läge att byta brännare

lange02
Entusiast!

läge att byta brännare

Inlägg av lange02 »

Ni som sitter med gamla opraktiska brännare som har potentiometerinställningar och känsliga dyra brännarroster.
Nu är läget att sälja av gamla brännaren och köpa en ny!
Aldrig har priserna på begagnade brännare varit så höga som nu på Blocket och konstigt nog går dom åt!

Att priset på BioBjörn sänktes till 19000 inkl. skruv gör inte saken sämre.

Själv är jag sugen men Kommer kanske att byta till annnan fastighet snart.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Vednisse
Pannrumsnisse!

Re: läge att byta brännare

Inlägg av Vednisse »

Priserna på begagnat är åt h*lvete för höga på blocket, men jag kan säga att ytterst få går till begärt pris. Det är bara de riktigt attraktiva som går för nästan begärt pris, resten prutas ner mot halva priset (som oftast även det är mycket).

Har jagat brännare åt ett par bekanta och varit med och budat/prutat den senaste tiden och som sagt de flesta får gå ner rejält i pris.

Kan du sälja din och vara utan ett tag så hade jag provat bli av med den till ett överpris. Men väntat med att handla nytt, det händer en del i branschen just nu. Vill inte gå in på konkreta orsaker till att vänta med köp öppet här.....

Baxi släppte en ny modell av Eurofiren i går utan prisökning, dock saknar den automatisk uraskning men i övrigt mycket genomtänkt styrning och bättre skruvmotor med broms så att skruven inte kan backa, ger lite jämnare matning.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Jo men många brännare går nog till högt pris om säljarna av beg brännare alla håller fast vid den nuvarande taktiken.
Dessutom är allt som annonseras ut idag riktigt gammalt.

Förändringarna på Eurofire tycker jag var minimala. Dagens hype är tydligen modulering av driften.
Själv eldade jag helst med den effekt på brännaren som ger bäst verkningsgrad i pannan och kondensfri skorsten.
Underhållseld må vara hänt om det är kallt ute men modulering ser jag inget större värde i.
Varför elda med sämre verkningsgrad och kondensrisk en extra timme innan brännaren ändå stänger av.
Två, tre eller hundra stegs modulering gör knappast någon skillnad här.
Naturligtvis gäller hela resonemanget bara om man har en "riktig" panna och inte ctc265 som jag har.

Automatisk uraskning ska det vara annars kan det vara med brännarbytet.
Till syvende och sist är det brännarens mekaniska konstruktion som är det viktiga.
Att förse 10-15 år gamla konstruktioner där man eldar direkt i ett roster som kostar 2500-3600 med ny styrning är mest kosmetik. En helt ny konstruktion av förbränningsdelen måste det vara för att bli bra där.

För mig är det tvärtom. Sitter med sveriges troligen hållbaraste brännare men den har en urusel styrning.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Håller med i det stora hela, det ska vara hållbart och billigt/enkelt att laga.

Om man ser på Eurofiren som jag tog upp så har man gjort brännaren mer attraktiv med fler funktioner som en del kanske ser som svårt att fixa själv. Te x styrning av extern rökgasfläkt/pumpar/nattsänkning och en massa "roliga" värden att titta på i displayen. Men samtidigt har brännaren blivit billigare att tillverka och ännu dyrare att laga.

Samma sak med BioBjörn/Bionordic, billigare att tillverka och dyrare att laga. Tror inte jag kan hitta någon fördel av värde med BioBjörn18 jämfört med en B16GL, tvärtom har vissa funktioner blivit sämre t ex uraskningen.

Däremot tycker jag att en "riktig" modulerande funktion kan ha fördelar, beroende på övriga omständigheter är det inte alltid så förstås.

Fixa till en riktig styrning och tryckluftsuraskning till din Nymo så har du ju vad du söker :wink:

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Om den nya styrningen hjälper till att göra en rörbrännare lättinställd och därmed gå med korrekt förbränning så håller röret längre.

Styrningen (som ofta dessutom innehåller shuntautomatik mm) är alltså i vissa fall mer än kosmetika.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Tycker också att det finns många bra funktioner i de "nya" styrningarna. Särskilt Kmp/Effecta Supra/Kloner och även Eurofirens nya, BioBjörn har inte så mycket att komma med.

Det är kul tills felkod 59 visas på displayen. Felsökning, 59: Orsak: Fel på kort nr:3 Åtgärd: Byt kretskort, prislapp 5000kr.

