Hej igen.
Jag har ett problem med att jag får en massa koks i brännarkoppen, vilket i sin tur sliter hårt på internskruven.
Någon som har ett bra tips på hur jag ska undvika det? Tror att det har något med draget att göra. Sotaren gav mig ett tips om att jag ska ta ut retardern ur pannan som är ett arv från oljebrännar tiden.
Koks i brännaren
Koks i brännaren
2pl, 280kvm (2 lgh á 90kvm & källare 100kvm) Ecotec bioline 20 -09, Norrahammar 2100 Panna -77
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Koks i brännaren
Tar du ur retarden så minskar verkningsgraden.
Har du problem med rök i brännarens fallrör?
Finns det någon dragbegränsare och vad är den i så fall inställd på?
Brännaren behöver 10-20 Pa undertryck i eldstaden för att fungera bra.
Mätte sotaren undertrycket?
Misstänker snarare pelletskvaliteten än draget men du kan ju alltid prova.
Har du problem med rök i brännarens fallrör?
Finns det någon dragbegränsare och vad är den i så fall inställd på?
Brännaren behöver 10-20 Pa undertryck i eldstaden för att fungera bra.
Mätte sotaren undertrycket?
Misstänker snarare pelletskvaliteten än draget men du kan ju alltid prova.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sotaren mätte inte undertrycket, rök i fallröret vet jag inte vad det är
, och dragbegränsaren är 50 år gammal så den är stängd hela tiden.
På onsdag kommer reparatören till brännaren som ska byta internskruven så får han ta en ordentlig titt på allt...
Pelletskvaliteten är tveksamt om den är så dålig. Har både använd SCA Bionorr 6mm och Byggmax 8mm och det är samma på båda.
När brännaren installerades 2009 så var trycket 0,18hpa
Det jag märkte när jag tog ut retardern var att det blev mycket fortare varmt i pannan. Blir det mer drag i pannan utan retarder?
Det är lite svårt när man inte kan så mycket vad allt har för funktion och jag får så mycket olika info om allt så det blir lite snurrigt, men man lär väl sig så småningom.

På onsdag kommer reparatören till brännaren som ska byta internskruven så får han ta en ordentlig titt på allt...
Pelletskvaliteten är tveksamt om den är så dålig. Har både använd SCA Bionorr 6mm och Byggmax 8mm och det är samma på båda.
När brännaren installerades 2009 så var trycket 0,18hpa
Det jag märkte när jag tog ut retardern var att det blev mycket fortare varmt i pannan. Blir det mer drag i pannan utan retarder?
Det är lite svårt när man inte kan så mycket vad allt har för funktion och jag får så mycket olika info om allt så det blir lite snurrigt, men man lär väl sig så småningom.
2pl, 280kvm (2 lgh á 90kvm & källare 100kvm) Ecotec bioline 20 -09, Norrahammar 2100 Panna -77
Det som kan ställa till det är oftast att brännaren inte har stabila förhållande att jobba under, då blir all inställning ganska slumpmässig.
Utan en fungerande dragbegränsare är det helt enkelt inte möjligt att ställa doseringen korrekt, utan att veta att draget är korrekt kan man inte säkerställa att brännaren ens kan köra korrekt osv.
När dessa saker är OK kan man börja fundera på inställningen av brännaren. Doseringen ska såklart vara justerat efter bränslets densitet, något många inte riktigt har förstådd. En del hävder att xx-pellets är mycket bättre än yy-pellets, helt enkelt för att deras brännare är ställd till att jobba med den densitet som xx-pellets har.
Med en simpel justering är det ingen skillnad alls mellan pelletsen egentligen.
Om din panna stiger i temperatur snabbare om du tar ut retardaren är det sannolikt ett justeringsproblem, retardaren ökar nämligen verkningsgraden men bromsar luftflödet lite så omedelbart skulle jag tro att din brännare går alldeles för fett, detta passar jo också med koks i brännaren.
Utan en fungerande dragbegränsare är det helt enkelt inte möjligt att ställa doseringen korrekt, utan att veta att draget är korrekt kan man inte säkerställa att brännaren ens kan köra korrekt osv.
När dessa saker är OK kan man börja fundera på inställningen av brännaren. Doseringen ska såklart vara justerat efter bränslets densitet, något många inte riktigt har förstådd. En del hävder att xx-pellets är mycket bättre än yy-pellets, helt enkelt för att deras brännare är ställd till att jobba med den densitet som xx-pellets har.
Med en simpel justering är det ingen skillnad alls mellan pelletsen egentligen.
Om din panna stiger i temperatur snabbare om du tar ut retardaren är det sannolikt ett justeringsproblem, retardaren ökar nämligen verkningsgraden men bromsar luftflödet lite så omedelbart skulle jag tro att din brännare går alldeles för fett, detta passar jo också med koks i brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!