En liten fundering om sotning....

Skriv svar
SpeedySwede
Entusiast!

En liten fundering om sotning....

Inlägg av SpeedySwede »

Jag står i begrepp att montera pelletsbrännare i min CTC1100. Jag har ett par olika alternativ till hur jag ska montera den på pannluckan. Det ena alternativet använder den ordinarie svängarmen och bultarna på orginalluckan. Som jag ser det lite knöligare att lossa luckan för rengöring av brännaren, men väl loss så är hela eldstaden åtkomlig såväl som brännaren.
Det andra alternativet använder en lucka som monteras utanpå originalluckan och har snabbfästen och en egen svängarm till brännaren. Dvs väldigt enkelt att aska ur och sköta brännaren, men svårare att komma in i pannans eldstad för sotning (uraskning går att göra genom tuberna på denna panna).

Det var här som en fundering dök upp hos mig: måste eldstaden sotas lika frekvent som tuberna? Om så är fallet behöver jag kanske se till att det inte blir för svårt att ta si in i eldstaden? :?:
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Jag har värmebaronens vikingbio på min ctc 1100, lossar bara 2 muttrar sen är det bara att svänga ut den , och suga ut askan, en gång i veckan, minst, pga litet askutrymme. Däremot behöver man bar sota den när rökgastemp stigit ca 50 grader, ca 1 gång i mån. Dvs så lätt som möjlig att lossa brännaren.
Hälsn Vatsug
Skriv svar