/Vednisse
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Jo var och varannan ägare av gamla Nymo och Iwabo har bytt styrkort för ca. 3500. En PLC går ytterst sällan sönder så en tusenlapp extra för en Omron eller Crouzet PLC till styrningen har man tillbaka senare.

Enda fördelen med rakt brännarrör utan särskilt roster är att man kan ordna spaksotning som Ulma hade. Enkelt, funktionabelt och ingen aska åker upp i tuberna.
Ändå har Ulma övergett den metoden.

Var får man nu tag i en bra billig tryckluftsventil?
Bra styrning kan man skaffa från Nordjysk Bioenergi. Kostade visst närmare 4000.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Lange02:

Jag måste fråga - varifrån har du fått att aska åker upp i tuberna vid tryckluftsotning?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Var skulle det annars ta vägen? All aska far naturligtvis inte upp men det kommer en hel del..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Var askan annars skulle ta vägen? Jo den skulle så klart stoppas av turbulatorerna och sen ramla i asklådan.... :roll:

Jag har gjort ganska mycket tester med min panna för att kolla om askan blåser upp i tuberna.

Bla. har jag kört sotning med locket öppet för att se om det far upp nån aska, både med och utan turbulatorer. Reslutatet är:

1. Om man kör utan turbulatorer så kommer det glödande partiklar från glödbädden upp genom turbulatorerna = dåligt.

2. Kör man med turbulatorer, vilket man ju självklart gör, så märks bara lite allmänt damm/sot - ingen direkt aska. Luften tappar så mycket fart genom tuberna att den inte orkar bära med sig tunga partiklar.

mvh
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Tunga partklar? Askan består av mycket lätta partiklar som flyger ut i hela rummet om man mycker försiktigt försöker tömma ur askan ur öppna spisen. Låter som om du har för fet förbränning.
Med en Ecoflex eller Biomatic slipper man nästan helt askan i tuberna.
Nibe City. Eurofire
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

I stort sett halverade priser på dessa brännare t ex bara i dag, så jag hävdar fortfarande att de flesta inte får mycket av begärt pris.

http://www.blocket.se/dalarna/Pelletsbr ... a=23_4&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Baxi_Eur ... a=23_4&w=3

/Vednisse
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Bla. har jag kört sotning med locket öppet för att se om det far upp nån aska, både med och utan turbulatorer
I och för sig haltar ju testet lite, i samma ögonblick som du har locket öppet så försvinner allt drag i pannan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Jo förvisso - men jämfört tryckluftstöten (som är rejäl) skulle jag klassa draget som marginell komponent i sammanhanget.

Sedan vore det ju kul och veta vilka tester som de som påstår att alla aska går upp i tuberna gjort för att styrka sina påståenden?

OM det vore så att så otroligt mycket aska gick upp i tuberna så borde ju min panna korka igen totalt i sotlådan ovan tuberna. Men det är ju ett faktum att så inte är fallet. Jag kör 3 ton mellan sotningarna - och pannan har då enligt räkneverket gjort ca 1000 sotningar a 4 tryckstötar under dessa 3 ton. Det är ett par dl aska där uppe - inte mer.....

mvh
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Jag personligen konstaterade genom egen erfarenhet att en del av askan. det kallas ju inte flygaska för inte - hamnar dels ovanför turbulatorerna på "hyllan" där innan det fortsätter horisontellt en dryg meter innan skorstenen kommer. Det finns en icke ansenlig mängd aska där oxå. Inte att jämföra med det som finns i asklådan, det sa jag aldrig :roll: men att det inte skulle komma upp någon aska i systemet borde vara omöjligt. Min sotar/blåser rent iofs inte bara 4 gånger på 3 ton utan 3 gånger efter varje bränning. Många hundra tryckstötar per tre ton förmodligen. Jag är helt nöjd med systemet ska tilläggas speciellt nu med nya (gamla) brännaren och eftersom jag har samma rökgastemp hela tiden förutsätter jag att jag dels har rena tuber hela tiden tack vare tryckluften men även att flygaskan inte påverkar i negativ mening. Askade ut efter 4 ton sist och då var lådan inte full och rören inte igentäppta :wink:

Redigerar inlägget med att förtydliga att min tryckluft dels askar ur brännaren men även lyfter och släpper de tre turbulatorerna tre gånger
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar