommunmässigt

Snart stängs min panna ner för säsongen kör El-beredaren på sommaren...Till hösten när jag skall starta upp igen är pannanbotten fuktig och väggarna prickiga av ytrost...så kondens var namnet"..Men det bränner jag bort snabbare än snabbt!!... :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar