brännarrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: brännarrör

Inlägg av Eldvin »

Jo,man stoppar folie mellan panna å lucka,Ibland sitter det tätningslister som gjort sitt och då tätar folien rätt bra . I vissa pannor kommer man ju inte åt å se lågan,Å då lägger man sig på ett för högt luftöverskott. jag tycker det är ett bra hjälpmedel.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Nja, den metoden har jag använt mig av. Men har du gjutna luckor utan tätning (metall mot metall) som glipar upp mot 3mm på vissa ställen är det svårt.

Tänkte mest om du hade något specialknep :wink:

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Det bästa vore väll om man kunde trycktesta panna och gå runt och leta efter lekage med hjälp av spray. (kommer inte ihåg vad det heter)

Men det skulle vara en jäkla massa jobb att montera dit hela den test anläggningen samt att täta skorstenen.

Kan det räcka med en rökampull och trycka igen rökröret sedan se vart det kommer ut rök.??
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Tittat lite på hur sotet ser ut. Det verkar vara mer åt brun-grå-svart hållet.

Förrut var det ljus grått.
Men då antar jag att det var för mycket luft.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Sotet ska vara ganska mörkt, i de flesta pannor där man kör med pellets så har man ofta en blandning av aska och sot i de framförallt i de nedre delarna av pannan. Askan "ljusar" upp blandning, men färgen på askan kan variera mycket från olika pellets.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

äsch nu rör jag till det igen..

Menade naturligtvis att askan var mer åt brun-svart-grå hållet. (inte sotet)
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Svart ska inte askan vara men den kan bli ganska mörkbrun med en del pellets. Allvarligt talat vet jag inte vad de har i råvaran till pellets numera, verkar ha varit mer eller mindre problem som är pelletsrelaterade från många olika tillverkare de senaste två åren.

/Vednisse
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om vi håller isär begreppen "SOT & ASKA Så underlättar det. Sot som e brunt,typ Cacao kraftígt luftöverskott!! Brinner för kallt så det nästan tjärar typ 6,7% Co2 O`boy i pannan runt 8,10 i Co2 .Grafit grå/ljusblå 11,5-11,9. 12 å över blire svart.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ser att mitt inlägg är ganska rörigt skrivit...
Menade att det är ju inte enbart sot som sitter på väggarna i t ex förbränningkammaren, där fastnar ju oftast även lite flygaska i sotet som har ljus/are färg.

Ren aska kan få olika färg beroende på pelletsen.

/Vednisse
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Färgen varierar på pelletssort!! Likaså på olika brännare. Va det beror på har jag ingen riktig bra förklaring till,,,Men jag tror det har nått med förbränningstemperaturen och pyrolysen att göra.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Elvin. Du skulle nog själv vara lite tydligare.. :wink:

Citerar dig lite O`boy i panna runt 8,10 i co2. Läses åtta komma tio. Är det så noga att vi ska läsa tiondelar. :lol: .

Skämt åsido. Jag förstår ändå vad du menar.

Nu när jag kollade senast så ligger jag på ett Co värde mellan 140-210 ppm.
Kan bara inte få Co2 att bli bättre detta ligger mellan 6,8-8%. Och O2 mellan 12-13% (optimalt vore ju att vända på steken mellan Co2 och O2)

Om det nu är så att pannan är otät så får jag väll gå på dessa resultat eftersom jag får ett luftöverskott hur jag än gör.
Å kör jag med mer matning så går den fet. Men ändå så har jag nästan samma värden. Får helt enkelt gå på Co och se hur sotet/askan ser ut. Mer kan jag nog inte göra.. Täta mer kanske.

Måste dock säga att orginalinställningarna är helt åt skogen. Fungerar väll att elda med, men jäklar vad mycket luftöverskott man kör med då.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Grund inställningar är som i regel bara för att få i gång grejjerna,,Sen får man ju justera så det passar till den anläggning man har. Som du sa ,Om Co2 och O2 byter plats så hade de vart bra.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Nu har jag försökt att täta så mycket jag kan men ändå så är det svårt att få brännaren att vända på co2 och o2. Liggar ialf i snitt på co2 8% , o2 12,5% och co ligger och pendlar mellan 90-350.

pga ojämn matning ligger co på 350 i några sekunder för att sedan vända neråt.

Jag provade att sänka luften ännu mer och då sjönk co men det kändes som att den gick välidigt fet.???
Ska inte co öka om man har luftunderskott. Antar att jag får nöja mig som det är.

Frågan är om inte rörbrännare i sig har svårt att få till det när det gäller förhållande mellan co2 och o2.(Co2 12% och o2 8%) Någon som har lyckats ställa in sin PX till det optimala?

Kan det ha att göra med ojämn matning?
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Generellt är det mycket lättare att få bra värden/förbränning när man kör på högre effekter. Så det är nästan alltid bättre att justera på matningen, fläkten får blåsa tillräkligt så man får vettig temperatur i glödbädden.

Ojämn matning är ett problem när man gör en rökgasmätning eftersom förbränningen aldrig stabiliserar sig, dock borde den åka lite upp och ned i värdena om man inte kör med för lite fläkt.

Angående rörbrännare så vågar jag inte svara om de går att få helt stabila över en längre tid, en del av dem lite äldre går ju inte att ställa in på låg effekt alls. T ex Viking Bio, Green Energy (saknar inställning av fläkten om jag inte minns fel) även Ulman har väl begränsningar där tror jag. Så man kan gissa att "rörbrännarna" går bäst från 14kW och uppåt, Eurofiren är ju ingen äkta rörbrännare men brukar ge mycket fina rökgasvärden (framförallt låg Co) även på lägre effekter.

Kolla Swebo PB20's manual, har för mig att de har lite rekommenderade värden för lägre effekter (högre luftöverskott).

Bionordic B16 ger helt godkända värden ner mot 6-7kW.

/Vednisse
Skriv svar